Gå till innehåll

Geir's LC 95 (-00)

geir

Rekommendera Poster

Nu är den här :D Äntligen! Min LC VZJ 95 WB Bensinare V6..

402_d4912466f43505c8b0a0ce9e6dbdd8a8_thumb.jpg

Lite klena vinterdäck (205/70*16). Får byta dom nästa vinter till något lite större.. Jag är fåfängd, jag vet ;)

402_89712ea4ef119a01b23e1c353d7d7ccd_thumb.jpg

Sommardäcken ser bra ut (265/70*16). Bra mönster..

402_611cb98edf3e1c24b4b00626e040ab19_thumb.jpg

Första på önskelistan står OME stötdämpare. Sen får vi se när man får råd med en ARB stötfångare, winsch, mm.mm..

Bilderna är så där då.. Tog dom med mobilkameran i dag. Får komma med bättre grejer senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Jag är helt enig med dig där Djabag :lol: Jag har själv scannat alla norska och svenska forum för "inspiration". Först och främst skall jag köpa nya vinterdäck. Dimensionen på mina nuvarande ändrar omkretsen med 11% så jag får gå upp lite i storlek där.

Annars är min plan att skapa en bil som klarar av det mest nödvändiga man kan möta på under en "expedition". Ingen monster-truck, men jag vill ha en bil jag inte behöver oroa mig för att sitta fast eller vara redd för skall förstöras vid lite offroadåkning. Jag vill kunna korsa en mindre älv utan större problem mm.mm :P Generellt kan man väl säga att den bör klara av grejer man kommer att möta på under en Islands-semester. Sen får man se hur behoven växer fram.

Min shoppinglist ser så här ut:

- OME höjningssats (2")

- Rocksliders

- Stötfångare med bättre vinkel fram.

- Vinsch

- ARB diffspärr

- Möjligen också en snorkel

Sen får vi se om det inte blir något på taket också. Är det någon som vet hur mycket en takgrind (heter det så på svenska?) påverkar bränsleförbrukningen?

Detta kommer att bli en process över tid då grejerna kostar.. Det viktigaste är väl OME-kit'et och ev. kanske rocksliders.

Jag kommer ev. också göra lite smågrejer inuti bilen. Såg på ett annat forum hur Klydd hade gjort i bagaget på sin gamla LC 90. Det såg mycket bra ut. Skulle ville göra nått liknande.

Jag tar gärna emot förslag från andra som redan har varit genom denna processen och har erfarenhet som jag saknar :D

Länk till kommentar

På tal om vinterdäck så köpte jag Cooper Discoverer M+S 265/70 R16 112S BSW, M+S märkt på Däckonline för 1350kr/st. Tillverkade i dec 2009. Betalade 150,-/st för monteringen.

Passar mig utmärkt som kör mest på asfalt. Otroligt bra grepp på vintervägar med snö och is som jag har en del av för att komma hela vägen hem. Att däcken skulle vara för breda har jag inte märkt av när jag kört oplogat :lol: Dom tuggar sig fram mycket bra.

Har du lust att förklara varför du vill extrautrusta bilen med dom där prylarna. Jag kan inte så mycket om extra grejor så det skulle vara till stor hjälp för att förstå mera vad man kan göra!

Mvh

Länk till kommentar

kommer bli kul att följa ditt bygge..

Lådsystem:

Det som klydd hade i sin LC90 är inga svårigheter att bygga själv. Två skivor formplywood, Expansionebelsag och lite handtag m.m Sedan en helg med såg och skruv så har du fått det som du vill.

Expansionebelag finns b.la på www.skanebeslag.se . Köp inte för små.

Övrig utrustning:

Skulle jag ha planer på att åka till Island eller åka på lite expeditioner skulle min lista se lite annorlunda ut emot din.

Det här skulle nog vara min ordning.

1. Däck / Bra AT "All-Terrain" eller MT "Mud-Terrain" Däck som klarar av lite olika terräng och som klarar vassa sten/grenar.

