Jump to content

Mecki's 80:a

Mecki

Recommended Posts

Nu är det på tiden att presentera den senaste medlemen i "garaget "

Fick tag på en HDJ80VX från -93 med dryga 26400 mil på mätaren strax innan vi åkte till Kola.

Har nu hunnit köra den ca 400 mil och allt känns helt ok, det är lite små fix att göra så vi kommer väl dyka upp här lite då och då.

post-917-009318900 1318783260_thumb.jpg

Fick riva lite mera än vad jag först trodde för att komma åt o lossa kylen, båda

Batterifacken, strålkastarna och en skyddsplåt under kylaren.

Passade även på att byta bägge kylarslangarna med tillhörande slangklämmor när jag ändå höll på.

post-917-045640200 1318784126_thumb.jpg

Allt som allt tog det nästan 5 timmar att göra, kanske inte världsklass men det var 1:a gången :-D

• 2 months later...

Nu har 80:an fått lite kärlek och omsorg, har precis avslutat arbetet med att byta hjul och styrlager samt alla packboxar i framaxeln. Den största boven i dramat var anläggningsytan mot packboxarna på drivaxlarna som hade rejäla spår i sig så att boxarna inte tätade.

Detta åtgärdades med att montera nya slitytor.

post-917-045728600 1326654640_thumb.jpg

Hmmm, det blev fel bild på drivaxeln.

Här är Speedi-sleeve slitytan monterad.

post-917-025995200 1326655617_thumb.jpg

Kragen som man slår emot håller på att tas bort.

Edited by Mecki

Det har läckt vid dieselpumpen, en läcka som blev värre och värre. Dels så läckte

det vid anslutningen på bränsleledningen till pumpen men det var lätt fixat med att slipa till kopparpackningarna och tighta åt muttern.

Läckan vid axeln på sidan var lite pilligare att fixa, att lossa det gick ganska bra och att byta O-ringen var heller inga problem men att få dit det igen var betydligt knepigare men med hjälp av ett par extra händer, en ficklampa och en bit najtråd gick det bra att få dit dom dubbla fjädrarna som sitter runt axeln.

Än så länge håller det tätt så förhoppningsvis så slipper man märka ut reviret med små dieselpölar.

Det var den här O-ringen som hade gjort sitt.

post-917-019705000 1326744515_thumb.jpg

Ser bra ut Mecki, jäkla massa "nyttigt" skruvande du hinner med. Jag bävar lite för när det är min tur...

//Solk

Jag var så illa tvungen för dropparna under bilen började växa till små pölar och man lär sig en massa när man måste ;) .

Mecki

Hmmm, det blev fel bild på drivaxeln.

Här är Speedi-sleeve slitytan monterad.

post-917-025995200 1326655617_thumb.jpg

Kragen som man slår emot håller på att tas bort.

Hade samma problem på min 80ia som jag just nu håller på med! Den har ju gått 45kmil så berättigad till det ;-)

Dock var även splincen in mot diffen även dåliga så jag bytte hela den korta drivaxeln. Som tur var är diffen OK. Kuggflankspelet var 38-40 innan jag monterade isär allt för att byta båda pionglagrena, och det skall ligga på 13-18. Men nu är det nere på 17 och allt på plats i axeln. Skall bli kul att testa hur mycket mindre det låter nu när spelet är det rätta och det är nya lager i piongen! På tal om piongen, 200Nm skall men dra ihop stukhyllsan med när man byter det främre lagret.....200....och förspänning på 0,9-1,6 kändes ju rätt trögt de med :lol:

Synd att Du bor på fel sida av landet, annars hade vi kunnat dela garage ;-)

Edited by BJ42 Daniel

Hade samma problem på min 80ia som jag just nu håller på med! Den har ju gått 45kmil så berättigad till det ;-)

Dock var även splincen in mot diffen även dåliga så jag bytte hela den korta drivaxeln. Som tur var är diffen OK. Kuggflankspelet var 38-40 innan jag monterade isär allt för att byta båda pionglagrena, och det skall ligga på 13-18. Men nu är det nere på 17 och allt på plats i axeln. Skall bli kul att testa hur mycket mindre det låter nu när spelet är det rätta och det är nya lager i piongen! På tal om piongen, 200Nm skall men dra ihop stukhyllsan med när man byter det främre lagret.....200....och förspänning på 0,9-1,6 kändes ju rätt trögt de med :lol:

Synd att Du bor på fel sida av landet, annars hade vi kunnat dela garage ;-)

Tjena Daniel.

De klart, har den rullat 45´mil kan det vara befogat med lite reparationer ;)

Va bra att det finns en expert att rådfråga i fall man behöver göra något med diffen eller byta pionglager :D

Det hade varit jättekul att dela garage med några fler Land Cruiser mekaniker men i vårt fall blir det ju lite att åka, så vi får väl dela det virituella garaget här på forumet istället :D

Mecki

...

Va bra att det finns en expert att rådfråga i fall man behöver göra något med diffen eller byta pionglager :D

.....

Mecki

Expert och expert, men jag har iaf lyckats få isär och ihop det igen:)

Fick värdefulla data av All-American i Holland, avseende moment, toleranser osv..

