Jump to content

Sverige - Tanzania 2010


Anton

Recommended Posts

Nu börjar det närma sig nya utmaningar! I början av februari kommer en långresa att börja här i Sverige för att sedan avslutas i Tanzania. Några av er har kanske hört talas lite om den men nu finns det lite tydlig struktur ;)

 

Det är jag och Anders här på forumet som kommer att köra tillsammans med två andra kompisar. En frilandsskribent på Teknikens Värld, Erik och en Kiruna bo som under ordinarie arbetstid kör lastbil i gruvan, Markus. Utöver SwedesOnTour´s BJ-75 som figgurerar här på forumet kommer även en Hi-lux att delta i resan. Denna Hi-lux är en föredetta foto-bil från biltidningen, Teknikens Värld. Den är nu utbytt och numera ersatt av en nyare L200 (jo ni läste rätt).

Pickisen kommer vid ankomst att köras till DR Kongo för att där skänkas av Teknikens Värld till Lemera sjukhuset och där få nya uppdrag att tjänstegöra i sjukhusets transporter, känns riktigt kul! Min och Anders BJ-75 kommer att transporteras tillbaka till Sverige med båt.

 

Som nämnts tidigare i texten kommer resan att börja i början av februari och beräknad ankomst till Sverige är 4 maj. Vi kommer alltså att vara på resande fot i ca 3 månader, under tiden kommer vi att skriva och rapportera kontinuerligt efter förutsättning. Vi kommer att fokusera på att resa ganska effektivt (det är inga fart vidunder, men med lite disiplin ska vi tog ta oss fram ändå).

Vi kommer att göra några stopp på resan för att besöka lite klasiska ändamål, vi kommer att åka båt från Italien för att anlända i Tunis. Där följer vi Afrikas norra kust och när vi närmar oss Nilen fortsätter vi söder ut. Vi fortsätter sedan in i Etiopien och i höjd med Kenya sneddar vi bort mot Uganda/Rwanda för att sedan fortsätta mot gränsen till DR Kongo. Beroende på läget kommer vi överlämna bilen till sjukhusperonalen i DR Kongo eller vid gränsen till Tanzania.

Ni får gärna komma med tips och ideér på spännande platser!! Vi har planerat in ett stop i Rwanda/Uganda för att besöka bergsgorillorna, det känns lite som en once-in-a-lifetime.

 

Ja, det har varit ganska mycket jobb med allt "runt-om-kring" och mer jobb kommer det bli, men det känns riktigt kul och inspirerande. Och det är ju självklart att vi måste ha en tråd här med dessa Toyota klassiker, får vi väl nästan säga ;) Vi håller nu på med arbete som rör tillstånd för vår resa, det är inte alltid självklart att få tag i information från dessa länder, men det är också en utmaning.

 

På återseende!

 

//

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul att följa å läsa om er resa!

Hur har ni löst det med visum till Libyen? Jag blev själv nekad vid gränsen i våras. Jag hade allt klart med visa, pass, guide osv. redan då jag lämnade Sverige! En engelsk man vi träffade fick vänta i ca 3 v innan han kunde åka in. Tänk på att helgdagarna är annorlunda i en del afrikansk länder, vilket kan göra att du endast har två eller tre dagar på dig att göra ambassad och bankärenden.

Vill bara varna eller snarare tipsa om att ha en bra B plan! Mr Qadhdhafi kan få för sig vad som helst och då står man där med en jätte bra plan! Kolla redan nu med er guide!

Kan vara en idé att låta er frilansskribent byta yrke på "pappret" ;)

 

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ska bli kul att följa å läsa om er resa!

Hur har ni löst det med visum till Libyen? Jag blev själv nekad vid gränsen i våras. Jag hade allt klart med visa, pass, guide osv. redan då jag lämnade Sverige! En engelsk man vi träffade fick vänta i ca 3 v innan han kunde åka in. Tänk på att helgdagarna är annorlunda i en del afrikansk länder, vilket kan göra att du endast har två eller tre dagar på dig att göra ambassad och bankärenden.

Vill bara varna eller snarare tipsa om att ha en bra B plan! Mr Qadhdhafi kan få för sig vad som helst och då står man där med en jätte bra plan! Kolla redan nu med er guide!

Kan vara en idé att låta er frilansskribent byta yrke på "pappret" ;)

 

 

Lycka till!

 

Ja, det är lite intressant att höra. Vi har dom senaste månaderna haft kontakt med Libyens ambassad ett par gånger men också med vår guide som vi har valt att anlita. Vi har också pratat ganska mycket med människor som har rest där ganska nyligen och gått på deras rekommendationer. Det som är mycket viktigt är att din översättning är gjort på rätt sätt, hur var din gjord?

 

Man får hoppas på det bästa, mer än så kan man inte göra..

Link to comment
Share on other sites

Vi översatte våra pass på Libyska folkkontoret i Stockholm, det var inte översättningen som var problemet! Utan antalet i visum ansökan. Guider och resebyråer gör tyvärr ansökningar för hela grupper, som då måste resa övergränsen samtidigt! Dubbel kolla med er guide, reglerna kan ändras från vecka till vecka. Om de börjar jävlas ge er inte utan stå på er det kan löna sig!!! Om de ändå inte släpper in er så skaffa en ny guide å på det igen, kan ta lite extra tiden men ni kommer komma in i Libyen! Ser fram emot att höra att det inte var det mista problem alls för er! Mvh /j

Link to comment
Share on other sites

Vi översatte våra pass på Libyska folkkontoret i Stockholm, det var inte översättningen som var problemet! Utan antalet i visum ansökan. Guider och resebyråer gör tyvärr ansökningar för hela grupper, som då måste resa övergränsen samtidigt! Dubbel kolla med er guide, reglerna kan ändras från vecka till vecka. Om de börjar jävlas ge er inte utan stå på er det kan löna sig!!! Om de ändå inte släpper in er så skaffa en ny guide å på det igen, kan ta lite extra tiden men ni kommer komma in i Libyen! Ser fram emot att höra att det inte var det mista problem alls för er! Mvh /j

 

Vad menar du med att antalet personer var fel. Var inte alla med som stod med på visumet? om det är det som är problemet så kommer det nog inte bli så stort bekymmer för våran del för vi är bara 2 bilar och 4 personer och kommer att åka tillsammans. Det Anton menade med passet var att översättningen måste stå i passet för att man inte ska få bekymmer. Men väldigt bra att veta... helt klart värt att kolla upp innan i vilket fall ;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt pass var översatt enligt den modell du beskriver!

Men om Din guide/resebyrå lämnar in ansökan för fler peroner/ bilar än just din grupp och ni alla Inte reser över gränsen samtidigt så har du samma problem som jag var med om. det går att lösa på plats men kan ta lite tid.

 

 

// j

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ett litet tag sedan vi skrev något här, men men. Vi har klart med visum till Egypten och vårt visum till Libyen kommer vår guide i Libyen att ha klart för oss när vi anländer till gränsen. Vi håller också på att sist men inte minst försöka få klart våra visum till Sudan. Detta är inte riktigt klart men vi har inbjudan nu och då bör det inte vara några problem enligt vår sudanesiska kontakt på ambassaden i Stockholm.

Vi har nu också skickat in våra ansökan för Carnet de Passage till Motormännen i Stockholm. Dessa bör vi få inom ca 2 veckor om allt är som det ska. Utöver detta håller några av oss på att ta dom sista sprutor som är rekommenderade, annars börjar det ordna upp sig lite i all röra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lycka till på vägen till Stockholm som är eran första etapp. Se till att ha gott om soppa i tanken så ni kommer ända fram ;)

 

Nu ska du inte vara sån.. :D

 

Men precis som Jonatan skrev så åkte vi till Stockholm igår eftermiddag för att möta upp den andra bilen, hiluxen samt dess besättning. Färden gick bra dock kom vi iväg lite sent vilket också resulterade till sen ankomst, logiskt. Dagen har rullat på här i huvudstaden. Det har blivit lite medialt snurr runt resan så det har faktiskt blivit några intervjuer och fotograferingar, tro det eller ej.. Det blev också några sista kompletteringar på Jula idag, vi köpte en alu låda till hiluxen för att ställa på flaket, den stora modellen passade precis och kommer bli kanon för förvaring!

 

Imorgon ska vi strosa runt lite och ta det ganska lugnt, några av oss ska handla lite kläder och skor. Svårt att hitta sommarkläder nu, men något kul hittar vi säkert.

 

Ska vi nu vara helt ärliga så åkte vi på bränslestop två mil hemifrån på väg till macken.. Där av jonatans antydningar ;) men men kanske va det ända stoppet, då får det va värt det.

 

Vi hörs av!

Link to comment
Share on other sites

Ja som ni kanske förstår så har vi nu lämnat Stockholm (känns bättre att vara på väg därifrån) och har under dagen stannat till i Norrköping för lite lunch och sedan fortsatt söderut och är nu på väg mot Växjö där våran första övernattning kommer att bli.

 

Vi hoppas att vi inte chockade för många utav er med att dyka upp i TV rutan denna morgon men för oss var det en mycket trevlig start på resan :lol: vi var även förbi Sveavägen där teknikens värld håller till för lite mer fotografering. Vi hade tänkt oss en stadigare frukost på något av huvudstadens finare hotell efter alla morgonens bestyr men vi var inte något vidare hungriga så då var det bara att styra kosan söderut.

126_ba98d024db0e63b3976bea49694593c2_thumb.jpg

126_54a6d58b3a0f273160b78cabfbdec05b_thumb.jpg

Bilarna rullar på utan bekymmer. Vi har nått glapp i eller runt 12V konvertern för stereon dör ibland. Men det får vi ägna lite tid åt när vi kommer längre söderut där det är lite varmare.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi rullat på lite mer och har besegrat Danmark och snart Tyskland. Igår stannade vi och övernattade några mil från Hannover. Idag har vi kört på ganska bra, vi håller oss med lastbilarna i 80-90 km/h och det funkar riktigt bra! Vi är nu några mil söder om München i Holzkirchen. Vi har typ 10-12 mil till Innsbruck och totalt ca 68 mil ner till Genoa. Vi får se lite hur det går imorgon men ev så åker vi hela vägen alt så blir det något annat boende i Italien innan vi når Genoa.

