Gå till innehåll

En lj70 i Solrosgaraget

Rylander

Rekommendera Poster

• Svars 273
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• 2 weeks later...

Hade ett litet lagerljud i ena hjullagret fram så det var lika bra att gå in i depån för att byta lager.

Inget svårt arbete, tar ca två timmar för enmans teamet att fixa.

136190731780577700_resized.jpg?width=960&height=720

Bromsok och frihjulsnav borta. Nu är det bara att släppa på dom stora muttrarna så får man av skivan.

136190732107193700_resized.jpg?width=960&height=720

Å där var skivan borta.

136190732330472700_resized.jpg?width=960&height=720

Nu är det bara att knacka ur dom gamla lagerbanorna.

136190732594261100_resized.jpg?width=960&height=720

Nya lagerbanor på plats.

136190732876360700_resized.jpg?width=960&height=720

Välsmorda lager monterade och en packbox på baksidan av skivan.

136190733193709900_resized.jpg?width=960&height=720

Fick ta till finspriten för att göra rent skivan från fett. Sedan på med bromsok och frihjulsnav.

136190733459637300_resized.jpg?width=960&height=720

Depåteamet gjorde ett strålande jobb vilket belönades med en slurk av den röda finspriten :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt funkar säkert på en LC, jag undrade bara då Mos2-fett gör sig bäst vid höga glidande belastningar och lägre varvtal, dvs drivknutar etc. I rullande kontakter vid hög hastighet finns det en risk att rullkroppen (rullarna) istället börjar glida istället mellan inner- och ytterring, Dessutom kan molybdendisulfiden vara lite elak (abrasiv) mot tätningar och axlar vid högre varvtal. Ergo: jag hade hållt mig till hjullagerfett i en autobahnräser som lever i 250 km/h. Med 35" över stock o sten i 8 km/h funkar Mos2 säkert bra.

Mina fem öre...

Länk till kommentar

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

I dag åkte Toyotan in i garaget, bromsar justerades, nytt fett i alla nipplar, koll av div vätskor. Efter

detta gav jag mig på diesel pumpen, har tidigare försökt att komma åt justerskruven för

bränslemängden men har gett upp. Men idag lyckades jag komma åt att justera bränslemängden

men det måste ha blivit något mitch match. Startade bilen, 1500 varv på tomgång, rök som en Polsk

lastbil men den svarade fint på gasen. Nu återstår att hitta ett medelvärde mellan Polsk lastbil och

dagens miljö bilar.

Snart är bilen redo för vildmarksvägen, fyra veckor kvar till avresa.

Länk till kommentar

I dag åkte Toyotan in i garaget, bromsar justerades, nytt fett i alla nipplar, koll av div vätskor. Efter

detta gav jag mig på diesel pumpen, har tidigare försökt att komma åt justerskruven för

bränslemängden men har gett upp. Men idag lyckades jag komma åt att justera bränslemängden

men det måste ha blivit något mitch match. Startade bilen, 1500 varv på tomgång, rök som en Polsk

lastbil men den svarade fint på gasen. Nu återstår att hitta ett medelvärde mellan Polsk lastbil och

dagens miljö bilar.

Snart är bilen redo för vildmarksvägen, fyra veckor kvar till avresa.

Hur hinner du det innan Outback sommar?

Länk till kommentar

. Men idag lyckades jag komma åt att justera bränslemängden

lastbil men den svarade fint på gasen.

Bra, du är på rätt väg :D

Länk till kommentar

• 2 months later...

Då var det dags att knyta ihop den här tråden. 70:an har fått en ny vårdnadshavare. Måste erkänna

att det är lite vemodigt att göra sig av med bilen, den har varit helt suverän både i skogen och på vägen.

Hur som helst här lämnar 70:an Solrosgaraget.

137511785853558800_resized.jpg

137511785991588000_resized.jpg

Länk till kommentar

Det är bara att gratulera den nya ägaren till en riktigt fin o kompetent bil , hoppas att han fortsätter att använda den på det sätter som den är byggd för .

Och så får vi smygtitta på Rylanders nya byggtråd i grannforumet och önska honom välkommen tillbaka hit när det nuvarande projektet är avslutat .

Mecki

Länk till kommentar

Med gravöl och whisky, så känns det bättre.

Tror att den nya ägaren kommer att använda bilen på samma sätt som jag har gjort, han dyker förhoppningsvis upp på forumet här.

Någon byggtråd på Wranglern finns inte, finns så många som bygger på dessa bilar men när jag skall förädla en 40:a DÅ kommer jag att dra igång en byggtråd. Finns ett par bilar kvar som jag skulle vilja bygga om bl.a. Suzuki Jimmy och LC40

Länk till kommentar

Hej hej!

Det är jag som är nya vårdnadshavaren till denna mycket fina bil. Den huserar nu mer strax utanför Borås och kommer garanterat få smyga runt på Bråt emellanåt, så det blir säkerligen tillfällen för forne ägaren att inspektera så underhållet lever upp till standard. ;)

För övrigt är avsikten att använda den till fotoexpeditioner och längre turer, så det är inte alls omöjligt att den får återse Vildmarksvägen så småningom.

Detta är min första riktiga terrängbil och jag ser med glädje fram emot att lära mig hantera den som den förtjänar.

/Dennis

Länk till kommentar

Hej Dennis och välkommen hit .

Grattis till en riktigt fin LJ70.

Du får väl påbörja en egen garagetråd där vi kan följa dig och bilen på era framtida fotoexpeditioner.

Jag är i Borås då och då så vi lär väl ses annars så är du välkommen till Kungälv på våra körningar i Rollsbo .

/Mecki

Länk till kommentar