Jump to content

SwedesOnTour's BJ75


Anton

Recommended Posts

Då va det dax att starta en ny tråd för att pressentera ännu en bil. En BJ75 -87'a som har använts till lite av varje, den har varit i ägorna i snart ett år. När den köptes var den utrustat med "standard" OME höjning, 35" BFG Mud-Terrain däck, ARB skydd fram, Warn Winsch, Snorkel..

 

Bilen_liten.jpg

 

Under tiden vi har haft bilen har den genomgått mindre renoveringar så som, winschen, fördelningslådan är nyrenoverad med tätningar och packboxar, startmotorn fick sig en uppfräschning. Som alla vet, lite äldre lite mer att skruva :(

 

DSC00186_liten.jpg

 

DSC00168_liten.jpg

 

Men på priolistan ligger lådsystem bak som är under uppbyggnad. Det ska göras om lite får elen, lite av en afrikansk el-centrals-katastrof i nuläget på vissa punkter. Lite rostlagning men absolut inget illa.

 

Bilen kommar att användas till lite turer här hemma i Sverige med omnäjd. Det planeras också för en längre resa 2010 till Tanzania :D

 

Det kanske mest glädjande för stunden är det blanka pappret från SBP den 9/4 :)

 

Det va allt för denna gången

 

//

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...

Ok, nu har det faktiskt gått ett bra tag sedan det hände något här. Men lite har det hänt i verkligheten vilket inte är så dumt!

Det har renoverats i bakaxeln. Nya packboxar, tätningar och allmän inspektion. Det såg fint ut, det stora bekymret var just packboxen i axelröret på höger sida ute i "lagerhuset" som hade sagt sitt, även packboxen vid medbringaren visade tecken på oljeläckage. Men nu är allt frid och fröjd och när allt ändå var nerplockat blev det lite ny svart färg och nya bromsrör.

 

I helgen tillverkades lådor i bakre lastutrymmet. Det är klart så när som på några handtag och lastöglor. Några lock på sidorna ska också tillverkas. Men grund idén är färdig och kan börja användas. Lådorna blev ganska stora/höga, så det finns ordentligt med utrymme. Höjden spekulerades i lite under tillverkning. Dock kom vi fram till att ska man ändå in och hämta väskor/lådor osv längre in i bilen kommer man ändå behöva "klättra" för att komma åt.

66_d42132f256434dfd4dcd188c4ba4bec9_thumb.jpg

66_2601e0577e67244fc11d2fecb2403c95_thumb.jpg

66_ae8f3baa10afb4e852cfe2a268e0c864_thumb.jpg

 

Utöver detta finns det inte mycket att tillägga för stunden. En kylbox har beställts till bilen, efter lite fundering och titt på prisläget blev det en Waeco CF-50 med lite standard tillbehör som monteringskit och skyddsöverdrag.

Detta bör komma från England inom några dagar.

 

På återseende

 

//

Link to comment
Share on other sites

Jo då, det kommer att bli "packsystem" inne i lådorna för att få så effektiv och smidig packning som möjligt. Detta kommer dock lite längre fram då innehållet är lite mer fastställt :) Tanken är att kunna ha mer mjuka och lätta detaljer på skiljegolvet och försöka koncentrera tunga föremål i lådorna och i sidofacken..

 

//

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu va det ett bra tag sedan det skrevs något här.. Då kan man lätt tro att det inte händer något men så är faktiskt inte fallet..

 

Sedan sist har vi gjort klart lådorna bak i bilen med allt vad det innebär även lock för sidolådorna. Vi har också gjort i ordning det externa batterisystemet. Batterierna är placerade precis bakom baksätet samt skiljerelä i motorutrymmet.

 

Det har också inhandlats ny fjädring till bilen. Detta kommer om ett tag och ska bli gött att få på bilen.

 

Tältet är nu också ny impregnerat, efter tveksamma blickar vid senaste träffen..

 

Bilder kommer inom kort, förhoppningsvis!

Link to comment
Share on other sites

shysst bil !

Är baksätet kvar så man kan åka 4 personer eller är det utrymmet fullt med utrustning?

Börjar det dra ihop sig inför Tanzaniaresan ?

