cardic Posted June 28, 2010 Report Share Posted June 28, 2010 Corollan blir bara risigare för varje dag, blir mer och mer sugen på att skaffa mig något nyare. I och för sig har jag lovat mig själv att jag inte ska ha något annat än LC igen, men då snubblar man in på tundra istället. De är ju i regel väldigt nya och pris därefter, men nu ligger det ju en ute inom rimliga pengar. Enkelhytt är ju ganska opraktiskt men å andra sidan är det häftigt med stort flak, har man tur kanske älgdragarn får plats på flaket. Vad har ni för åsikter om ett slikt fordon, kvalitet och bruksvärde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted June 28, 2010 Report Share Posted June 28, 2010 Provkörde en Tundra på norska klubbens Landstreff. Det var en mycket häftig upplevelse, bensin V 8:a med + 400 Hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted June 28, 2010 Report Share Posted June 28, 2010 låter som att bensinkontot kommer öka en del från Corollan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted June 28, 2010 Author Report Share Posted June 28, 2010 låter som att bensinkontot kommer öka en del från Corollan Jajamen! Men man ska inte vara så brydd. En konkret fråga, är det samma bensin V8 som det är i LC100? samt lådor? Tänker då på 03an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted June 28, 2010 Report Share Posted June 28, 2010 Sökte lite på det, och det verkar som att den fanns 2003 med samma V6:a som i LC90 (5VZ-FE) och med samma V8 som i LC100 (2UZ-FE) Hittade infon här http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Tundra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted June 28, 2010 Author Report Share Posted June 28, 2010 Som tur var för min ekonomi kan jag slappna av och konstatera att biljäveln inte har drag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 29, 2010 Report Share Posted June 29, 2010 Jag har provat två olika årsmodeller både på väg och i öknen. På väg går de lika bra som en motsvarande LC. Den första jag provade borde ha varit runt 2005 och hade samma 4.7l motor och låda som LC 100. Jag vet inte när den började säljas och om där finns någon med 4 stegs automaten, men 5 stegs automaten jag provade fungerar utmärkt. Den nya modellen med 5.7liters motorn är helt underbar och samma som I Lexus LX570 med samma 6 stegs automat. Den kom tidigare på Tundran och borde finnas från och med 2007. Den jag provade var en 2008. Tyvärr har den samma brister offroad som de andra stora jänkepickupperna: en hjulbas som en buss och svängradie som ett tåg. Men får ha jättemycket fart för att komma över sand dynorna utan att fastna och kom man väl över så var svängradien så dålig att man knappt kunde svänga undan mellan dynerna. Dock har den riktigt bra bogserings öglor så har man vänliga kompisar med sig så kan de ju dra loss en. Det samma gäller med största sannolikhet när man kör i skogen. Skall man köra bredvid vägen och vill ha en så pass stor bil är nog en unimog ett bättre val. Betydligt smidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted June 29, 2010 Author Report Share Posted June 29, 2010 Helt klart intressanta reflektioner, det finns ju inget syfte i sig att ha en klumpig bil. Måste ju nästan provköra för att få en egen uppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted July 5, 2010 Author Report Share Posted July 5, 2010 http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyota_Tundra_03_28305019.htm?ca=3&w=3 Denna dök upp på blocket inatt, mycket märkligt objekt. Exakt en sådan vill jag ha! Skrotad? Frågan är då, hur och om kan man registrera en sådan skapelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 5, 2010 Report Share Posted July 5, 2010 Är den skrotad så finns det nog ingen återvändo (förutom rambyte kanske?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted July 5, 2010 Report Share Posted July 5, 2010 Skulle nog lägga ner ganska mycket tid på att försöka få fram papper fr USA. Hur har den kommit hit?? Flyttgods?? Varför importera om man vet att det inte går att regga?? Är ju en mkt fin bil annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cardic Posted July 5, 2010 Author Report Share Posted July 5, 2010 En grov gissning utan någon som helt mark under fötterna är att den fick skrotintyg i amerika, för att enklare kunna fraktas som skrot till Sverige, varpå man kom på att det inte gick att registrera. Hur mycket måste man bygga om för att den ska kunna kallas amatörbyggd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Posted July 5, 2010 Report Share Posted July 5, 2010 Jag vill minnas att du ska göra en större förändring på drivlina, hjulupphängning, bromssystem, motor eller chassi/kaross. Sen kan det vara så att du inte bara kan ändra på ett av alternativen, utan att du måste göra två större förändringar, tex. bromssystem och motor. Men allt sådant borde gå att läsa ut på transportstyrelsens hemsida för en mer detaljerad förklaring.. // Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.