Gå till innehåll

Diffspärr på LC90

geir

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny här och kan tyvärr för lite om LC, men jag försöker att lära mig nu innan jag köper en. Vi är en familj på 4 och skall köpa oss en bil att använda som "expeditionsbil-light" för semestrar i norge, sverige och kanske island. Förhåppningsvis blir det också lite offroadåkning med den, men det skall inte vara någon rockclimber.

Så till min fråga.. Finns det diffspärr på LC90'n? Har hört lite olika.. Någon pratar om diffbroms.. Vet inte helt hur den fungerar. Hur är LC90 i tärrengen? Kikar jag på helt fel bil? Vill gärna ha en LC och det är 90'n som ligger i vår prisklass. Annars har jag också kikat en del på Grand Cherokee som är billigare, men det är ju ingen Toyota :)

Mina viktigaste punktar när vi köpar ny 4x4 är:

- Bränsleökonomi (Misuppfatta mig rätt här. Jag vet att en LC drar mer än en Nissan Micra. Vi vill ha en bensinare då jag inte tror vi kommer att köra mer än 1500-2000 mil per år och vi måste ha baksäten. Verkar vara LC90 som är bland de snålaste bland riktiga 4x4)

- Att den fungerar som expeditionsbil-light. Min fru och jag tycker båda om att fota mycket och vi vill gärna åka till alla möjliga platsar och campa.

- Driftsäkerhet. Jag vill gärna släppa höga verkstads-räkningar och är inte mekanisk duktig själv, men jag hoppas lära mig.

- Att den fungerar på svårare offroadkörning än grusväger (alltså att man kommer längre än man gör i en vitara )

De bilar jag har kikat på är bensinare med automat vxllåda.

Är LC90 rätta bilen för oss?

Håppas någon har tid att svara :)

Mvh

Geir Halvorsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Geir och välkommen hit!

Risken är väl att svaren blir lite partiska till Toyotas fördel, men jag tror inte det är rättvist att jämföra mot en Jeep Cherokee. Ska försöka ge lite svar på dina frågor och andra kommer säkert fylla på med mer.

Jag har tidigare haft 2 olika LC90 bensin automat och varit väldigt nöjd med dem. Numer kör jag en lite större 80-serie med diesel.

Angående diffspärr så fanns det som extrautrustning för bakaxeln, men det var ovanligt i sverige. Jag har bara sett det på importerade bilar. Övriga har diffbroms i bakaxeln som hjälper till att fördela drivmomentet till det hjul som behöver det bäst. Vi kan starta en annan tråd här under teknik som går igenom hur det fungerar.

En LC90 är förvånansvärt kompetent både i terrängen och på vägen. Man sitter bra även för att åka långt.

Bränsleförbrukning har diskuterats fram och tillbaka och man kan nog konstatera att 1.2-1.4 är rimliga siffror beroende på körstil, säsong osv. Vet inte vad skatten ligger på för dieseln, men det handlar nog inte om stora skillnader i kostnad om man kör 2000 mil/år. Kanske mer en fråga om tycke och smak?

Inga problem att köra den som expeditionsbil-light. Den har använts både till Paris-Dakar och långresor, så ingen tvekan om att den fungerar. Kanske lite modifieringar kan behövas, men inget konstigt (fjädrar, dämpare, och lite annat klassiskt utstyr)

Driftsäkerheten är bra, det är nog bara MrWib här på forumet som någonsin haft problem med en LC90 :) Skämt o sido så är det en robust bil utan några större kända fel. Det har skrivits endel om problem med automatlådans kylning då olja och vatten kan blanda sig med varandra. Detta är nog inget stort problem och är man orolig så byter man kylare innan det händer.

Som sagt innan, fler kommer säkert att tycka till i frågan, men vad du beskrivit ovan så tror jag att du kommer bli nöjd med en LC90.

Länk till kommentar

Tack för bra svar! Då förstår jag lite mer hur en diffbroms fungerar. LC90 låter ju som en kanonbil för vårt användingsområde.

Ang skatten på bensin vs diesel så skiljer det en hel del. En bensinare ligger straks under 3000 och en diesel straks under 9000. Så det skiljer alltså 6000 i året.

Vad är förbrukningen på en diesel per mil?

Länk till kommentar

Hejsan!

