Jump to content

HDJ45 Buschtaxi

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Hej,

Lika bra att starta ett extra "garage" för mitt nya projekt, förutom det bilarna skall stå i.

Målet är en hybrid av en HDJ80 och BJ45 Buschtaxi, dvs. en HDJ45 Buschtaxi :)

Tanken är att använda det mesta av HDJ80 chassiet på bilden nedan och migrera ihop med BJ45 på bilden nedan.

Dvs. resultatet skall bli en 40-serie med HDJ80 prestanda, och därmed skatte befriad m.m.. Vad jag känner till har andra tidigare satt 40-serie karosser på HDJ80 chassie, men då endast pickup karosser.

Får se om det går i lås med en buschtaxi kaross, håll tummarna.

82_12815479b9b92b60e0cd5fe30e8289cf_thumb.jpg

82_091e5be338323af7a492e72707b65ef6_thumb.jpg

:) Suveränt!

Jag misstänkte detta när du skrev att du skulle använda chassit från 80:an . Det kommer att bli en perfekt mix av det bästa från två världar.

Lycka till ! Vi väntar med spänning på rapporter med framstegen.

Intressant projekt, Lycka till! Förstår bara inte varför. Du hade en kanon 80, en kanon BJ 40.Men det är klart, nu blir det ju one of the kind.

Enkla svar :D :

Min HDJ80 24 Valve hade lite att önska den med, och skulle hela familjen kunna åka lagligt så blir man skinnad på 10-15’ i skatt.

Min BJ42 var jätte fin, för fin....och komforten och orken är inge vidare. Den var dessutom för liten för en 3 barns familj.

Nu får jag en bil med: komfort, prestanda, gott om plats, lagom fin för att kunna användas, skattebefriad, besiktning vartannat år, m.m..

Och slutligen, ombyte förnöjer ju :)

:D Suveränt!

Jag misstänkte detta när du skrev att du skulle använda chassit från 80:an . Det kommer att bli en perfekt mix av det bästa från två världar.

Lycka till ! Vi väntar med spänning på rapporter med framstegen.

Soul mate :D

Kommer köra med HDJ80'in fram till september då besiktningen går ut. Så tiden fram tills dess kommer ägnas åt konstaterande om vad som behöver renoveras på chassit, dvs. köra och leka och se vad som går sönder, tråkigt men någon måste göra det :) och rensa BJ45'an från i storsätt allt...kunde någon annan få göra :D

Jag återkommer!

Nu får jag en bil med: komfort, prestanda, gott om plats, lagom fin för att kunna användas, skattebefriad, besiktning vartannat år, m.m..

Spännande projekt :)

En liten fråga bara, hur bedömmer Bilprovningen bilen? Går de endast på karossen (alltså BJ42 om jag förstått det hela rätt), inte alls på chassit (HDJ80)den sitter på? I min värld borde det vara tvärt om ...

Eller blir den reggad under nån form av specialbygge?

Om den över huvudtaget går att regga in så blir det som specialtbyggt fordon (vissa regler som gäller) alternativt HDJ80 då det är ramnumret man går efter. Men i detta fallet hjälper inte bara ramnumret så det blir nog specialbyggt fordon.

rensa BJ45'an från i storsätt allt...kunde någon annan få göra :D

Jag återkommer!

Jag kan komma ner och befria dig från chassit till 45:an :D

Man kan ju göra nått kul, som att sätta på en 80:a kaross :)

Om den över huvudtaget går att regga in så blir det som specialtbyggt fordon (vissa regler som gäller) alternativt HDJ80 då det är ramnumret man går efter. Men i detta fallet hjälper inte bara ramnumret så det blir nog specialbyggt fordon.

Klart att det går!

Som Du säger så är det är ramen de går på, så blir BJ45-ramen som bas. Målet är att få den reggad som ombyggtfordon och där med få behålla årsmodell och där med skattebefriat. Går inte det, får det bli amatörbyggtfordon. Men att få den reggad på något sätt kommer def. att gå.

Alla de jag läst om som använt hela 80-chassin har fått dom reggade som ombyggtfordon med 80-chassits årtal. Men det vill jag ju inte ha.

Jag har beställt "SBP-byggbok" så skall ännu lusläsa den under sommaren, och se exakt hur jag skall attakera bygget:-)

Och nu tycker jag inte Du skall vara så neggativ Peder!!! :) Kom med lite bra tips istället :D

rensa BJ45'an från i storsätt allt...kunde någon annan få göra :D

Jag återkommer!

BJ45'an är redan rätt "tom", motor, låda och axlar ligger i bilen :D

Jag kommer att sälja av en massa 40-serie grejer ink. min älskade BJ45 pickis när detta bygge är klart....om ett år eller två :)

Har nu fått hem HDJ80. Taket var lite skryngligt så hon fick stå under tak de först dagarna.

Men nu har lite galvadplåt, "tätningsgucka" och poppnit ersatt den trasiga glasluckan. Och nej det är inte i denna anda projektet skall fortlöpa ;) Men det duger till att rulla tom sptember. Kastade även på en uppsättning 35"are om man skulle bli sugen på lite offroadande!!!

82_76475adb71dd512bb480d7282bbf2eeb_thumb.jpg

82_f5cb2744be21de4805df805c32e6fb9b_thumb.jpg

• 1 month later...

Nu har ytterligare en BJ45 Buschtaxi med endast 10'000mil på mätaren inskaffats som skall få donera lite saker till projektet. Kommer att sälja lite från den, som hela drivlinan. Kommer lite annonser under till salu under höst och vinter.

Var får du tag på alla projekt :) :lol:

Det är hemligt!!! :)

Den var faktiskt bättre än den såg ut vid första anblicken, så skall skicka den på lite rost och broms fix. Sedan besiktning och sälja pickisen, så blir det BJ45 buschtaxi åkande tills HDJ45 projektet är klart, och kanske säljande av den då. Den går jätte fint i motor och låda. Riktigt pigg i motorn, märks att den endast gått 10000 mil. Nu skulle jag ha haft den där turbon Du köpte av mej :lol:

Var får du tag på alla projekt :) :lol:

Det är hemligt!!! :)

Den var faktiskt bättre än den såg ut vid första anblicken, så skall skicka den på lite rost och broms fix. Sedan besiktning och sälja pickisen, så blir det BJ45 buschtaxi åkande tills HDJ45 projektet är klart, och kanske säljande av den då. Den går jätte fint i motor och låda. Riktigt pigg i motorn, märks att den endast gått 10000 mil. Nu skulle jag ha haft den där turbon Du köpte av mej :lol:

Man får gratulera !

Då får jag snabba mig med att få på turbon så att den inte letar sig tillbaka till ön igen :lol:

Nu måste det vara läge för en 40 träff på någon central plats i vårt avlånga land, förslag någon?

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Hmmm nja stannat och stannat har väll inte börjat:)

Har samlat delar och info, samt bra svetsare. Dock kom två andra LC mellan så skall sälja av lite också. Men vi får se. Karossen är iaf lagom strippad nu, tyvärr så lyckades jag även själv krocka HDJ80 som är donator, så blir lite mer jobb nu:(

• 1 year later...