Egirevs Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Hej, Efter ett antal bilresor i div länder beslutade jag mig för att skaffa en egen bil och utrusta den för egna resor långa som korta. Valet av bil blev en Lc Hdj 80 från 97. Efter som jag inte e någon mekaniker, utan har bara lagat och servat tidigare efter vad som behövts. sk learning by doing, har jag haft något problem så har jag försökt kolla upp saker och i största möjliga mån göra det själv eller med lite hjälp. Har förstått att folk här inne sitter inne med stor kunskap, så tänkte använda detta forum som lite råd/hjälp och bollplank. Så ni får ursäkta om jag inte kan alla delars namn osv... Bilfakta: Hdj 80 -97 27600 mil Höjd med Old man emu 2" (tror det är 2") E förövrigt ganska kass på data, så jag undrar hur man lägger upp bilder. Mvh J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 5, 2010 Author Report Share Posted March 5, 2010 Har idag bytat kamrem, efter bytet kom jag på att jag glömt byta vattenpumpen. som stod kvar i sin kartong på bänken.. vad anser ni bör jag byta den eller vänta? Köpte kamrem på mekonomen och "spännrulle", men tyckte att själva "spännaren" till rullen verka lite slapp. kunde trycka den någon mm in för hand, resten i skruvstäd.. bytas? isf har mekonomen dessa? Upptäckte oxå att det läcker lite från framaxeln, där kardanen går in, var köper jag packning till detta? Trevlig helg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Har iof bara erfarenhet från LC90, men jag tycker definitivt att du skall byta vattenpumpen och spännhjulet. ca 1000m mil efter mitt kamremsbyte skar vattenpumpen alt spännhjulet och orsakade kamremsbrott! Inte roligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Grattis till bilvalet! Det är en grym bil E förövrigt ganska kass på data, så jag undrar hur man lägger upp bilder. Läs här om hur man lägger upp bilder. viewtopic.php?f=38&t=286 Om du inte får till det så skicka ett PM till mig, så löser vi det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 5, 2010 Author Report Share Posted March 5, 2010 Förtydligande, jag menar alltsp den lilla "kolv liknande" spännaren verkade lite slapp då jag kunde pressa ihop den nån mm.. Den ingick inte i spännrulle paketet från mekonomen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geir Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Hej Egirevs och välkommen till forumet! Du har helt rätt.. Här finns det många med stor kunskap om LC och de kommer garanterat gladligen att hjälpa dig Jag, tyvärr, ligger nog lite mer på ditt nivå så jag kommer kanske inte att bidra för mycket där Men jag tänkte jag kunna hjälpa dig lite med hur man laddar upp en bild. 1. Klicka på "Ladda upp en bilaga" 2. Klicka på "Bläddra..." och bläddra på din pc för att hitta den bild du vill ladda upp. 3. Klicka på "Bifoga filen" Lycka till med bilen och bilderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Förtydligande, jag menar alltsp den lilla "kolv liknande" spännaren verkade lite slapp då jag kunde pressa ihop den nån mm.. Den ingick inte i spännrulle paketet från mekonomen.. känns spännaren det minsta konstig tycker jag absolut att du skall byta den. det skall inte finnas något glapp. "tänk på att pressa ihop den väldigt långsamt med skruvstädet så inga packnin gar går sönder" vattenpumpen hade inte jag bytt om det inte behövs. varför byta den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 7, 2010 Author Report Share Posted March 7, 2010 Körde upp i en snö driva med vänster fram så att vänster bak var i luften, la i diffen men var bara vänster bak och högerfram som spannfritt. Den oranga symbolen på instrument brädan tändes som den ska både i hög och låg vxl... Här kommer en bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted March 7, 2010 Report Share Posted March 7, 2010 Jag gissar att det bara var center diffen spärren du fick i. Då är det normalt... Men har inte 80:an spärrar både bak och fram? Ett vred så vitt jag kommer ihåg. Första läget bak och andra läget bak + fram. Ytterligare en gul