 

Baksätet sitter kvar i bilen, eller det är två separata stolar med en mittkonsol så man kan åka tre personer i baksätet. Det kommer att sitta kvar i bilen även under resan. Men vi kommer nog ha viss "packning" i det utrymmet men under ordnade omständigheter.. I nuläget har vi haft vår kylbox på golvet mellan passagerarstolen fram och bakstolen. Men vi får se om den placeras på något annat ställe under resan.

 

För övrigt börjar det dra ihop sig, känns som att det är ganska långt kvar. Men snart är det julafton och då ska vi snart åka.. Så det är mycket som ska ordnas med innan Mars. I nuläget håller vi på med mestadels pappersarbete. Passen ska översättas och övriga inresetillstånd ska vara under kontroll. Men jag antar att det snart är dags att dra igång en liten rese-tråd..

Link to comment
Share on other sites

Några bilder då som utlovat. Tyvärr lite små kass kvalitet, men det får vi leva med tillsvidare! :-)

 

Som ni kanske ser har vi delat in den främre lådan i två delar. Där vi har placerat batterierna. I det utrymmet kommer också omvandlare och andra el accessoarer rymmas.

 

66_e7bb8fba8b523363743da4c678902567_thumb.jpg

66_9ec8175c3c2ad4dc1d4db0de2e3df673_thumb.jpg

66_82f0ed684cea2a6b3fd1976e860070ca_thumb.jpg

66_7e96caf69f1421dec7005a3b99bc9551_thumb.jpg

 

/Anton

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så, då blev det lite gjort i helgen. Bilen fick stå på pallbockar och så blev det ny fjädring. Resultatet känns kanon! Vet inte hur många mil det som satt på bilen hade rullat (kanske finns någon annan här som vet?) men det va stor skillnad på det nya. Bilen känns "lugnare" på vägen. Vi hade lite otrevlig tipp-känsla förut i kurvor. Detta känns inte alls av på samma sätt vilket är skönt.

 

Kan rekommendera att man kollar över sina smörjbara shaklar ibland om man nu har sådana. Vissa var kraftigt igensatta och utförde inte alls sin tänkta funktion. Men efter lite nya fettkoppar och trycklufts urblåsning va det som nytt..

66_91296189b3e3ffc8ab390ab8622aba7b_thumb.jpg

66_103a88d6cfcd4a161fffeb22747fa596_thumb.jpg

66_819c852fe90f37ab764a1532575ddccc_thumb.jpg

 

Och det slutgiltiga resultatet, inga konstigheter:

66_ac7505ced1463c23cae74f2896fcc6ce_thumb.jpg

 

För ett litet tag sedan köpte vi en kompressor till bilen och resan.. Blev en från England, denna klarar både 12v och 24v vilket är ganska bra i Toyota sammanhang och har också en liten tank på sig. Det får nog bli ett utlåtande om denna senare men verkar helt klart inte så dum..

66_0950993c586b1aa271e98f2a6e177b1d_thumb.jpg

 

//

Link to comment
Share on other sites

Hej Anton

 

Det ser fint ut under bilen men ett tips är att genast skruva av dämparna och måla om dom om bilen kommer att rulla i Sverige i vinter, dom rostar mer än gärna.

 

Vore kul med ett utlåtande om kompressorn när du hunnit testa den, har sneglat lite på samma.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det kanske är möjligt.. Har inte sett det så tidigare. Dom som satt på tidigare har ju varit några år i Sverige men tyckte inte det va ovanligt mycket rost på dom men givetvis va det ytrost där färgen var borta... Men nu är det nog ganska lugnt. Bilen ska mest stå och glänsa tills i februari, eller vad tycker du Anders? :)

 

Hade lite otur när vi fick kompressorn från England. När den kom va den ganska tilltufsade. En hel del hade gått sönder och plast här och där va sprucken. Mätarhuset för att ställa arbetstrycket med var sönder slagen i transporten osv.. Men efter två samtal till England var vi överens om att det lättaste för alla parter var att dom skickade en ny. Så det dröjde inte så länge innan ytterligare en kom hem:) Och den nya ser riktigt fin ut. Har i nuläget bara satt på en blåspistol och testat att det kommer luft, men inte testat den mer än så. Men får göra det här snart! Kommer med lite mer utförliga kommentarer då..

