Jump to content

En lj70 i Solrosgaraget

Rylander

Recommended Posts

Då var man åter Toyotaägare, det var en tolvtimmars utflykt igår för att hämta hem 70:an. När jag körde in bilen i garaget ikväll för att kolla hur skicket på den så det med fem cm till godo på höjden. Det är inget akut som måste fixas på den men som rostallergiker och meksugen så kan man inte låta bli att böja renovera. Men den får rulla månaden ut. Det blir nog ingen resa till Kola med Toyotan men hoppas att det blir fler äventyrsresor i framtiden. Planerna är många men det är skönt att den är karosshöjd och rullar på bra däck och att det sitter winch på den.

Att göra:

Byta fjädrar, är lite hängig fram

Nya skärmbreddare

Fixa rosten

Rulla på ny färg

Kolla övar axlarna

Lamell diff fram och lock right bak

Bullbar fram

Kofångare bak med reservhjulshållar

Bygga inredning bak i utrymmet

Listan blir nog längre, ni vet ju hur det är

Här ser vi hur bilarna står och bekantar sig med varandra.

32200712.jpg

• Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mattan fram i bilen var plaskvåt så det var lika bra att riva ut den. Fixade hålet provisoriskt där vattnet hade runnit in. Få bli en seriösare lagning när framskärmarna är avplockade.

32207523.jpg

Plockade även bort ett par läskigt röda lampor som satt på förarsidan och passagerarsidan.

32207522.jpg

Winchen på bilen visade inga livstecken så den hamnade på operationsbordet. Två utav kolen gav ingen kontakt sedan hade en del av den skånska myllan letat sig in i winchenwillynilly.gif

Men nu är det fixat, med lite tur så hinner jag få den på plats innan lördagens klubbkörning.

32218821.jpg

32218820.jpg

Det var nog lite av den småländska myllan som kommit in där :) Jag körde ju inte så mycket med den men börjar sakna den lite nu när jag ser hur det framskrider. Dock är jag mycket nöjd med min hdj 80, skall bara höja den sen är det nog inte så mycket mer att göra på den förutom ..... ..... ..... Det finns alltid att göra och hitta på.

Önskar dig lycka till Thomas

Mvh Donny

Det var nog lite av den småländska myllan som kommit in där :) Jag körde ju inte så mycket med den men börjar sakna den lite nu när jag ser hur det framskrider. Dock är jag mycket nöjd med min hdj 80, skall bara höja den sen är det nog inte så mycket mer att göra på den förutom ..... ..... ..... Det finns alltid att göra och hitta på.

Önskar dig lycka till Thomas

Mvh Donny

Allt söder om Kungsbacka räknas som Skåne för en Göteborgare B)

Jo det e nog så Donny, det finns hela tiden saker som man vill göra på hobbybilen. Börjar man väl byggaom så kommer man hela tiden på nya saker som man vill ändra på.

Winchen är på plats igen så nu kan man hjälpa dom som kör fast på klubbkörningen till helgen :P

För att slippa ifrån handkontrollen så drog jag in kabeln och monterade knappen i mittkonsolen fick även satt dit en batteribrytare under huven.

32221248.jpg

32221246.jpg

Ett tips är att ha batteribrytaren i bilen. En kompis skulle wincha upp sin hdj och väl uppe vägrade winchen att stoppa och trädet kom allt närmare. Full gas framåt, öppna huv och bryta strömmen på batteriet. Han satte snabbt in en brytare i kupén :)

Bara ett litet tips.....

Ett tips är att ha batteribrytaren i bilen. En kompis skulle wincha upp sin hdj och väl uppe vägrade winchen att stoppa och trädet kom allt närmare. Full gas framåt, öppna huv och bryta strömmen på batteriet. Han satte snabbt in en brytare i kupén :)

Bara ett litet tips.....

Tack för tipset.

Reläboxen till winchen sitter lite dumt så den skall flyttas men det får bli efter att

skärmarna har varit av. Då blir det att dra om kablarna till winchen, får passa på då

att sätta brytaren så man snabbt kommer åt den.

Denna gång blir det inte Volvo stolar i bilen, utan håller mig till den Japanska kvalliten.

Donator denna gång är Mazda, riktigt sköna att sitta i.

32222633.jpg

Då är provkörningen avklarad. Det blev en heldag i Rollsboskogen. Bilen funkade kanon trots

att den är lite hängig i fjädringen fram och att det var ovant att ratta en större bil i skogen.

En spärr i bakaxeln stå nu högst på önskelistan, frågan är vilken spärr skall man satsa på. Och en

liten buckla blev det vid närkontakt med en kärlekskrank Toyota :wub: . Efter att ha tagit rygg på en

storvuxen Wrangler så blev det även att testa winchen.

Här en bild på två malliga Toyota ägare:

32225281.jpg

Övriga bilder från en underbar dag i skogen hittar ni när:

http://www.pixbox.se/alb1220139

>Thomas

• 2 weeks later...

Jaha, nu finns det ingen återvända. Nu är operationen inled.

32258974.jpg

Lika bra att köra igång med det samma, plockade av ena skärmbreddaren för att kolla in hur mycket rostmasken har knaprat i sig. Det blir att byta lika mycket plåt som skärmbreddaren har täckt :( .

