Gå till innehåll

LC eller patrol eller mitsubishi wagon?


tmpolice

Rekommendera Poster

Kom igen nu. Man måste vara lite ödmjuk. Du stog ju nästan och grät av förtvivlan när du såg 120'an försvinna i ett dammoln. Jag vet vad jag såg. Det räcker för mig i alla lägen.

Men du har väl förtröstan när du nu skall trycka in ännu mera luft i motorn (bara inte kolvringarna kommer susande som frisbees genom luften) :) :P :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kom igen nu. Man måste vara lite ödmjuk. Du stog ju nästan och grät av förtvivlan när du såg 120'an försvinna i ett dammoln. Jag vet vad jag såg. Det räcker för mig i alla lägen.

Men du har väl förtröstan när du nu skall trycka in ännu mera luft i motorn (bara inte kolvringarna kommer susande som frisbees genom luften) :P :) :)

 

Tur att vi fick det på film.. Att jag däremot blev omkörd av en Defender är en helt annan sak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är ett fynd, det är ju en HDJ80! :P

Men, nja, det kan nog bli problem vid reg-besiktningen eftersom den bl.a. har en eftermonterad intercooler. För att regbesiktningen ska gå smärtfritt så ska bilen vara original. I en del länder skrivs modifieringar in i registreringsbeviset och då blir det problem hos AB-svenskt-bil-lotteri..

Sen tror jag du skulle bli lite förvånad när du fick hem den för att upptäcka att det är passageraren som ansvarar för ratten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har min vana trogen läst en hel del både på amerikanska samt australiensiska sidor. Både Patrol och Land cruiser prisas högt.

 

Däremot så verkar australiensarna gilla patrolen mycket.

 

Patrol 1996- eller LC 80, LC100

Hur står dessa sig mot varandra igentligen och vad skiljer. Tänker då mest på motor, drivlina, diffar, fyrhjulsdriften men även utrymmen och kaross? Hoppas någon av er kan upplysa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tyvärr så är det så med motorerna vilket känns tråkigt. Däremot så har 3,0TD fått skaplig kritik ändå.

 

Jag måste ju överväga vad som är lättast att få tag alt möjligt att få tag i. Är så mycket svårare att hitta en HDJ80 än en patrol samt att jag får en några år nyare bil så klart man ser över sina möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag köpte min HDJ80 så spanade jag oxå lite åt Patrol-hållet. Vad jag kunde läsa mig till (mycket från Australien) så anses patrolens drivlina starkare (många australiensiska tävlingsbilar inom offroad bygger på "gamla" patrol) än HDJ80. Men, dock som Globecruiser skriver ovan, så är motoralternativen i europa inte de samma. Vill även minnas att det var vissa årsmodeller som hade något allvarliga typfel (3.0d?). En allmän uppfattning verkar oxå vara att Toyotas bilar är lite bättre ihopskruvade och generellt lite bättre kvalitet.

Ang tillgänglighet så är det nog som du skriver, men prismässigt tyckte inte jag det skiljde så mycket om man räknar in att HDJ80 tex har diffspärrar original. Skiljer även på annan utrustning så som tex skinnklädsel om man nu vill ha sådan.

Tillslut handlar det nog oxå mycket om tycke och smak antar jag. Men som bekant slutade efter ett bra tags letande med HDJ80 och den är jag grymt nöjd med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klydd - fram till bevis!

Att våra kära Aussi-vänner skulle föredra Patrol GR's drivlina m.m. framför LC80-serien måste du läst på ett Nissan-forum. Jag har sett både Nissan-lådor och LC-lådor, axlar och diffar som lösgodis - Toyo LC är oftast 1 dimenssion värre. Däremot är Nissans komponenter billigare än Toyota och då måste i så fall valet ligga på priset.

Alltså - jag vill se en Toyo där ägaren bytt ut drivlinan mot en Nissan. Skall bli kul och se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte dra igång något krig här men hittade detta på en australiensisk sida. Då jag är nybörjare så lägger jag inget värde i det utan låter er andra kommentera. :D

 

http://www.4wdaction.com.au/articles/bu ... -series/2/

 

http://www.4wdaction.com.au är väl väl respekterat för tester och artiklar?

 

Ser gärna fortsättningen på vilken som har bäst drivina, modifierbar, diffar, axlar, ombyggnad med mera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kommentar om drivlina bygger på vad jag läst, mestadels från tidningen som nämns ovan, 4WD Monthly. De brukar kommentera drivlinan i Patrol som "bulletproof" och liknande. Jag tror inte det går att hitta någon Toyota med Nissan drivlina, lika lite som det går att hitta det omvända. De är båda mycket starka drivlinor i förhållande till andra bilar.

Jag vill bestämt minnas att det finns ett beg-test i någon av tidningarna där de jämför just HDJ80 mot Patrol, ska se om jag hittar den artikeln igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen var väl högerstyrd???

Kan inte svära på det, men jag tycker man kan skymta ratten på vänster sida på bilden. Inringad i rött av undertecknad.

92_c314ea47492966d84934684dc6268fcc_thumb.jpg

Bara att boka biljett å åka :D

Skulle gjort det själv om jag inte hade ett jä-la badrum att renovera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när alla ändå började prata om skottsäkra drivlinor så måste jag ändå slänga in lite åsikter :)

Kort och gott så är t. ex hdj80n eller motsvarande en ganska grov vagn, och så länge man inte kör fulldiffat samtidigt som man tokgasar och får framvagnen att lyfta en meter från marken så håller den nog ganska bra. Hur långt ska man gå tills folk inte klagar längre? Kanske dags att köpa en traktor istället om man vill köra utan pannben och plattan i mattan var du än är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog hålla med maverick att det inte har någon betydelse om patrol eller LC80 har starkast drivlina de håller för det som trådskaparen efterfrågar.

 

Här är ialla fall en lågmilare 12v om det kan vara av intresse.

http://www.journaldu4x4.com/toyota+land ... td_41.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.