Jump to content

Extraljus

Anders

Recommended Posts

Funderar på att skaffa några extraljus med lite mer kräm i än vad som finns idag. 2st halogen 100W tror ja det är som sitter på nu.

Men frågan är vad man ska välja? har kollat på LED ramper och dom verkar ju riktigt lovande men dom kostar ju en slant också 8-) är det nån som har erfarenhet av LED ljus? eller ska man välja något helt annat?

Jag har haft lite olika, främst på maskiner..

Halogen är billigt och enkelt men drar mycket ström och ger ett ganska svagt ljus. Tre stycken 100Watt en penc och två fjärr så ger det en bra ljusbild.

LED är dyrt men drar ingen ström. Ger ett kraftigt vitt ljus.

Xenon är bra och nu för tiden ganska prisvärt.

Har du råd köp två stycken bra Xenon strålkastare. En billigare lösning är att köpa två stycken vanliga halogen extraljus t.ex hella luminator, Big Nick eller F3000 och sätta i 50watt HID

En billigare lösning är att köpa två stycken vanliga halogen extraljus t.ex hella luminator, Big Nick eller F3000 och sätta i 50watt HID

ok det låter ju helt klart intressant. hur står sig en sådan lösning mot riktiga Xenonljus? blir det i närheten av samma ljusbild?

Hej du!

Ja, du vet ju hur mina förhållandevis små NBB xenon ljus är på volvon. Där sitter dom dessutom en bit lägre än vad dom skulle kunna göra på toyotan. Det bör göra en del skillnad för ljusbilden..? Vi skulle nästan provmontera dom på toyotan för o se skillnaden..

God kväll!!

Ja det är klart att det kommer att bli stor skillnad mellan vanliga halogen o xenon. men frågan var hur stor skillnaden var mellan ett par vanliga xenon och några som man konverterat med HID? skulle vara intressant att veta om någon här har gjort det?

Det blir ingen skillnad på "riktiga" xenon och konverterade förutsatt att reflektorerna är bra i de lampor man väljer att konvertera. Det kan nog vara idé att satsa på någon med glaslins eftersom det blir varmt.

• 7 months later...

Jag körde tidigare med 3 st konverterade Big Knick med 50W xenon samt en extraljus ramp med 5x100W. Rampen lyste inget vidare i förhållande till Boschen men jag såg ingen anledning till att ta bort den.

Faktiskt så var jag lite missnöjd med ljuset från Boschen, så nu i somras köpte jag 3 st Lightforce 240 blitz och har nu slängt i xenophot 150w lampor i varje. Jag uppfattar det som om mina tre Lightforce lyser minst lika bra, om inte bättre, än mina tidigare konverterade Bosch.

MEN, ska man, eller jag, byta upp mig inom en snar framtid så skulle jag bytt till NBB Alpha 225 HID som är prisvärda och lyser riktigt skarpt! Vill man pilla själv hade jag köpt NBB 225 halogen och sedan konverterat dessa med 60W xenon.

Varför ha mer ljus än nödvändigt? Jo, det är behagligt!! :D

Visst är det behagligt med bra ljus.

Fast jag skulle nog vilja säga att, för att sitta och köra halva natten är det nästan en förutsättning att man har bra lyse, man tröttnar inte alls lika fort.

Javisst, jag kör mycket mörkerkörning också. Skönt när man kör nu under vintern, startar vid 18.00 snåret och svart ute, sedan har man 60 mil framför sig, då är det väldigt behagligt med bra ljus.