Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Pratade med Toyota i morse, de hade redan fått vissa av delarna och skulle börja montera så smått.

Det är som (vissa redan påpekat) hjullagret som skurit, oklart varför, och sen har resten att säga kommit på köpet.

De kontrollerar vänster sidan när de ändå monterar nya bromsskivor där.

Bara att hålla tummarna och vänta nu, på onsdag borde den kunna vara klar om inte något oväntat händer ...

Ang varför den inte driver hade den jag pratade med inte riktigt koll på, men jag hoppas mekanikern som skruvar har det.

Sen blir det till att attackpacka bilen inför semestern :)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade bilen just!

Skön känsla att gasa iväg utan det minsta missljud och allt kändes bra :)

Vet inte vad man skall förvänta sig, men jag är iaf impad av Toyota, inbärgad fredag vid 9tiden och klar att hämta vid 8tiden på onsdagen.

Med tanke på allt som var trasigt dessutom.

Nu ser vi fram mot en lång och härlig bilsemester! :D

Länk till kommentar

Härligt. Fick du svar på hur detta kan hända, bare 200 mil efter en fullservice hos toyota?

mvh

jes

Nope, hjullager som skär ihop och river med sig axlar och hela h-vetet ... jag skriver upp det på mitt: "Oskar, du skall inte äga bilar"-konto.

Jag har jättedålig koll på vad som skall ingå i fullservice och om hjullager är en av punkterna, i sådana fall kan man ju börja resa en del frågetecken.

Får ta den biten när jag kommer hem, har inte det minsta tid/lust just nu, jag har pressat schema :P

/O

Länk till kommentar

Inlägg i försäkringsdebatten, Toyota (Folksam) har 10år/15000 mil maskinförsäkring, så hade bilen bara varit lite yngre och gått lite mindre så hade de tagit det. Hjullager på drivande hjul gäller, dvs alla på en 4x4 bil.

Bra att veta om man jämför försäkringar.

Kanske finns de som har bättre tom?

Länk till kommentar

Härligt. Fick du svar på hur detta kan hända, bare 200 mil efter en fullservice hos toyota?

mvh

jes

Hmmm något jag kom att tänka på i morse.

Bilens liv ser ju ut följande: Tas ut på våren - besiktigas - körs ca 500-1000mil - service - ställs av.

Inget försvarstal för Toyotas service, men ..

Borde då inte besiktningen ha hittat glapp i hjullagret (även om Toyota missat det vid servicen)? Jag tycker de bänder och sliter så man tror att bilen skall gå sönder ...

Länk till kommentar

Toyota gör förb@**@t bra lager , inte ens när dom är helt slut så glappar dom B)

Det började att låta i bilen efter Kola-resan och det tog ett tag innan jag kunde lokalisera felet, jag hittade det först efter att jag hade tagit loss drivaxeln och kunde få bra med snurr på navet kunde jag lokalisera felet.

Så det är inte så himla lätt att upptäcka saker o ting alla gånger ;)

Redigerad av Mecki
  • Like 1
Länk till kommentar

Tack för input Mecki :)

Det konstiga är att jag inte hört något alls som direkt låter dåligt. Nog för att däcken och motorn låter en del, men man borde hört något när man frirullar om inte annat.

Well, nu jäklar skall jag väl inte behöva bry mig om sådana saker de närmaste 20-30 000 milen eller hur länge de nu skall hålla ... ;)

Länk till kommentar

Lite sent påkommet men du har inte kvar lagret? Jag hade gärna tagit en kik för att möjligen reda ut vad som kan ha hänt...

Nope tyvärr, det ligger hos Toyotas metallskrot.

Länk till kommentar

Mecki, Toyota gör väl inga lager? Däremot kanske de dimensionerar dem väl? ;-)

Jo , i en väldigt begränsad upplaga till 40-serien det är därför som dom är så bra . Bilarna alltså ........eller lagren menar jag :huh:

:blush: Attans ! Ja,ja du har helt rätt där Solk :blush:

Jag borde tänkt mig för när det finns en som arbetar på världens bästa kullager firma här på forumet , 1-0 till dig ;)

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Jaha, dags för en liten uppdatering!