2. Ny fjädring / T.ex Old Man Emu sats.

3. Snorkel / Safari Snorkel, Dra upp luftningar, Ordentlig genomgång av all EL

4. Taktält / T.ex Autohome

5. Extra batterisystem för förbrukare som t.ex kyl lampor m.m

6. ARB diffspärr

7. Winch bar / Winch någon 8000 eller 9000 Lbs winch. "Totalt onödigt för Island"

8. Kompressor / Viair eller Extreme Air t.ex

9. Rocksliders / Bara massa vikt om du inte skall studsa runt på stenar.

Länk till kommentar

Tack för förslag! Det låter inte alls dumt.. Jag har funderat lite på extra batteri och kommer att kolla upp detta. Ang snorkel så undrar jag en sak. Det är i dag motorvärmare på bilen med uttag ganska långt nere. Måste jag flytta detta? Funkar det alls att ha motorvärmare om man skall vada med bilen?

Taktält glömde jag, men det finns där på listan det med. Men de 4-pers-tält jag har sett är ganska dyra så till att börja med tror jag vanlig tält gäller. Om inte du har några bra priser på det med Jens?

Rocksliders blev just nu bumpat lite ner på listan, men när man kör i skogen ser jag klart att de gör nytta.

Länk till kommentar

Grattis till nya bilen! Visst är det behagligt att sitta en bit högre upp än vad ni gjorde i passaten?

Ja, däcken ser onekligen lite små ut. Någonstans här på forumet hittar du säkert JAK's LC90, den har 2" OME höjning och 265/75-16 däck. Den ser riktigt bra ut tycker jag! För övrigt är det JAK som står för originaldesignen på lådorna som du sett på annat forum (kanske ska lägga in dem här oxå?!). I din bilen hade jag inga expansionsbeslag utan litade på friktionen. Det fungerade okej, men jag skulle inte vilja byta bort expansionsbeslagen som jag har i nuvarande lådbygge, som för övrigt är köpta på http://www.theofils.se.

Länk till kommentar

Nu blev det nya vinterdäck.. Funderade på 245/70-16 och 265/70-16, som är orginaldim, men det löste sig själv när förhandlaren inte hade fler i 245 dim och jag fick dessa 265'orna för nästan halva priset :)

Nya dubbfria Kumho vintersulor på bilen:

402_0d9cf41f682703452db7cb0842388a5e_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 1 month later...

Nu är sommardäcken på och jag fick chansen i dag att prova mig lite i skogen och på några sanddyner. Detta är första gången jag har kört offroad med egen bil. Har varit passagerare några gånger i andra bilar.. Detta var jävligt skoj ;) , men jag tog det väldigt lugnt. Ville testa lite och samtidig kolla flexen i standardfjädrarna.. Blev positivt överraskad :roll:

Några bilder från turen:

402_2c6e3e2fcdabca9e4015b16c048bccb6_thumb.jpg

402_c9080afe4913ae3c8bc94aa35471a9ba_thumb.jpg

402_0a17f534873b2835757a53a8af786f16_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ja nu har jag äntligen fått dit OME Sport Nitro Chargers med 2" höjning. Det var verkligen bökigt att få de gamla bort.. Det var däremot lättare att få de nya på plats som tur var, men allt i allt tog det hela lördagen.

Före:

402_6c071d81a2d4ab7a7844879be5a7a1c6_thumb.jpg

Efter:

402_509c76ab0273555f14330749f1220a78_thumb.jpg

Toyota i solnedgång..

402_e8051cfaf0030fb746ad3ce03686b56b_thumb.jpg

Nu är det bara nya däck som skall på. Har beställt Cooper Discoverer STT 265/75-16.. Hoppas de kommer till veckan.

Länk till kommentar

Det känns bra.. Den är lite hårdare/styvare, men inte så det blir obekvämt. Jag tycker faktisk det känns bättre när den är styvare.. Bilen känns mer stabil. Märker också att den ligger väldigt bra i kurvor. Kränger inte så mycket.

Gissar på att styvheten ger seg lite när de nya dämparna "sätter" sig lite. Just nu har den lite mycket toe-in så jag har inte provkörd den någon längre sträcke än. Gör en hjulinställning i morgon.. Sen åker vi till Ängelholm så då får jag verkligen testat vägkomforten :)

Länk till kommentar