samt en röd lampa på instrumentbrädan… Har du fått i alla skall inget hjul spinna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 7, 2010 Report Share Posted March 7, 2010 Precis som martin skrev så är det mitt diffen du fått i.. Till vänster om ratten finns reglaget till axel diffarna om din bil har det.. Sätter du i dom kommer de först blinka rött och när de är i med ett fast rött sken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 8, 2010 Author Report Share Posted March 8, 2010 Jaha.. då har jag olyckligt vis inte detta Går detta att montera i efterhand? och till vilken kostnad ungefär? Och anser ni att man behöver fulldiff för tex en sådan tripp ni gjort i ryssland, där jag förståt att det är ganska mycket offroad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ankarback Posted March 8, 2010 Report Share Posted March 8, 2010 Du måste absolut inte ha diffspärrar för att köra offroad. Krävs bara lite mer planering och övning. Med lågt tryck i däcken, bra mönster och bra flex i fjädringen kommer man långt. Om du har hjulen i marken så behövs det ju ingen diffspärr Min HJ60 har bara en lamelldiffbroms bak och tar sig fram riktigt bra i skogen. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 8, 2010 Report Share Posted March 8, 2010 Ingen fara att inte ha spärrar på en Rysslands resa. Går att eftermontera t.ex ARB spärrar som ligger på runt 10kkr axeln om du i framtiden vill ha det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 8, 2010 Report Share Posted March 8, 2010 Oskickliga förare behöver diffspärrar. Skickliga förare klarar sig utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 9, 2010 Author Report Share Posted March 9, 2010 Förtydligande, jag menar alltsp den lilla "kolv liknande" spännaren verkade lite slapp då jag kunde pressa ihop den nån mm.. Den ingick inte i spännrulle paketet från mekonomen.. känns spännaren det minsta konstig tycker jag absolut att du skall byta den. det skall inte finnas något glapp. "tänk på att pressa ihop den väldigt långsamt med skruvstädet så inga packnin gar går sönder" vattenpumpen hade inte jag bytt om det inte behövs. varför byta den? Har beställt den lilla "kolven" ca 1500:- på toyota.. Så då menar ni att jag kan hoppa över vattenpumps bytet? Btw, vad ligger en long voyage extra tank på i pris ca? E jag hemma i april så kommer jag upp på träffen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Stilig bil! Jag gillar den färgen skarpt! Är du säker på att du inte har ett litet vred till vänster om ratten som i så fall styr axel-diffspärrarna? Spärren i fördelningslådan måste vara låst för att axel-spärrarna ska fungera. Jag skriver med dig i listan på intressenter för träffen, så hoppas vi du har möjlighet att komma även om det är en bit att åka! Kanske vi kan få med Mickebson från Örkelljunga oxå, så kanske ni kan köra i sällskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Har beställt den lilla "kolven" ca 1500:- på toyota.. Så då menar ni att jag kan hoppa över vattenpumps bytet? Btw, vad ligger en long voyage extra tank på i prs Hrrrrumppffff -på alla motorer som har (den snikiga och usla) lösningen att driva vattenpumpen med kamremmen så MÅSTE pumpen bytas vid kamremsbyte! Detta då det är förhöjd risk för att pumpen skär med ny kamrem och därmed ökad spänning. På en VW Multivan jag hade rasade pumpen 40 mil efter kamremsbyte . en del verkstäder slarvar med detta. Kostnaden för kamremsras är för hög för att ens fundera på att inte byta pump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 9, 2010 Author Report Share Posted March 9, 2010 Har beställt den lilla "kolven" ca 1500:- på toyota.. Så då menar ni att jag kan hoppa över vattenpumps bytet? Btw, vad ligger en long voyage extra tank på i prs Hrrrrumppffff -på alla motorer som har (den snikiga och usla) lösningen att driva vattenpumpen med kamremmen så MÅSTE pumpen bytas vid kamremsbyte! Detta då det är förhöjd risk för att pumpen skär med ny kamrem och därmed ökad spänning. På en VW Multivan jag hade rasade pumpen 40 mil efter