Bilen har nu rullat ytterligare ca 700mil och gjort det ganska klanderfritt.

Kontroll för gnissel H-fram (efter ovanstående totalfix) är beställd, samtidigt passar de på att byta vindruta, som sprack i Slovenien tror jag bestämt det var.

Då skall jag även byta generator, då den inte gett riktigt så mycket som den skall.

Nu är den ok igen och ger sina 14.2V, men den har varit nere på 13.5V under en veckas tid, så jag tar det säkra för det osäkra och byter, vem vill stå i okänt land utan generator ...

Bilen har även skött sig så bra de senaste åren att den skall få en professionell upputsning av lacken och behandling av skinnet, så de håller några år ytterligare :)

Bilen nytvättad inför att visa upp sig inför lackputskillarna

IMG-20130801-01580.jpg'

Bilen fyller 170000km

IMG-20130709-01526.jpg

Nu väl hemma tror jag tom den har fyllt 175000 men vi firar bara jämt här ;)

Länk till kommentar

....Bilen fyller 170000km

17 är väl inte jämt! 10, 20, 30, 40 osv

Tror nog att du får vänta ett tag innan du får fira... och vi är många som vill bli bjudna... ;-)

Länk till kommentar

Det skall vara "jämnt" ... vi firar mycket och ofta olika saker här hemma, men jämt firar vi inte :)

Kan inte vi som inte kan stava få utökad edit tid på våra inlägg, typ 1 år eller så ;)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Bilen äntligen hemma igen efter långbesök hos Toyota, dock inget allvarligt denna gången, bara en miss från Toyota att beställa rätt saker ...

Så nu är den servad, bytt generator (laddar som aldrig förr, sjukt skönt att den inte la av på resan), ny vindruta och glänser som den vore ny efter att Ditec putsat bort alla repor och annat :)

Tänkte faktiskt försöka sälja den nu, men har ångrat mig siktar på Marocko 2014 istället. Årets resa gav i vanlig ordning mersmak.

Bättre bil än så här får man ju inte tag i, så det är lika bra att passa på medans man äger den ;)

Länk till kommentar

Passade på att skaffa lite fotobevis när jag monterade tillbaka främre hasplåten.

Ny generator! :)

IMG-20130817-01596.jpg

Blänkande bil:

IMG-20130817-01599.jpg

Ber om ursäkt för fotokvaliten, mobilen börjar tappa stinget :P

Nu skall den bara fyllas upp med bränsle (med tillsatser) och sen ställas undan för vintervila.

2014 kommer bli en kanske inte så hård, men lång sommar, Marocko ligger ju långt bort ...

Länk till kommentar

• 2 months later...

Eftersom Storabilen är undanställd för vintern så behöver man ju något annat att lägga sin tid och pengar på fram till våren.

Blev efter lite möda av med BMWn och har absolut inte plats för fler "full size" bilar, så då återstod bara denna ...

Egentligen skulle vi bara dit och titta, men det är som med valpar, man kan inte bara titta, man bara måste köpa när man väl sett dem! ;)

WP_20131026_003%255B1%255D.jpg

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

• 2 months later...

Oj oj oj det var länge sedan en uppdatering här, men så är det när man låser in bilen för vintern, inte mycket att skriva om ...

Men så idag, så fixade jag äntligen pricken över i:et osv när det gäller bra att ha utrustning till bilen :)

Fullt fungerande ...

Iridium+1.jpg

Så jävla coolt, lycklig som ett litet barn! :) Vet inte exakt vad det är som är så coolt, men känns lite framtiden att kunna ringa var man än befinner sig på klotet.

Som all annan "bra att ha" utrustning kommer den väl att användas sparsamt, men en grym sak att ha om (dåliga) saker händer när man är ute i ödemarken.

Länk till kommentar