Visst finns LC 90 med diffspärr, dock ganska sällsynt med svensksålda med diffspärr, däremot importbilar från exvis Tyskland har ofta diffspärr.

LC 90 är en mkt kompetent bil som med ganska små medel kan göras till en bra expbil light som du skriver. Det viktigaste är nog att byta fjädrar o stötdämpare.

Hittar du inte en LC med original diffspärr kan du alltid eftermontera exvis en ARB spärr.

I valet mellan bensin o diesel skulle jag tveklöst välja diesel även om körsträckan inte är mer än 2000 mil/år. Jag har erfarenhet av både bensin o diesel. Vid lite mer krävande körning är en förbrukning på ca 1,8 till 2 liter/mil inte ovanligt på bensinaren. Då menar jag inte avancerad terrängkörning utan leriga vägar, tung last, en del lågvxl åka.

Manuell eller automat är kanske inte så viktigt men manuell drar radikalt mindre bränsle, lättare att starta om batterierna är urdragna (kan dras igång) samt mindre problem med oljekylare som har varit och är ett känt problem med automaterna.

Länk till kommentar

Tack för enda ett bra svar! Hur mycket skiljer det på bränsleförbrukningen på en manuell och automat?

Ser det ligger en ganska fin LC90 1997 på blocket. Redan OME-höjd (då är väl stötdämparna bytt?)

Se annons här http://www.blocket.se/dalarna/Landcruis ... m?ca=7&w=3

Vad tror ni om den? Borde man satsa på en lite nyare?

Har annars en annan lite i kikaren som är automat och 3 år nyare. Den finns också ganska nära där jag bor.

http://www.blocket.se/varmland/Toyota_L ... m?ca=7&w=3

Men det du säger ang manuell vs automat får mig att fundera lite. Både på bränsleekonomien och driftsäkerheten. Blev lite kluven nu.. :)

Länk till kommentar

Hej igen.

Har kört min LC90 i 23.000 mil. Lägsta förbrukning 0,86 på lugn landsvägskörning, blandat ca 1,0-1,1, diesel med automat 00:a, alltså 125 hästarn.

Av de annonser du presenterat skulle jag förorda 00:an men pruta rejält. Sålde min 00:a för 60.000 dock med lite skavanker som inga fotsteg o lite repor.

Annars är ju 97:an en ganska ovanlig bil i Sverige. Bensin o manuell. Finns en annan diesel på blocket också utrustad med snöplog. Säljs av Lima besparingsskog. Kolla den o lägg ett skambud, har du tur får du den o kan sedan sälja plogen för en bra peng.

Länk till kommentar

Den 97:a som du refererade till ovan är även "kaross höjd", dvs det är lagt distanser mellan ram och kaross. För att köra ren offroad kan detta kanske vara bra då man får plats med större däck. Men, som expeditionsbil, ser jag ingen nytta med detta. Snarare tvärt om.

Jag skulle nog försöka hitta en -00 eller nyare då de fick en liten "facelift".

Ang förbrukning mellan automat och manuell så håller jag inte riktigt med Carl. Det beror på vilken typ av körning. På landsväg så har nog automaten ett lägre varvtal vid samma fart. Men, om det är mycket stadskörning eller motsvarade så kan man nog få automaten att dra i sig mer.

Ang problemen med kylning så är det så att automatlådans olja kyls "inuti" den vanliga kylaren och det har hänt att det börjat läcka mellan dessa system, men automatlåda haveri som följd. Detta är inget ovanligt system och används av flera anda bilmärken. Det har diskuterats om att lösa detta med extern kylare eller dylikt. Men förmodligen blir det både enklare och billigare att bara köpa en ny kylare för att vara lugn under många mil.

Bestämmer du dig för bensin, så gäller det bara att vänta ut "rätt" bil och sedan pruta. De är inte väldigt heta på marknaden nu. Diesel modellerna brukar ligga högre i pris. Särskilt de med D4-D motorn som kom -01(?). De är dessutom svåra att få tag på då de sällan säljs.

D4-D motorn är en modernare diesel med commonrail, bättre effekt och lägre förbrukning. Man kan nog sträcka sig till att säga att det är pärlan i 90-serien. Men som sagt, de har även ett högre pris.

Länk till kommentar

Tja, får väl dra mitt strå till stacken :)

Har som ovan nämnts haft en del problem med min (nu fd) 90a, men är ändå toknöjd med den!

