Gå till innehåll

En lj70 i Solrosgaraget

Rylander

Rekommendera Poster

• Svars 273
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Då var det dags att rapportera att skiljereläet har sagt upp sig efter nio månader. Märkte det i helgen

att kylboxen inte fungerade som den skulle, inte så konstigt när reläet inte öppnar för att ladda batteriet.

Var köpte du ditt relä?

Aj aj trist att höra.

Köpte mitt på TH Pettersson,

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men behöver man ha skiljereläet?

Jag hade nog sagt ja, trist att bli stående med kall mat men utan ström att starta bilen ;) men en kompressorkyl drar ju väldigt lite, vi stod still i nästan 4 dagar med kylen gåendes och det var inga problem, dvs det fanns kraft kvar i batteriet (har ett 100A kopplat till den). Den största boven för mig är vattenkokaren, den suger ut batteriet ganska snabbt har jag märkt. Men har du bara kylen kopplat till extra batteriet kanske skiljerelä är overkill ?

Länk till kommentar

Winchen fick jobba mycket i går när vi var i Hedekas, tillslut så gick det inte att köra in linan. Visade sig att en gavel på trumman är skev och har släppt i svetsfogen.

135263911213507700_resized.jpg

Går säkert att rikta och svetsa, men det får bli en ny winch. Funderar på att köpa den här winchen. Vad tror ni är det ett bra köp?

http://www.electricw...-12v-steel.html

Länk till kommentar

Då var den nya winchen på plats.

135316963171301800_resized.jpg

Nä, det blev ingen ny winch. Fick riktat trumman och svetsat den, sedan blev det en översyn av

motor och planetväxel och som avslutning lackrenovering och dekaltrimning. I morn blir det att

koppla elen och lägga på winchlinan.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

I dag fick jag lite servicedelar till bilen. Det är bara kopplingscylindern som kommer till användning

just nu, det andra hamnar på bra att ha hyllan.

135464780147373700_resized.jpg

Här sitter den lille rackaren som fått för sig att börja läcka.

135464780271643500_resized.jpg

135464780657090500_resized.jpg

Den nya vs den gamla.

135464780799733100_resized.jpg

Slaglängden var den samma på dom, men fick flytta över den delen som krokar fast i pedalen för att

få samma längd på hävarmen.

135464780957965300_resized.jpg

Ordningen återställd, åter monterat och vätska påfyllt och luftat.

135464781251123500_resized.jpg

Så här såg klegget ut som rann ur när cylindern byttes, säkert anno 1986 på den vätskan.

135464781092512600_resized.jpg

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Vad gör man en regnig lördag? Jo, man går ner i garaget och strippar bilen. Dags för en overhauling.

Har ju använt bilen ett år nu. Blir att åtgärda lite bucklor och brunt krom som har kommit fram. Lättare

att plocka ur rutorna än att maskera, men dom får sitta kvar tills det är dags att smeta på ny färg.

Kulören blir den samma, Öststatsgrå ^_^

135680050329493200_resized.jpg

135680050505849500_resized.jpg

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Våtslipat karrosen i dag men det sliter på fingrarna, nåja det blir ju mjuka och fina sårkanter :D

135749672635377800_resized.jpg

Dörren blev lite tillbucklad när vi körde Outback Kräftköret förra året, hade riktat dörren tidigare så

det räckte med att spackla nu.

135749667463245600_resized.jpg

Och här är sviterna efter Outback Sommar, inga stora bucklor men jag gillar inte bucklor.

135749667627502800_resized.jpg

Det som står näst på agendan är att plocka bort bakdörrarna och ge sig på rosten som kryper

fram vid gångjärns infästning på karossen. Som ni förstår så gillar jag inte rost heller.

Länk till kommentar

För mycket fritid vet jag inte, tror att jag har för få bilar att greja med. Man kanske skulle

ta och köpa sig en bil till B)

Det klart att man måste ha flera bilar att meka med om man kör Toyota, dom håller ju för bra :D

För övrigt Thomas: Snyggt jobbat, snacka om att arbeta så att fingrarna blöder ;)

I väntan på nått lämpligt objekt kan Doktor Lindeman få en ny patient i Solrosgaraget, både 42:an och 80:an skulle behöva få lite nya bodyparts transplanterade .

Mecki

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tänk en 42:a i solrosgaraget, i kväll har jag nog svårt för att somna.

42:an är välkommen att läggas in i Solrosgaraget, viss väntetid kan förekomma

då rostmask inte innefattas av vårdgarantin.

/Dr Linderman

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Då var färgen på plats med hjälp av roller och en liten färgspruta, hade räknat med att det skulle ta

sex timmar så jag förberedde med kaffe och mackor. Började klockan tio och klockan två var jag klar

så det hela tog bara fyra timmar.

När man målar så är det ingen fördel att ha garaget i huset, färg lukten tränger upp i huset. Inte blir

det bättre av att det är 10-15 gr kallt ute nu när man behöver vädra.

Var nere i garaget nu i kväll för att fylla på bränsle i kaminen, samtidigt så rev jag all maskering och

tog mig en närmare titt på resultatet, det blev änna gör bra denna gången också.

135904982643128200_resized.jpg?width=960&height=720

135904982862473000_resized.jpg?width=960&height=720

Bilen får stå ett par veckor innan jag börjar med återmonteringen, men under tiden så skall det bytas

oljor i axlar och motor, bromsarna skall ses över m.m.

Länk till kommentar

Rylander, du får sluta upp med det här. Jag blir alltid avis över storleken på projekten du ger dig på och hur bra det blir. "Skall bara lacka om bilen lite, det går la fort..." Är det sån där Jotun Bengalack du har till bilen? :-)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Allt åter monterat och klart. Kändes gött att vrida på start nyckeln efter sex veckors

stillestånd.

Den startade utan minsta tvekan t.o.m brandvarnaren i garaget startade utan att tveka ^_^

Återstår ett moment som skall genomföras på måndag em, bilprovningen skall besökas.

136025774874816000_resized.jpg

Länk till kommentar

Allt åter monterat och klart. Kändes gött att vrida på start nyckeln efter sex veckors

stillestånd.

Den startade utan minsta tvekan t.o.m brandvarnaren i garaget startade utan att tveka ^_^

Återstår ett moment som skall genomföras på måndag em, bilprovningen skall besökas.

136025774874816000_resized.jpg

Den va stilren, snyggt jobbat!

Länk till kommentar