Gå till innehåll

90 - 95 tysklandimport

geir

Rekommendera Poster

Hej igen!

Håller på att kolla på tyska marknaden nu efter LC90s med D4D motorn.. Ser att det finnas LC95or med båda tre och fem dörrar. Någon som har kännedom till detta? Ser i en annan tråd här att 95an skall vara tredörs.

Se t.ex. denna http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Är det också någon som har erfarenhet med att importera från tyskland? Vilka avgifter tillkommer? Är det fortfarande många oseriösa förhandlare som fifflar med milen? Fantes mycket sånt för en del år sedan, men det kanske har ändrat sig nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

90 är tre dörrars och 95 är fem. Dock så är det många som inte vet det och kallas sina korta för 95 osv.

Är det en kort eller lång du är ute efter ?

2001 kom D4d motorn. skall du ha Automat eller Manuell ?

jag anser att tyska handlare är seriösare än många svenska bolag är. Håll dig till bra seriösa handlare i tyskland så är sannorlikheten inte högre där än hos en seriös handlare i sverige.

Landcruiser modellerna tror jag inte det är många som skruvar miltal på.

Kostnaden för själva importen är ca 5000kr + själva hämtningen av bilen.

Bil mäklare tar ca 10000-20000 för att få hem en bil inkl in reg. De kan ibland få ner inköpspriset bättre än vad man själv kan och på så sätt behöver inte detta bli dyrare.

Kom ihåg att många tyska handlare inte svarar på Engelska mail utan försök skriva tyska eller be någon som kan göra det.

Länk till kommentar

Som Globecruiser skriver ovan, så är det säkert inga problem om man håller sig till lite större handlare (istället för de som har kontoret på fickan).

Kan vara idé att dubbelkolla specen på bilen, för det är inte alltid annonsen är rätt.

Det är inga stora pengar som det kostar extra i registrering/besiktning. Största kostnaden är att åka och hämta hem bilen.

Dave, man kan väl inte köra omkring med en bil som har ratten på fel sida.... :lol:

Länk till kommentar

Jasså är det 95'an som är femdörs.. Då har jag missuppfattat det hela :lol:

Dave... Righthand driving is not an opiton :)

Vi har fortfarande inte bestämt oss för om vi går för diesel eller bensin. Frugan tycker dieselen är lite dyr, något som iofs jag också tycker, men för mig värkar diesel vara mer det rätta valet. Vi får se och låta tiden visa. Måste kolla över ekonomien framöver också. Driver eget och inkomsten är inne alltid lika stabil ;)

Skall kolla vidare i tyskland.. Här i sverige är det svårt att få tag i en bra diesel till förnuftiga kronor.

- Geir

Länk till kommentar

Vi har fortfarande inte bestämt oss för om vi går för diesel eller bensin. Frugan tycker dieselen är lite dyr, något som iofs jag också tycker, men för mig värkar diesel vara mer det rätta valet. Vi får se och låta tiden visa. Måste kolla över ekonomien framöver också. Driver eget och inkomsten är inne alltid lika stabil :lol:

Hej jag valde diesel när jag köpte och nu 19000 mil och 7år senare så kan jag nog säga att jag valde rätt. Mina service kostnader så här långt har sträckt sig till 18 st oljebyten inkl. filter, 2st luftfilter,2st oljebyten i växelåda samt diffar, en omgång nya bromsbelägg runt om, ett kammremsbyte, Bör tilläggas att detta är enkla grejer som man lätt gör själv vilket jag har gjort. Och då blir det lite penningar över till skatt i stället. Hur kul det nu kan vara? Hoppas att du får köpa en diesel för frugan :)

JAK

Länk till kommentar

Håller med JAK, min erfarenhet av 23.000 mil med 90:n är likadan, trots automat ett bromsbeläggsbyte efter 13.000 mil!!!I övrigt bara oljebyten samt kamrem. Hade i o för sig ett växellådshaveri med anledning av det kända problemet med oljekylningen till automaten. Dock tog Toyota detta till 100 % trots att bilen då gått 13.800 mil o var köpt begagnad. Dock svensksåld.

Rekommenderar diesel o gärna med manuell växel.

Kamremsbyte är för övrigt mkt billigt på 90 diesel, ca 2.000 kronor.

Länk till kommentar

I just thought it might remind you of the good old days before Högertrafikomläggningen. :lol:

One thing to be careful of with the 90's, is the transmission cooler that runs in the radiator seem to be a weak point, filling the transmission with water.

Länk till kommentar

Kan bara instämma med det som tidigare sagts. Jag har handlat bil i Tyskland och har bara goda erfarenheter. Seriösa och mycket tillmötegående trots att jag bara kan några ord tyska. Min uppfattning är att bilarna generellt är mer välskötta i Tyskland. Mätarskruvning behöver du nog inte oroa dig så mycket för. Det flesta mätarskruvningar utförs av oseriösa importörer i Sverige som försöker göra sig en hacka på godtrogna svenskar som stirrar sig blinda på miltalet istället för skicket.

Det man ska komma ihåg är att kolla så att bilen i fråga är original i det tyska registreringsbeviset annars kan det bli problem vid reg. besiktning i Sverige. I Tyskland får man till skillnad från Sverige tex trimma bilen med tex en dieselbox så länge det godkänns av TÜV och den nya effektensiffran skrivs in i "breifen". Ur svensk syn uppfyller den bilen inte längre helbilsgodkännandet och går därmed inte att registrera i Sverige. Hur strikt detta sedan följs vet jag inte. Bilen jag importerade hade en frontbåge insrkiven i "briefen". För att vara på den säkra sidan plockade jag av den vid reg. besiktningen i Sverige och ingen reagerade på att den nämndes i handlingarna....

Länk till kommentar