Gå till innehåll

Vinterdäck Landcruiser 90

Globecruiser

Rekommendera Poster

Körde 245 o 235 på min 90. Cooper Discoverer M+S dubbat. Vet inte hur de är som friktionsdäck. Kolla på norska forumet, där finns mycket inlägg betr vinterdäck. Jag antar att i Göteborgsområdet är det väl så att däcken ska vara bra i modd o saltslask. Är ju lite annat här uppe i Bergslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde 235/85-16 Hankook RF04 som är vintergodkända på min 90:a. De kan du stryka från listan... Det såg lite smalt ut med WideBody karossen, men var helt okej att köra på. Samma rullomkrets som 265/75-16, dvs lite större än original.

Länk till kommentar

Cooper S/T dubb är sannolikt ett bra däck.

Jag röstar nog för det andra cooper däcket. Kör själv på S/T och tycker det är bra, men för grovt mönster / stora klackar för att fungera bra som vinterdäck. Visst hjälper dubben till i sådant läge, men min röst faller ändå på M+S.

Länk till kommentar

Bland Cooper så har jag kört med både L/T, S/T och STT, alla odubbat, och S/T var det med bäst vinteregenskaper och dessutom ett ganska grovt terrängdäck, men inget av de däcken odubbat är jättebra till vinterväglag. När jag köper nya däck i höst så kommer det att bli Cooper M+S men jag letar inte efter terrängegenskaper överhuvudtaget i det däcket. S/T är ett lagom, för att använda ett svenskt ord, allround däck enligt min uppfattning om man bara vill ha en uppsättning däck året runt och till alla typer av körning.

Länk till kommentar

Det blir nog cooper M+S för mig.. Dock är jag lite osäker på om jag kanske skall välja dubbat... Kör alltid dubbat på alla andra bilar så varför inte även på 90´an. 80% av tiden går på ren asfalt men dom där sista 20% kan det vara riktigt bra att ha dubb.

Länk till kommentar

Ett tips om du funderar på dubbat är Nokian Hakkapelitta 5 SUV. Ett helt suveränt vinterdäck. Jag har haft det på 2 olika 4wd-bilar och varit supernöjd. 235/85-16 skulle jag välja före 265/75-16. Smalare däck går alltid bättre i modd och på sk svartis som vi får i södra Sverige. I norrland där det är mycket packad snö funkar det med bredare däck.

Sen om man bara åker en bit motorväg till jobbet varje dag så funkar ju det mesta, allt beror ju på hur man tänkt använda bilen på vintern. Riktigt djup lös snö (Island) skall det vara superbrett och 0,5 kilo tryck ;)

/Johan

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 4 years later...

Apropå däck - "riktiga" däck för lättare offroad, typ Bridgestone Dueler och Cooper, är förstärkta för att klara att köra över sten, stubbar och annat. Hur är det med Nokias Hakka 7 i SUV-dimensioner? Funkar de för semioffroad eller är det rena vägdäck?

/Mats P.

Länk till kommentar

• 1 year later...

Dags för lite nya funderingar

Nu sitter det Hakka 5 på bilen med de är nu 7-8 år gamla samt att jag råkade köpa fel dim då de har haft lite för liten omkrets. (235/70)

Men nu går bilen som ren jaktbil och skall enbart gå fram och tillbaka till jaktmarkerna och sedan ut på mer eller mindre plogade vägar.

Vad skall man satsa på då, lite bättre mönster för bättre grepp i snön?

Fast 7-8 år kanske inte är en ålder på ett par däck, förvars dock utomhus men i skugga.

/Jonas

Länk till kommentar

Hej,

Bara lite allmänt "tänk" från min sida.

En "däck fascist" hade nog dömt ut de däcken redan efter några år, här är väl ett bra exempel varför.

Enligt Michelin så gäller observation från 5 år och framåt.

Själv tycker jag att däcken är bland det viktigaste på en bil, gör extremt mycket på både hantering/säkerhet och ljudnivå, så jag tycker personligen man skall satsa på "bra saker".

Men allt är ju upp till brukaren puttrar du till jakten 1-5 mil bort i sakta mak och bilen inte beter sig jobbigt, så kör på de gamla.

Är jaktresorna längre så gör lite manöverprov med de gamla däcken och avgör. Min erfarenhet är att dåliga däck märker man av snabbt.

Länk till kommentar

Jaktmarkerna ligger 4-20 mil bort så det blir en hel del landsväg också.

De har nog inte rullat mer än 4500 mil, men de är kanske dags då.

Har varit väldigt nöjd med dem så det kanske blir Hakka 8 nu då.

Men de är inte gratis och bilen kommer endast rulla 300-400 mil/vinter

Men vill ha säkra däck som har hyfsad framkomlighet på oplogade vägar.

Förbrukning och buller är inte faktorer för dessa däck.

/Jonas

Länk till kommentar

Jag har odubbade Goodyear 265/75 och jag skulle varken rekommendera odubbat eller 265. Det är helt kasst på en så här tung bil. 235/85 tror jag är perfekt.

För några år sedan hade jag dubbade Cooper Discoverer och det funkade riktigt bra.

Om jag minns rätt är Cooper Discoverer STT vintergodkända och förberedda för dubb. De däcken verkar riktigt bra.

Länk till kommentar

Enig m Soll. Odubbat funkar inte när det är behov för riktigt bra grepp. Innan ombyggnad så körde jag Nokian Hakka SUV 7 m dubb. De satt bra trots 265 bredd.

Nu är det 12,5" breda MT men väldigt tätt skurna vilka sitter överraskande bra på de vintervägar jag har varit på de senaste två åren. Men anpassning av fart har minst lika mycket med det att göra antar jag.

Länk till kommentar

Jag kör på General Grabber AT2 som är 315mm eller 12.5" breda o 35" höga på 80:an på dom slaskiga vägarna i Göteborgstrakten , dessutom så drar vi husvagnen till fjällen ett par gånger per år utan problem men det beror väl mycket på så som Wiberg Sr skriver "en anpassning av hastigheten" ;-)

/ Mecki

Länk till kommentar

Cooper M+S satt det på bilen när jag köpte den -07 och det var som att åka på bakelit, men då var de 7 år gamla.

Så Cooper undviker jag nog, har dock svårt att hitta vettiga alternativ i 235/85 eller 245/75.

Borde nog även behöva kosta på mig nya fälgar eller renovering av befintliga

/Jonas

Länk till kommentar