32258972.jpg

Det är samma visa varje gång man ger sig på att laga upp en bil, man vet inte vilken ända man skall böja i. Första tanken är att ta fram vinkelslipen och börja kapa bort all dålig plåt. Men efter att ha talat mig själv tillrätta så lugnar man ner sig :shock: . Man får ju kapa bort och byta lite plåt i sänder. Här ser man hur en del av operationssnitten skall läggas.

32258973.jpg

Det blir att inhandla lite plåt innan helgen så att man inte är sysslolös :o

Jaha . Jag ser att den nordeuropeiska rostmasken har lämnat sina spår även här, skall försöka att titta förbi nån kväll för att se till patienten och komma med små glada tillrop till operatören.

/ Mecki

Efter att ha klyft ved, bytt bromsar och lagt på sommardäcken på fars bil så blev det ett par

avkopplande svetstimmar på Toyotan :blink: .

Golvet på vänster sida bak är klart. Nu skulle jag behöva mitt falsverktyg för att kunna fortsätta

med utsidan av hjulhuset men det är utlånat :angry:

32265401.jpg

Skall byta en bit av den nedre delen, den biten som jag har ritat ett kryss över. Biten ovanför

blästrade jag men det är mycket porer i plåten, hackade med en liten mejsel för att kolla om det

gick hål, men det höll. Skall jag byta den biten också? Eller räcker det med blymönja och spackel?

32265400.jpg

Ser bra ut Thomas! Med denna takt på rostlagning, så är väl bilen klar till vårträffen??

Vad blev det för middag? :P

Visst kommer den att vara klar till vårträffen, men då pratar vi om nästa års vårträff.

Kommande vårträff blir att fotodokumentera till fots.

Middan ja, den blev ungefär i still med detta.

flaskfile_1.jpg

Det blev lite gjort i kväll också. Två plåtbitar fixade på tre timmar, det här kommer att ta tidwillynilly.gif

32273591.jpg

ahaaaaa sluuuuta jag får allergiiiiii bara av att se på bilderna!!!!

Jag botades från att laga rost efter min R5'a som jag la i 2,5m2 plåt utöver en framskärm, en dörr och en ekonomi bakskärm!!!

Imponerad över alla som hittar insperation att laga rost. Jag har lämnat iväg min BJ45 på rostlagning och får tillbaka den nu till sommaren, ett skönt alternativ till Dina sena kvällar ;)

Snyggt jobbat!

Gulp :unsure:

]32276124.jpg

ahaaaaa sluuuuta jag får allergiiiiii bara av att se på bilderna!!!!

Jag botades från att laga rost efter min R5'a som jag la i 2,5m2 plåt utöver en framskärm, en dörr och

en ekonomi bakskärm!!!

Imponerad över alla som hittar insperation att laga rost. Jag har lämnat iväg min BJ45 på rostlagning

och får tillbaka den nu till sommaren, ett skönt alternativ till Dina sena kvällar ;)

Snyggt jobbat!

Det där att laga rost är egentligen inte så himla kul. Men efter en dag bakom en datorskärm så känns

det skönt att gå ner i garaget ett par timmar å mecka. Extra skönt känns det när man lyckas att laga

något som till en början verkar helt hopplöst att fixa. Det där med att mecka med bilar började för 4-5

år sedan, sedan dess har det passerat ett par bilar, alla offroadbilar, ett par Suzukis, en cj7:a, en

Cherokee och en Willys Mahindra men den här bilen känns helt rätt att fortsätta med så suzukin kommer

att säljas efter att ha kört SOA i sommar.

Din allergi kan jag inte bota så du får blunda för alla bilder00poke.gif

>Thomas

Har kommit en bit till på hjulhuset. Gasen börjar tryta, hoppas att den räcker i morgon så att jag kan

få punktat alla plåtar. För i morgon hade jag tänkt bli klar med grovgörat på denna sida.

32284044.jpg

32284043.jpg

Kikade lite på hjulhuset på andra sidan och det verkar som att det är liite bättre, men det ger sig när

man börjar riva i det.

Gasen räckte till att svetsa färdigt hjulhuset. Imorn blir att finjustera innan det är dags att få på lite grundfärg. Materialet börjar ta slut så det blir att skriva en inköpslista ikväll.

32287906.jpg

Fler bilder kommer nog inte, fortsättning sker bakom lykta garagedörrar.

Kan inte annat än att hålla med, vill gärna se mer av bilen.

Trodde inte det var så mycket rost, men som sagt när man börjar riva i rosten skall man ta till ordentligt för att det skall bli bra.

Jag är glad att det var du som köpte bilen Thomas. Du har glöd och energi att bygga något fint av den.

Mvh Donny

• 1 month later...

Okey, här kommer en bild.

32411961.jpg

Imorn e det dags att köpa färg till bilen. Frågan är bara vilken kulör jag skall ha på bilen.

Fastnade för denna kulören men dom flesta ruskar på huvudet och tar sig för pannan när dom ser färgen.

Får la bli någon grå tråkig färg eller så får det bli .........

32422007.jpg

Kul att vi får se lite bilder igen!

Färg är inte min starka sida, så jag vet inte riktigt vad du visar för färg på Caddyn, men "Dune beige 416" är ju en klassisk cool toyota färg om du frågar mig.

Hmmm... kanske inte blir så dumt ändå, särskild i kombination med en mattsvart huv och mörktonade rutor.

Vi väntar med spänning på slutresultatet :D

/ Mecki