 

I övrigt rullar det på bra och det är än så länge inga bekymmer med bilarna, känns skönt!

 

Bjuder på en bild vid bron!

66_c01fde3275aa2765d06f606b4da6bdff_thumb.jpg

 

Vi hörs av!

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter vi i Genoa och väntar på att in-chekningen j hamnen ska öppna. Vi tog in på ett hotell här igår och passade på att gå ut på stan för att leta upp en "äkta" pizzeria in mellan gatorna. Och vi fick både vår efterlängtade pizza och god sömn!

 

Men resan hit visade sig inte vare helt enkel.. Vi hade rullat på riktigt bra ner till Holzkirchen i södra tyskland. Men när vi startade där ifrån visade det sig ganska snabbt vara något på tok med motorn i vår bil. Motorns temp steg lite mer än arbetstemp och vi fick kolla upp det hela. När vi stannade såg vi att vatten trycktes ut i expansionskärlet, inte kul.. Vi plockade ur termostaten och fyllde på med mer vatten men samma bekymmer bestod. Vi rullade på försiktigt med täta stopp då motorn trotts allt inte gick varm och vi hade utförsbackar hela tiden. På det sättet tog vi oss igenom Österrike och över till Italien. Vi fick stanna med jämna mellanrum för att fylla på och så rullade vi försiktigt eftersom motorn var sval hela tiden..

Vi beslutade dock för att svänga av i Trento. Vi rullade av vid första avfarten och svängde av i ett industriområde. Vad hittar vi då? Toyota!! Vi gick in och pratade, gestikulerade att vi hade problem. Mekanikern satte i någon blåsa i locket till termostathuset och han sa direkt att antingen är toppen kass eller packningen.. Inte bra!!

Vi kollade möjligheten med dom att få tag i delar men dom hade inget på lagret i Rom utan va tvungen att ta från Bryssel och kunde inte säga något om leveranstider.. Konstigt nog var det en sak jag var noga med att plocka med på resan, jag fick ringa Toyota i Trollhättan för att be dom hålla extra öppen samma dag som vi åkte till Stockholm. Jag skulle plocka upp en topplockspackning, den sista del jag tyckte va bra att ha med..

 

Vi hittade ett hotell i Trento med 3 meter port in till hotellets garage och ett rum för oss. Vi tog en middag vid 7 tiden på kvällen och beslutade oss för att plocka ner toppen och se vad vi kunde göra. När klockan va runt 23.30 va allt isär och det va svårt att avgöra om något var fel. Vi kunde se en kopparpackning på packningen som va lite stukad och en spricka i toppen.. Vi tog med oss detta i säng och funderade.

När vi vaknade så beslöt vi oss för att sätta ihop motorn igen med ny packning. och vi chansade med lite flänstätning i den synliga sprickan, "bonn-rep".. På förmiddagen var allt ihop och efter lite om och men startade silverpilen..

 

Vi hade inte mycket kvar som lockade i Trento så vi beslöt oss för att fortsätta färden. Vi stannade ofta och kollade vattnet, ljud och oljans kvalitet. Vi rullade 36 mil igår i 80-90 km/h från Trento till Genoa. Efter den färden tryckte motorn inte ur sig något mer vatten och tempen på motorn reste sig precis till det första vita sträcket. Men utan termostat.

I eftermiddag åker vi på färgan över till Afrika, vi ska försöka hitta en ny topp där, billigare, skönare temp ute och kanske enklare.. Men vi får se, kanske va problemet löst med detta... Tiden och milen får vara svaret på frågan men det är till Afrika vi ska och så ser det ut att bli nu!

 

Vi hörs av!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog i alla fall löst motorproblemet i Europa. Jag har förr lagat bilar i arabländer och det är inte helt enkelt. Jag kommer ihåg att bara tullen på nya komponenter översteg med råge värdet. Och tiden! Tar en evighet att få fram prylarna. Hoppas nu allt går bra för er.

Link to comment
Share on other sites

En liten kort uppdatering. Vi har kommit över till Tunisien och fått tag på några svenskar här. Dom har hjälpt oss så att vi tog oss till en Toyota verkstad. Och tro det eller ej, där stod det en 3B motor.. Dom skruvar just precis nu ut toppen så ska vi se om den verkar bättre.. Vi ska ta lite lunch nu och sen hoppas vi på att kunna skruva ur vår och sen i med den andra..

 

Fortsättning följer!

Link to comment
Share on other sites

Hörde att mr Q hittar på lagar igen hur går det för er?

 

Tydligen är det så att dom inte utfärdar några nya visa för personer som kommer från EU men våra visa är redan utfärdade så våran guide i Libyen säger att det inte ska vara några problem. Vi får se när vi kommer så långt. Vi är fortfarande kvar i Sousse och har bekymmer med silverpilen.

 

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.