Ang förbrukning så drog vår ca 1.3-1.4l/mil på vår semester nu i somras (se länk Gbg-Karesuando under Expeditionstråden). Då var den "toklastad" för en 4pers fam och med tjockt taktält på taket.

Har kört den på ca 1.1l/mil från sälen-gbg, hela familjen med pack, men utan taktält.

Har bara kört den 1gång offroad (skövde militärområde), men blev grymt impad av dess framkomlighet!

Kör helt orginal med AT-däck.

Fick även spåra vår skogsväg till landstället i förrgår så far min kom ut med sin volvo, han blev så impad att han numera är ägare till min (fd) bil :D

Totalt sett grym bil enligt mig.

Kör(de) bensin och automat och tyckte det var grymt smidigt och bra, risken att man blir stående någonstans pga av att man har automat ser jag som en minimal risk, det finns andra grejor som kan ställa till det innan automaten gör det, kamrem mm :)

Dessutom är automat mycket smidigt i terrängkörning, bara gasa å bromsa, man slipper tänka på växel å annat jobbigt ...

Efter att ha varit ute i skogen (borås, se länk under Träffar) med bil utan diff så e jag tveksam om man behöver diffar vid "expedition-light", men det kanske finns de som tycker annorlunda.

Trots mina lovord ovan, min nästa LC, ja självklart skall jag ha en ny, så letar jag manuell diesel, gärna 90a igen men skall grunna lite på vad mina prios är.

Anleding till manuell å diesel är förbrukning, det e gött å kunna köra förbi varannan mack iaf :)

Länk till kommentar

Får väll ta och skriva lite jag med.

Har själv en 90´a med D4d som bara används som vardags bil men kan absolut tänka mig att ta den med ut

på äventyr.

Det diskuteras mycket om diffspärrar här i tråden men jag tror inte du behöver kolla på det så mycket.

För den typen av körning du beskriver så behövs det inga diffspärrar även om det kan vara bra att ha.

Köp en bil som du tycker är bra och skulle du i framtiden känna att du är i behov av en diff spärr så släng i en ARB i bakaxeln.

Föregående postare Carl rattade runt sin 90 på de mest krångliga ställen i terrängen och det utan diffar.

Angående valet mellan diesel och bensin så är mitt självklara val diesel både för driftsäkerheten, vridmomentet och den härliga känslan av att ha en bra spis.

Har du tänkt åka till Island så är det uteslutande Diesel du skall ha om du tänkt köra genom islands inre.

2000mil då borde dieseln löna sig.

Räkna att en diesel drar ca 1L/mil. Minst 3-4dl mindre än bensinaren.

Jag har själv en Automat och det är väldigt bekvämt... Dock skulle jag åka expedition så hade jag valt manuell.

Bränsleförbrukningen är något lägre på automat på landsvägskörning då den är något lägre växlad.

Länk till kommentar

Hej,

har en LC90-00a, med orginalmonterad diffspärr bak (och ja den är svensksåld), den är en bensin v6,

5VZ-FE en motor som av bilpressen hyllats som en av de mest driftsäkra motorer som någon sin byggts,

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_VZ_engine

Min bil har vidare manuell växellåda, och jag kör den till vardags runt 1,1l/mil, givetvis kör jag inte

rödljus-racing med den men är sjuk imponerad av dess låga förbrukning, driftsäkerhet och bekväma

gång.

En LC90 är en bil jag bara kan rekommendera till alla som vill han en riktigt 4x4, men inte är hardcore

terrängfantast nog att välja en LC80, alternativt inte anser en LC100 prisvärd nog!!!

/Mattias

Länk till kommentar

Tack för så många bra svar! Jag skall sätta mig ner och räkna lite på hur mycket vi måste köra kontra hur mycket det kostar att köpa och äga en diesel. Personligen tycker jag bäst om dieselbilar just på grund av, som många nämnar här, att de har ett vrid utan lika och är väldigt pålitliga maskiner.

Det negative med diesel är bara avgiften och skatterna. Vi har i dag två dieselbilar.. En chippad Passat 01 TDI med 160hk och 6 växlar. En riktig god bil att köra i och den drar bara 0,5 per mil på långkörning. Denna kostar runt 6000 per år i skatt.