kamremsbyte . en del verkstäder slarvar med detta. Kostnaden för kamremsras är för hög för att ens fundera på att inte byta pump. Håller med dig, men vattenpumpen drivs inte av kamremen. Men ifall man ska byta vattenpump så måste man plocka av kamremmen och div "krimskrams".. Det var därför jag undrade.. en del av jobbet är ju redan gjort när man plockat bort kamremen.. Har köpt en pump på mekonomen, och när jag ändå ska "dit" och byta spännarkolven så kanske det är lika bra menar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 9, 2010 Author Report Share Posted March 9, 2010 Stilig bil! Jag gillar den färgen skarpt!Är du säker på att du inte har ett litet vred till vänster om ratten som i så fall styr axel-diffspärrarna? Spärren i fördelningslådan måste vara låst för att axel-spärrarna ska fungera. Jag skriver med dig i listan på intressenter för träffen, så hoppas vi du har möjlighet att komma även om det är en bit att åka! Kanske vi kan få med Mickebson från Örkelljunga oxå, så kanske ni kan köra i sällskap? Har inget vred där tyvärr.. Vi kan säkert köra sällskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Hrrrrumppffff -på alla motorer som har (den snikiga och usla) lösningen att driva vattenpumpen med kamremmen så MÅSTE pumpen bytas vid kamremsbyte! Detta då det är förhöjd risk för att pumpen skär med ny kamrem och därmed ökad spänning. På en VW Multivan jag hade rasade pumpen 40 mil efter kamremsbyte . en del verkstäder slarvar med detta. Kostnaden för kamremsras är för hög för att ens fundera på att inte byta pump. Tyvärr håller jag inte med dig... Såhär ser jag det... Vattenpumpen måste INTE bytas vid kamremsbyte på en 1hd-ft motor. Det enda som kamremen driver är mellan kamen och dieselpumpen. Resten sitter via kugg. Rasar pumpen så stannar bilen i värsta fall. Har bilen gått 27kkm och man har ändå en vattenpump till övers kan man fundera på att byta men annars hade jag inte gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Mittåt. Jag har lurat Jens Vattenpumpen på 1HZ, 1HD-T och 1HD-FT motorerna drivs av generatorremmarna (skall vara dubbla remmar). Dock har inte kamremmen med detta att göra. Att byta impellern till vattenpumpen (eller hela vattenpumpen) är en mycket enkel operation att göra när man så önskar. Sorry Jens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted March 10, 2010 Report Share Posted March 10, 2010 Fick gå ut och titta lite jag med och kunde nog konstatera det samma... Ialla fall lätt att byta. Fortfarande kan vi konstatera att vattenpumpen är onödig att byta vid kamremsbyte om det inte behövs.. Så jag skulle inte byta den om jag var dig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted March 10, 2010 Report Share Posted March 10, 2010 Fick gå ut och titta lite jag med och kunde nog konstatera det samma... Ialla fall lätt att byta. Fortfarande kan vi konstatera att vattenpumpen är onödig att byta vid kamremsbyte om det inte behövs.. Så jag skulle inte byta den om jag var dig.. Drivs den inte av kamremmen så kommer det i ett annat läge. Då skulle jag bara kolla att den e tät och inte glappar. Försiktighet med kamremmen är också viktigast med intereferensmotorer (där ventilerna kan ta i kolvtopparna). Vilka LC motorer är interferens?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egirevs Posted March 10, 2010 Author Report Share Posted March 10, 2010 Mittåt. Jag har lurat Jens Vattenpumpen på 1HZ, 1HD-T och 1HD-FT motorerna drivs av generatorremmarna (skall vara dubbla remmar). Dock har inte kamremmen med detta att göra. Att byta impellern till vattenpumpen (eller hela vattenpumpen) är en mycket enkel operation att göra när man så önskar. Sorry Jens. Stämmer att den drivs av generator remmarna, men visst behöver jag ta av kamrem för att byta vatten pump.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted March 10, 2010 Report Share Posted March 10, 2010 Varför det? Man tar inte av kamremmen och gör ventilinställningar varje gång man byter fläktrem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts