Jump to content

TOYOTA Landcruiser KDJ120 ExpeditionWORKS®

SWES-015

Recommended Posts

[attachment=7]LC120EW_View-front01.jpg[/attachment]

TOYOTA Landcruiser KDJ120 ExpeditionWORKS®

Nu är vår nya äventyrsbil nästan klar och bilen har rullar cirka 1000 mil mestadels runt omkring i Alperna. Bilen har specificerats tillsammans med erfarna auktoriserade TOYOTA mekaniker här i Schweiz. Arbetet har haft förutom nämnda kriterier även krav på fullständigt "road legal modifications". Här i Schweiz är reglerna hårda men skiljer sig inte nämvärt från det europeiska reglerna.

Bilen är en KDJ120 "Wide body" men utan VSC, EBD, A-TRC samt TEMS. Denna konfiguration medger tredje sätesrad, klimatanläggning samt mekaniska diffspärrar (fördelningslådan samt bakre diff). I övrigt levererades bilen med en mycket snygg läder/mocca inredning, DVD (Toyota original) för passagerarna i bak, klimatanläggning med "dual side" reglering och parkeringssensorer (helt urkopplingsbara).

Raised air intake - Safari Snorkel

Air pre filter - Donaldson 10"

Fuel pre filter - Racor 500FG30 227L

Supplementary diesel tank 107L Stainless steel- SAM-Equipment

Heater for engine and coupé - Webasto with long range remote control.

Front wing reinforcement - TOYOTA original

Wheels for mixed long distance travel - rims 6x Performance BB6, BF Goodrich All Terrain 265/70R17

Wheels for winter conditions - rims 6x Toyota original alu, Nokian Hakkapelitta 265/70R17

Traction chains - 4x Heavy duty RUD

Shocks - KONI RAID

Coils - OME

Rear bumper/SpareWheel support - modifierad Kaymar

Detachable tow hitch - ExpeditionWORKS

Under body protection - SAM-Equipment

Rockslides, tubular - ExpeditionWORKS

Mudflaps - ExpeditionWORKS

Head light protections, lexan - Toyota original

Optima batteries 2x75Ah

Battery drain prevention system/split charge relay - IBS

Electric distribution main panel - ExpeditionWORKS

Central maneuver panel - ExpeditionWORKS

Winch - WARN 9.5xp - 4310kg pull

Syntetic winch line - 35m

Remote control for winch - JAY electronique

Compressor - 62l/min under load

Roof rails - FrontRunner

Roof rack - FrontRunner

Rear work light pod - ExpeditionWORKS

Rear interior management - Frontrunner

Cargo mesh guard - Black Widow

Water tank - FrontRunner 40L

Dash board support for instruments, carbon fibre - ExpeditionWORKS

GPS - Garmin 276C

Sat phone - Iridium

CB radio - Albrecht AE6690

Fire extinguisher

Emergency hammer/belt cutter

Navigational lamp - Frensch Task light LED multicolour

Auxilary lamps - 2x Hella Luminator METAL

Navigation computer - Panasonic Toughbook CF-18 (2.3kg!)

Interior equipment supports - R.A.M mounts

Dynamic pull line - Black snake

Rooftent - 2x Overzone small

Base camp ground tent/awning - OzTent RV-4

Kitchen table integrated in rear door - ExpeditionWORKS

Stoves - 2x Optimus Nova+, 2x Optimus Terra

[attachment=6]LC120EW_View-front-left01.jpg[/attachment]

[attachment=5]LC120EW_View-rear-left01.jpg[/attachment]

[attachment=4]LC120EW_View-rear-right02.jpg[/attachment]

[attachment=2]LC120EW_Brand-new01.jpg[/attachment]

[attachment=3]LC120EW_Aux-tank01.jpg[/attachment]

[attachment=1]LC120EW_Snorkel-work01.jpg[/attachment]

[attachment=0]LC120EW_Wing-reinforcement.jpg[/attachment]

Ja,jäklar! :shock:

Där kan jag inte se något som fattas.

Mycket snyggt bygge, riktigt avundsjuk! Allt jag skulle vilja ha finns med, plus lite till :)

Men, vad kostar ett sådant ekipage??

Eller är det osmakligt att fråga? Ber om ursäkt i så fall.

Trevlig helg!!!!

Ska du använda den eller är det ett utställningsföremål :shock:???

Skulle vilja se mer bilder och rapporter i från hur du använder bilen!

Verkar som du har rusat en bil för något...

Mvh Jon

Hej,

Tack för alla fina kommentarer! Känns skönt att projektet är nästa slutfört. På måndag hämtar jag Rockslides efter termolackering, montering måndag kväll. Under kommande vecka skall även alla avluftningar/ventilationer dras upp för säkrare vadningsegenskaper.

Befträffande vad ett ekipage som detta kostar, ja jag har inte riktigt vågat sammanställa än :shock: , men innan vi drog igång detta projekt tittade vi på andra bilar, inte alls med samma egenskaper b la Audi Allroad, budgeten ligger i samma nivå som en ny sådan. Då sålde vi Landrovern och beställde denna bil istället, på så sätt fick vi både komfort och en potent äventyrsbil.

Om två veckor åker drar vi ut på vårt första äventyr, Start i Schweiz, österrike, Ungern, Slovakien, Polen, färja till Sverige för att hälsa på familjen. Sedan blir det Island i slutet av Juli och Augusti. Den 23e avgår färjan från Danmark! sedan tillbringar vi två veckor på Island, skall bli riktigt kul.

Chers,

Marcus

Riktigt häftigt bygge. Måste kräva en del planering att bygga en hel bil från "scratch". Själv bygger jag vartefter jag kommer på att saker fattas :shock: Bordet i takräcket var smart, det ska jag kopiera tror jag. Bord tar ju massa plats inne i bilen.

/Johan

Hej Markus!

Jag håller fullständigt med dom andra. Jättesnyggt bygge! Jag hoppas att du inte har något emot att jag ”kopierar” dina ideer... :shock:

Din pannel med brytare är jättesnygg! Hur har du fått till texten på panelen? Hur har du löst belysningen till den? ExpeditionWORKS? Kan man köpa en lös panel?

Hur kommer du åt frikopplingen på din winch? Eller du rullar ut repet med motorn?

Hur håller du tryckluftstaget rent? Även om jag har en gummiplugg så måste erkänna att jag har ganska dålig erfarenhet lufttag på utsidan av bilen. Jag kör runt med en plastpåse och gummiband. Inte den mest briljanta lösningen...

Hej Markus!

Jag håller fullständigt med dom andra. Jättesnyggt bygge! Jag hoppas att du inte har något emot att jag ”kopierar” dina ideer... :shock:

Inga problem!

Din pannel med brytare är jättesnygg! Hur har du fått till texten på panelen? Hur har du löst belysningen till den? ExpeditionWORKS? Kan man köpa en lös panel?

Panelen ingår i ExpeditionWORKS serie av produkter för "äventyrsbilar". Företaget är under uppbyggnad och denna bil är den första att rulla ut på marknaden. Vi har ännu inte bestämt om vi kommer att sälja lösa delar eller endast tillverka custom för beställda bilar. Men, som sagt vi arbetar på det, kan komma att bli tillgängliga på marknaden! Panelen är belyst med navigationslampan som sitter på sidan av mittkonsollen (Då den inte används som navlampa förstås).

Hur kommer du åt frikopplingen på din winch? Eller du rullar ut repet med motorn?

Ja, detta är faktiskt väl genomtänkt. Man måste öppna motorhuven för att kunna vrida om spaken. Fördelen med detta är att frikopplingen av linan är "låst" när man lämnar bilen, ingen kan frikoppla den och rulla ut lina och i värsta fall stjäla den. Man kommer åt den lätt.

Hur håller du tryckluftstaget rent? Även om jag har en gummiplugg så måste erkänna att jag har ganska dålig erfarenhet lufttag på utsidan av bilen. Jag kör runt med en plastpåse och gummiband. Inte den mest briljanta lösningen...

Uttaget är ganska väl skyddat bakom reservhjulen, men visst kommer det smuts även där, vi förlitar oss helt enkelt på att gummiproppen skall klara uppgiften, den sitter riktigt tight.

Tjena Marcus,

De var inte igår:-)

Men jag fårstår att Du varit upptagen :shock: "#¤% snyggt byggt och tänkt!!!

Kul att Du provade front runner Du med, som Du är jag jätte nöjd!

Hoppas Ni får lika fint väder på Island som vi hade 2008!

Allt gott från Gotland!