Gå till innehåll

Kakadu National Park

tdersjo

Rekommendera Poster

Gjorde en resa i Australien i somras (2009). Pga av dålig planering blev vi tvungna att åka med en bussresa i de centrala delarna av landet, runt Alice Springs och Ayers Rock, men det tog vi igen när vi sedan fortsatte till Darwin och Kakadu National Park. I Darwin finns det gott om företag som hyr ut 4x4:or och nästan enbart Landcruisers.

249_61a5c9c7b6e4b82ea1cde92f05eadf48_thumb.jpg

Man måste hyra minst fem dagar och det kostar ca 1400 AUSD. Då fick man å andra sidan med tält, sovsäckar, all nödvändig köksutrustning och en bil med en trevligt mullrande v8. Runt Darwin finns två stora nationalparker, Litchfield och Kakadu, se http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=-13.336175,131.918335&spn=3.671485,3.90564&z=8. Jag kan varmt rekommendera Litchfield för dess trevliga vattenfall och naturliga sötvattenspooler (inkl sötvattenskrokodiler enl. skyltar men vi såg aldrig några. Och det fanns ju små aussie-barn i badet så vi tänkte att krokodilerna tar väl det enklare bytet först...).

249_124647ff2b4cfecb02befb681e88e01d_thumb.jpg

Nåja, Kakadu är den större av de två och i stora delar av den måste man ha en bil med fyrhjulsdrift. Oklart vad det finstilta i hyrkontraktet säger om att ge sig ut där men varför ska man annars ha en 4x4 om inte för att ta sig dit man inte kan nå annars? Under regnsäsong är stora delar av området översvämmat och sedan minskar vattnet gradvis och under sommaren (dvs jun-aug) är det torrt. En del av vägarna består av rätt djup sand/sjöbotten och kan för en oerfaren förare som undertecknad vara en aning knivig att ta sig fram i (därav 4x4-tvånget gissar jag). Vägarna kan exempelvis se ut så här:

249_6ed46fe9187945b6b0b1f099e3d29134_thumb.jpg

Även om det är torrt under sommaren finns det ställen där man kan behöva göra vattenpassager:

249_12d036278522308da9f87047ce629e84_thumb.jpg

Det finns campingplatser lite varstans i nationalparken vilka kostar ca 5-10AUSD inkl dricksvatten, egen plats inkl grill och ibland gemensam gasolgrill och de ser ut enligt:

249_0c8d07b6312bf361fb54033873bd3b8b_thumb.jpg

Slutligen vill jag bara tipsa om att göra en bättre research än vad vi gjorde. Vi missade bl.a. en flodövergång med saltvattenskrokodiler och en massa annat gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för reportaget och fina bilder!

Mycket spännande med ett sådant resemål! Australien ligger högt på önskemålen över resemål som man hoppas kunna förverkliga. Åkte ni runt i parken med bilen under en vecka om jag förstod det rätt?

//

Länk till kommentar

Kul läsning Tomas ni ser ut att ha haft en bra tur.

Australien ligger högt på önskemålen över resemål som man hoppas kunna förverkliga.

//

Anton du vet ju att planerna finns ;) Kanske 2011-2012?

Absolut! Jag satt allt och drömde mig bort i tankarna efter den resan när jag skrev inlägget.. :)

Länk till kommentar

Australien kan varmt rekommenderas. Anton: Vi hade tyvärr bara tid med fem dagar den här gången och då hann vi inte med allt i Kakadu och än mindre allt i Australien. Bredvid Kakadu ligger förresten Arnhem Land, ett Aborigin-reservat där det lär finnas en hel del go körning. Oklart hur och när man får beträda området, se tidigare kommentar om research.

Länk till kommentar

Där finns hopp! Ryktena säger att V8 dieseln även kommer att finnas framöver med ratten på rätt sida. För tillfället finns den vänsterstyrd med den gamla 4.2 liters dieseln utan turbo eller 4.5 liters bensin. Ingen av dom motorerna är euro 3 / 4. 4.5 liters V8:an däremot är. 2010 års modell kommer dessutom med airbags, något som inte funnits tidigare. Detta gör ju att det inte skulle vara så svårt för Toyota att lansera i Europa. Lanserings datumet var satt till augusti, men vad jag vet är den inte ute ännu.

När 100 / 105 serien slutade tillverkas för 2 år sedan valde Toyota att ersätta den med 2 olika modeller. 200 serien för att konkurrera med dom stora suvarna och 76 modellen som ersättning till 105:an. FN tillexempel har till största delen gått över till 76:an.

76 modellen med V8 diselen är enligt min mening en idealisk kombination. Mer än tillräckligt med kraft! Kortare överhäng och hjulbas än 78 / 79 modellerna, samtidigt stor tillräckligt för en expedition. Den enda nackdelen jag kan se är att den har bladfjädrar bak.

Länk till kommentar