Link to comment
Share on other sites

Aha, det kanske är möjligt.. Har inte sett det så tidigare. Dom som satt på tidigare har ju varit några år i Sverige men tyckte inte det va ovanligt mycket rost på dom men givetvis va det ytrost där färgen var borta... Men nu är det nog ganska lugnt. Bilen ska mest stå och glänsa tills i februari, eller vad tycker du Anders? :)

 

Ja det får bli garaget i vinter. En del kvar att fixa inför resan.

Link to comment
Share on other sites

Vilka monsterhjul ni fått på! Ser lite "tamt" ut nu när man är van att se den med 35". :(

Varifrån England har i köpt kompressorn?

 

Du hade kanske velat ha 35" däcken? tyvärr är dom sålda, eller hur man nu ser på det :)

 

Kompressorn är köpt direkt från ABAC i England. Kan hända att den testas lite i helgen kanske, mest för skoj skull :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I går kväll bytte vi oljeledningen mellan generator och oljefilterfoten, eller vad det kan kallas. Den har svettats sedan ett tag tillbaka och oljat ner lite så nu var det dax. En enkel operation efter ett besök på hydraulverkstan så blev det en ny slang med banjo-kopplingar.

 

I helgen blir det full fokus på bilen. Det finns en hel del små projekt som behöver slutföras. Vi ska montera i några kopplingsplintar bak intill batterierna och montera omvandlare, säkringshållare och dra om lite kablar till diverse elektriska prylar. Göra klart lite innerbelysning, både bak i bilen men också några lampor framtill. Det finns också lite små detaljer runt lådorna bak som ska färdigställas.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har det hänt lite mer i helgen. Ett säkerhetsbälte i baksätet gav upp och fick bytas ut mot ett hederligt bälte från Volvo 740 som också fungerar fint och hade samma infästning. Höger bak har vi haft ett litet läckage i hjulcylindern. Den är nu utbytt och det funkar som det ska. Sen har vi tro det eller ej haft en liten rost fläck i golvet vid fötterna på förarsidan. Detta har nu blivit åtgärdat och är tätt igen.

 

I veckan ska bilen försöka besiktigas. Sen har vi M-test inbokat den 16/12 i Mölndal. Allt för att få klart med Carnet.. Vi får väl se om vi hinner med lite småsaker i veckan som kanske är roligare att fotografera än ett rostigt hål eller läckande cylinder..

Link to comment
Share on other sites

Kul att det händer lite Anton! Börjar det kännas att det närmar sig? :(

 

Absolut.. Det är konstigt när man köper en bil nästan 2 år innan för att ha gott om tid att kolla över allt. Ändå finns det gott om saker att göra inpå avresa. Men målsättningen är att ha klart all "byggnation/modifiering/renovering" innan årsskiftet för att ha lite tid till annat behövligt inför resan..

 

Det större som ska göras är att byta två packningar vid fördelningslådan. När vi hade ner den så slarvade vi lite och använde oss av något sämre packningsklet vid kraftuttagslocket. Där ska vi sätta en riktig packning istället. Men även vid locket till bakre kardan utgången använde vi oss av klet, blev inte heller så bra.. Så där ska vi ersätta med en riktig packning.

 

Sen har vi framaxeln som vi ska byta packningar runt knutarna. Och slutligen är det tanken som ska monteras, som ni hör inte så mycket kvar att göra :(

Link to comment
Share on other sites

Inte så mycket till uppdatering men dock så väsentligt! Bilen gick igenom Svenska bilprovnings årliga test med blanka papper, i morse! :(

 

Nästa steg är M-test på Onsdag eftermiddag i Mölndal. Då går man inte säker i GBG!

Link to comment
Share on other sites

Inte så mycket till uppdatering men dock så väsentligt! Bilen gick igenom Svenska bilprovnings årliga test med blanka papper, i morse! :(

 

Nästa steg är M-test på Onsdag eftermiddag i Mölndal. Då går man inte säker i GBG!

Skönt att den trillade igenom bilprovnings-lotteriet!

 

Tusan att du alltid ska besöka Gbg när jag inte är hemma...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.