Nu är iaf allt ihop och den tog mej en mil till arbetet i morse, och framaxeln var så tyst så tyst :lol:

Mecki, jag flyttar gärna in hos dig, 40-bilen kan du väl ha i butiken? ;)

:lol: Tyvärr är butiksentrén så liten att inte 40:an går in annars så hade den redan stått uppställd i butiken. :lol:

Expert och expert, men jag har iaf lyckats få isär och ihop det igen:)

Fick värdefulla data av All-American i Holland, avseende moment, toleranser osv..

Nu är iaf allt ihop och den tog mej en mil till arbetet i morse, och framaxeln var så tyst så tyst :lol:

:rolleyes: Nu skall vi inte vara blygsamma ;)

Det verkar tyvärr som om jag behöver din hjälp tidigare än jag hade önskat :angry:

Lagerljudet som jag hade hoppats på var ett hjullager som var dåligt är nog pinion eller diff lager som är på väg att ge upp så det är lika bra att ta isär framaxeln igen för att kolla upp detta.

Vad tog All-American för lager och packnings sats?

Några tips innan jag börjar ta isär det :?:

Om man ser det positivt så kommer man i alla fall att lära sig nått nytt :rolleyes:

Edited by Mecki

Svarar själv på en av mina frågor.

Att tänka på när man börjar: lossa kardan innan man lyfter upp bilen på pallbockarna medans man kan rulla bilen fram och tillbaka för att på så sätt kunna snurra kardan och komma åt alla skruvarna :-)

Annars så lossnade allt snällt o fint, men det var bra geggigt inne i axelröret.

Så det blir till att tvätta rent ordentligt nu när det är isärtaget.

post-917-076974500 1327444016_thumb.jpg

Började med att kolla upp spel och toleranser.

Som tur är så har inte kuggarna på pinion och kronhjul tagit skada och dödspelet i kuggarna ( ring gear backlash) är inte

Onormalt stort, ligger strax över dom rekomenderade 0,15-0,20mm verkstadboken säger.

post-917-046732700 1327444629_thumb.jpg

Pinionlagerförspänningen på 0.7-1,0 Nm var i princip obefintlig, det snurrade runt hur lätt som helst.

Så i morgon blir det till att skruva isär resten och se hur slitna lagren är.

Edited by Mecki

Började med att kolla upp spel och toleranser.

Som tur är så har inte kuggarna på pinion och kronhjul tagit skada och dödspelet i kuggarna ( ring gear backlash) är inte

Onormalt stort, ligger strax över dom rekomenderade 0,15-0,20mm verkstadboken säger.

post-917-046732700 1327444629_thumb.jpg

Pinionlagerförspänningen på 0.7-1,0 Nm var i princip obefintlig, det snurrade runt hur lätt som helst.

Så i morgon blir det till att skruva isär resten och se hur slitna lagren är.

Sorry Mecki har missat Dit inlägg/fråga. Ring mej så kan Du få lite tips!

Enligt Toyota så skall kuggflankspelet ligga mellan 0,13-0,18, min låg på 0,38-0,40 innan renoveringen, och ville inte ställa den för "spänt" vid montage, så nöjde mej vid 0,18 och när tänderna låg bra. Dock är piniongförspänningen ett annat kapitel:-)

Tänk på att det är en förspänning på själva piniongen när den sitter "ensam" i huset, och en förspänning när Du har både piniong och diff monterat (för att Du skall få rätt förspänning på diff lagren). Det skiljer även på om det är nya eller beg. lager. Jag har alla data om Du inte har dom, bara att ringa eller maila så kan jag dra över dom när jag kommer hem.

Jag köpte en massa grejer så fick lite special pris, så vet inte exakt vad Du får ge för det Du behöver. Maila dom och fråga, brukas svara inom någon timme, hälsa från mej :-)

Tror inte Du behöver fundera på difflagren, då dom snurrar så långsamt jämfört med pinionlagrena :rolleyes:

Men hänger ju även på hur noga man varit med att byta olja på diffen. Mina lager var iaf efter 45kmil helt ok! Bytte bara främre och bakre pinionlagren. Lycka till!

Sorry Mecki har missat Dit inlägg/fråga. Ring mej så kan Du få lite tips!

Enligt Toyota så skall kuggflankspelet ligga mellan 0,13-0,18, min låg på 0,38-0,40 innan renoveringen, och ville inte ställa den för "spänt" vid montage, så nöjde mej vid 0,18 och när tänderna låg bra. Dock är piniongförspänningen ett annat kapitel:-)

Tänk på att det är en förspänning på själva piniongen när den sitter "ensam" i huset, och en förspänning när Du har både piniong och diff monterat (för att Du skall få rätt förspänning på diff lagren). Det skiljer även på om det är nya eller beg. lager. Jag har alla data om Du inte har dom, bara att ringa eller maila så kan jag dra över dom när jag kommer hem.

Jag köpte en massa grejer så fick lite special pris, så vet inte exakt vad Du får ge för det Du behöver. Maila dom och fråga, brukas svara inom någon timme, hälsa från mej :-)

Gött Daniel.

Jag slår dig en signal senare :)

Mecki