Den andra bilen är en 2000 Mercedes Vito som är lastbilsreggad. Det är en 112 CDI motor i den.. Också denna chippad till 150 hk. Denna är LBreggad och kostar "bara" 4000 per år.

Som ni förstår är vi trötta på så höga skattar, men som ni säger så blir det kanske dyrare ändå med en bensinare i längden.

Väldigt goda bilar båda två, men nu funderar vi på att sälja dom båda och köpa en land cruiser för långkörningar, semestrar och lite expeditioner. Förhoppningsvis får jag chansen att lära mig köra riktig offroad med den också. Har länge drömt om detta. Sen köper vi väl också en liten mer ökonomisk bil för de lokala behoven (jobb, handla, mm).

Vi har behov av 2 bilar då vi bor på vischan. Vi kör 1500 mil var (frugan och jag) bara till och ifrån jobbet varje år. När man räknar in alla turar til norge (mitt hemland) så hamnar vi en bit över 2000 mil per år på en av bilarna. I tillägg önskar vi ju som sagt att resa mer för att besöka släkt som bor långt borta och göra små expeditioner för att se platser i norge och sverige man sällan åker till.

Jag skall sätta mig ner och räkna lite nu.. Kommer troligtvis fram till att det vill löna sig med en diesel, men attans så dyra dom är i inköp till skillnad från bensin. Men med åren kommer det ju att löna sig.. Bara lite tungt just nu :)

Någon som vill köpa en bra passat eller vito?

Tack för alla bra svar så långt. Det kommer garanterat flera frågor från mig.. Trevlig fortsättning och gott nytt år!

Länk till kommentar

Räknade lite vad jag tror det kostar ungefär om man kör 2000mil.. gissar lite hejvilt nu... ;)

En Dieselbil inköps pris 130000SEK och 100000SEK för Bensin.

Värdeminskning 13000/20000

Skatt 9000/3000

Bränsle 21000/30000

Service/delar 5000/4000

Total konstad per mil Diesel ca 23SEK och 28SEK för Bensin.

Behöver du låna pengar för de extra 30000 det kanske kostar blir det ungefär samma för bensin/diesel.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Hämtade hem en LC90 bensinare för snart en vecka sedan, farsan hade en kring 2000-talet som han köpte ny, och den är precis som jag minns den, kanon! Perfekt jakt och skogsbil!

Nu till lite frågor som jag har kommit på hitills!

Jag har en knapp till bakdiffen som sitter underratten på vänstersidan, är detta en diffspärr eller broms? Är "vredet" endast när det spärr?

Hl-läget, när man lägger i det så lyser det en indikatorlampa att centraldiffen är ilagd. Detta är ju på högläget, i instruktionsboken rekomenderas detta läge vid körning på våt, snö samt isbelagd körbana. Vad innebär detta läget och hur funkar det med diffen? När kör man med detta läge, snöbelagda skogsbilvägar?

Tack på förhand!

Mvh,

Länk till kommentar

Hej Savin och välkommen hit!

Grattis till nya bilen.

Är det en knapp som styr något borde det vara en diffspärr. En diffbroms har inget man kan styra utan är helt automatisk.

Precis som du skriver låser man differentialen i fördelninsglådan när du lägger i HL (High-Locked). Detta läge är inget man vanligtvis kör i, men kan användas då man kör på "halt" underlag. Dvs, eftersom diffen är låst så kommer framaxel och bakaxel att snurra lika fort och då blir det extra belastning på drivlinan om inte underlaget ger med sig lite när man svänger.

När ska du använda detta då? Tja, när du inte tycker det räcker med den vanliga drivningen är som i princip gör att en LC90 kan bli enhjulsdriven så kan du låsa denna och därmed garantera att du har drivning på minst 1 fram och 1 bakhjul.

Länk till kommentar

Det är med all säkerhet reglage till diffspärren som du har vä om ratten. Man trycker in o vrider för att koppla in den. OBS!! Måste vara stillastående då du kopplar in o kopplar ur.

Högläge med spärrad mellandiff är ett läge som du kan använda för att öka framkomligheten något samt är även användbart om du vill köra lite mer aggresivt och nyttja uppställ vid kurvtagning. Dock bör du öva detta på någon ofarlig plats, inte på vägen.

