Gå till innehåll

Diffspärr på LC90

geir

Rekommendera Poster

• 3 years later...

Följdfråga kring mittendiffen på LC90. Min automat hade en knapp strax under klockan för att låsa mittendiffen men när jag tittar på bilar med manuell växellåda verkar dessa inte ha den knappen. Beror det på att diffen kopplas in mekaniskt när man lägger i lågväxel eller är det så att just de exemplaren jag tittar på inte har mittendiff?

Redigerad av soll
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns 2 modeller på fördelningslådan (osäker på beteckningarna) men några automater har en variant där mittdiffen låses med en knapp. Det är även dessa bilar som har antispinn.

Övriga automater och manuella har har mekanisk låsning med spaken.

Länk till kommentar

• 1 year later...

Om indikatorn blinkar när man försökt låsa bakre differentialen så beror tydligen detta på att den inte aktiverats, och detta i sin tur tydligen på att fukt kan ha kommit in... om man läser här...

Men hur fixas saken?

Måste solenoiden bytas, räcker det att smörja tro eller var börjar man..?

Länk till kommentar

• 5 months later...

Kan vara solenoiden som har fastnat. Föreslår att du tar en hammare och knackar på den när den är i "on"-läge. Funkar inte detta är det bara att montera ur enheten och smörja upp eller byta. Testa den på ett bilbatteri. Den brukar inte behöva så mycket ström och slår även i vid ganska svag strömstyrka.

Kan ju vara fel i kablage mellan strömställare och solenoiden. Pröva dig fram.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Det är inte säkert att spärren hoppar in om bilen står still. Hör du om det klickar i selinoiden provar du med att svänga och köra lite så att hjulen snurrar olika långt, då kan spärren hamna i läge.

Funkar inte det så gör du som Peder beskriver.

/ Mecki

Länk till kommentar

Jag vet inte ens om det sitter en solenoid där, trodde det var nån motor... men det är möjligt... är inte så mek-kunnig.

Jag menade dock hela ställdonet som sådant.

Den sitter rätt utsatt där i framkant på bakaxeln och min hade alltså bitar borteroderade från höljet.

Såg att nya kostade en femma i England.

http://www.milneroffroad.com/toyota-japanese-thai-import/land-cruiser-0/kzj95-coloradoprado-3-0td-41996-72000-lwb-ukimport-0/kzj95-axle-frontrear-2/kzj95-differential-lock-actuator-rear-2

Länk till kommentar