Jump to content

byta märke till LC?


lacrits68

Recommended Posts

Hej!

 

på vägen hem fr ladogatrophy 2011 så råkade jag ut för en olycka! Bilen LR 110 är färdig för "balning". Bilen var försäkrad så nu ska det sökas ny fordon.

 

Bilen kommer att användas på "ryss safarin" och till vardagen.

 

Vad ska jag sikta på för model osv. Den ska vara något utbyggbara, klara teräng och pålitlig i bruk!

Advice me!

 

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

på vägen hem fr ladogatrophy 2011 så råkade jag ut för en olycka! Bilen LR 110 är färdig för "balning". Bilen var försäkrad så nu ska det sökas ny fordon.

 

Bilen kommer att användas på "ryss safarin" och till vardagen.

 

Vad ska jag sikta på för model osv. Den ska vara något utbyggbara, klara teräng och pålitlig i bruk!

Advice me!

 

Janne

 

 

Hoppas kroppen klarade sig bättre än bilen!

 

Eftersom man är sig själv närmast får jag väl rekommendera en LC100 rolleyes.gif

 

Stor och sjukt behaglig bil att köra och åka i.

Man kan modda dem nästan hur mycket som helst om så skulle önskas.

Det enda som jag skulle säga talar emot LC100 diesel är skatten, men det är ju inte bilens fel. Vill man vara lite "crazy" kan man ju ta en V8 som slumpas bort här och där.

Sök bilar i Tyskland, i Sverige hittade jag inget vettigt när jag letade.

 

Lycka till med bil-letandet!

Link to comment
Share on other sites

Klart att du ska välja en LC90.

Jag har haft min i nio år nu och tillförlitligare bil får man nog leta efter.

Reparationer som jag har gjort under åren sträcker sig till glödlampor o bromsklossar. Då vill jag påtala att jag använder bilen inte bara på asfalt.

Jag kan nu bara tala för 163hk dieseln 125hk fungerar säkert lika bra förutom att den är något svagare, sedan finns ju den även med bensin V6a med 178hk (tror jag det var).

Sedan är det valet om man ska ha manuell eller automat, det är en smaksak jag upplever automaterna lite oroliga, växlar ner lite för tidigt.

Vad jag tycker att du skall vara noga med att titta på är att den är rostskyddsbehandlad då originalbehandlingen är inte mycket att hurra för sedan är det som vanligt med bilköp att kolla runt lite.

 

Jag var i samma situation som du för 9 år sedan mosade en Nissan, så här efteråt kan jag säga att det var tur i oturen för då blev jag LC-ägare igen.

 

JAK

Link to comment
Share on other sites

Kommer man från en LR110 är nog det mesta från Toyota bekvämare, driftsäkrare och minst lika duktiga i terrängen. :-) Ditt val beror helt på vad du är ute efter och din plånbok. Skull du åka trophy med din bil så skall du nog sikta på något ur 70 serien. Lika buskiga som din 110, men betydligt tystare och bekvämare. Vill du ha en liknande hjulbas som på 110:an, kanske en 75/79 skulle passa. Den finns också med kortare hjulbas om det skulle passa bättre. 78 vore enligt min mening idealmodellen för en kombinerad trophy / familjebil. Den är dock en ganska ny (dyr) modell och importeras inte reguljärt till Sverige. Vill du fokusera mer på vardagen finns land cruisern i två storleksklasser. (70)/90/120/150 är den mindre storleken och 60/80/100/200 är den större. Alla är minst lika kapabla som din 110 i terrängen och går att modifiera. Ju högre siffra, ju senare modell. Toyota har valt att kalla (70 vissa modeller)/90/120/150 light duty series och 60/(vissa framförallt nyare modeller ur 70 serien)/80/100/200 heavy dury series. De modeller man oftast ser där vägarna är riktigt dåliga är bilar ur heavy dury serien.

 

Valet av bil beror nog mer på vad du planerar att använda din bil till och hur mycket du kan spendera. Det är svårt att bli missnöjd om du väljer Land Cruiser. :-) (Ja jag vet, jag är land Cruiser frälst.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hejsan.

Med tanke på grillguarden får jag en känsla av att bilen är direktimporterad, behöver inte vara någon nackdel då den kanske inte gått på saltade vägar. Kolla upp kompression,mm. Har funnits en del problem med topplocken (sprickor), men tror det var på tidigare modell med 125 Hk motorn. Manuell med överväxel har jag aldrig hört förut, antar att det är en vanlig 5 växlad låda.

Med hänsyn till milen tror jag du kan pruta, jag skulle bjuda 70 o kanske gå upp till 75.

Link to comment
Share on other sites

hej!

 

Bilen är svensk såld och den har nästan komplett service historik!

 

några frågor om LC90

 

finns det verkstadsmanual att "hitta" på nätet?

 

är axlarna "avlastade"?

 

är framvagnen IFS eller?

 

var handlar man reservdelar? är ju van med att handla "billigt" fr England!

 

har inte varit och kikat på bilen än, då jag inte har någon bil att åka med! Grabben voltade min bil igår kväll! :(

 

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Jämför man priset med bilar i tyskland är det nog lite högt, men tyskland ligger en bit bort för dig.. :)

 

Visst kan man hitta verkstadsmanual på nätet, kolla här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1876720034

Det var väl en sådan du menade ;)

 

Landcruiser 90 tillhör "light duty" serien och har delad framaxel.

 

Milneroffroad har en del saker till Land Cruiser 90, men där heter den Colorado.

 

Hoppas det gick bra för din grabb! Verkar som att han lär av sin far, med tanke på hur tråden startade... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.