Länk till kommentar

LC120 har samma möjlighet till låsning av fördelningslådan. T.ex. när du kör på en hal landsväg och du skall köra om och korsa snövallar och slask - är spärren en dröm att lägga i. Bilen får en helt annan stabilitet och du kan dra på rejält. Spärren kan läggas i när som helst. Ett tips kan vara att lätta litet på gasen vid ur och iläggning för dreven enklare skall hitta varandra. Du använder inte kopplingen.

Både lampan för mellandiffen och bakdiffen skall lysa med fast sken. Blinkar de så har inte spärren gått i.

I övrigt gäller det som Klydd så noga påtalat.

Diffen till fördelningslådan brukar ytterst sällan krångla. Däremot kan solenoiden som reglerar spärren till bakdiffen krångla. Detta beror till största delen på bristande underhåll och till 90% att fukt har trängt in i komponenterna.

Länk till kommentar

Grattis till nya bilen.

Är det en knapp som styr något borde det vara en diffspärr. En diffbroms har inget man kan styra utan är helt automatisk.

Precis som du skriver låser man differentialen i fördelninsglådan när du lägger i HL (High-Locked). Detta läge är inget man vanligtvis kör i, men kan användas då man kör på "halt" underlag. Dvs, eftersom diffen är låst så kommer framaxel och bakaxel att snurra lika fort och då blir det extra belastning på drivlinan om inte underlaget ger med sig lite när man svänger.

När ska du använda detta då? Tja, när du inte tycker det räcker med den vanliga drivningen är som i princip gör att en LC90 kan bli enhjulsdriven så kan du låsa denna och därmed garantera att du har drivning på minst 1 fram och 1 bakhjul.

Tack!! :D

Ja, det är en knapp. Jag läste tidigare i tråden att det var sällsynt med bakdiff på svensksålda LC´s så det var ju trevligt att man hade det också!

Då vet jag, ungefär så som jag har resonerat kring det där Hl-läget!

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Grattis till nya bilen.

Tack!! :)

Ja, det är en knapp. Jag läste tidigare i tråden att det var sällsynt med bakdiff på svensksålda LC´s så det var ju trevligt att man hade det också!

Då vet jag, ungefär så som jag har resonerat kring det där Hl-läget!

Då är det alltså i Hl-läget samt L-läget en diffbroms? Den "diffar" alltså lika mycket i dessa lägen?

Länk till kommentar

Hittade inte ändra-funktionen för inlägg så jag gör ett litet tillägg...

Jag har sökt runt lite och diffbromsen verkar kunna spöka lite, ofta på LC90 enligt vad jag har läst. Detta kan bero på oljekvalitén i bakaxeln. Är detta något som blir sämre om man kör med dålig olja eller är det bara att byta så är det bra igen? Finns det något smidigt sätt ett se om diffen verkligen funkar, innan man kastar sig ut i skogen? Om man kör på halt/snöigt underlag borde bilen ändå bli ganska trögstyrd om diffen läggs i?

Länk till kommentar

hade visst missat att svara ;)

I HL samt LL är differentialen i fördelningslådan låst. Dvs du får lika mycket drivning till framhjulen som till bakhjulen. Lampan på panelen blinkar först(tror jag) och när den lyckats låsa så lyser den med fast sken.

Om du har diffspärr även i bakaxeln så kan du förmodligen bara låsa denna då diffen är låst i fördelningslådan. Samma här, men lampan på panelen, den lyser med fast sken om spärren är aktiv.

Men, om du istället har diffbroms i bakaxeln så är den alltid aktiv och bygger på friktion mellan lameller i diffen. För att denna ska fungera krävs det olja av en viss typ (har för mig att den heter något med LS, för limited slip). Toyotas diffbromsar är inte kända för sin funktion. Huruvida de slits mer med fel olja eller ej överlåter jag till någon annan att svara på.

Länk till kommentar

HL,LL som låser mitt-diffen (den i fördelningslådan) krånglar inte. Ibland kan den ta något lång tid att lägga i, troligen för att den används för sällan. Kör sakta och sväng lite fram och tillbaka så brukar den hoppa i. Samma när man ska lägga ur den. Kan även hjälpa att backa några meter.

Om man har diff-spärr i bakaxeln kan dessa krångla pga att de sällan används. Den låser då inte och lampan på panelen slutar inte att blinka.

Diff-broms i bakaxeln krånglar inte, den är bara inte så effektiv. Har den dessutom fel olja är den helt verkningslös.

Länk till kommentar