Jump to content

TTE D4D

Peder

Recommended Posts

Ooops!

Har nu monterat en TTED4D i min LC120 KDJ - och vilken skillnad det blev!

Från 173 hk gick det till 210 hk och 515 NM. Låter kanske inte så våldsamt mycket, men effekten är en överraskning.

To be recommended!

mvh,

510 Nm är imponerande!

Funderingar kring driftsäkerhet med detta? Antar att det inte ska vara några problem med motorn, men går det med drivlinan? Men, kör man med förstånd så är det säkert helt okej :) .

Motorstyrningen brukar normalt begränsa momentet på lägre växlar och jag antar att eftersom det är Toyotas chip så har de säkert järnkoll på detta.

Hur bra kommer denna motorstyrning fungera i andra klimat? Andra höjder osv. Förmodar att man får till den extra effekten genom att optimera för vissa förhållanden i stället för en generell motormapp som fungerar världen över.

Enligt de forum jag har varit inne och tittat på (med ett visst undantag ;) ) så är det över lag TTED4D som gäller.

Temperaturmässigt så fungerar det bra både på Island och i Australien. Chippet påverkar inte heller garantin på bilen.

Jag är mest ute efter vridet på låga varv. TTED4D är framtagen och tillverkad av Toyota själva och jag är tämligen övertygad om att de inte skulle riskera havererade drivlinor m.m. LC120 har ju identisk drivlina med FJ-Cruiser och tillsammans med TRD's kompressor utvecklar denna straxt unde 300 hk fast med 390 NM - och där finns fortfarande säkert marginaler på drivlinan kvar. Det mesta är ju trots allt mycket överdimenssionerat på Land Cruiser-modellerna.

Anledningen till att jag skaffade TTE är ju att vi kommer att resa med en ganska tung bil (4 personer, packning, tält, bränsle och övrig utrustning) genom hyfsad tuff terräng (öken, snirklande bergsvägar, vattensjuk steppmark etc.) - då kan det vara skönt med det där lilla extra. Men, med kitet kom också en avstägningsknapp :) .

mvh,

• 5 months later...
  • 2 months later...

Hej! Hur "ser" man om man har ett TTE chip? Jag har precis tagit hem en 120:a från Tyskland och enligt det tyska regbeviset har jag 210hk på min 120. Jag ställde lite frågor till Toyota handlaren som jag köpte bilen av om det blivit något fel i pappren men enligt honom så var det rätt angivet, men eftersom det vanliga hk antalet är 163/166 så trodde jag att det blivit fel i pappren, men kanske är det så att jag har en "chipad" 120 ;)

Mvh//jonas

Vilken årsmodell? Den äldre har 163 Hk, den nyare 173 hk i standard.

Tveksam om att det tyska bilregistret uppger effekten på en bil som inte ursprungligen är såld med EU's helehtsgodkännande. Att den skulle ha 210 hk i regbeviset låter konstigt.

Bakom handskfacket, upp under instrumentbrädan och straxt nedanför airbagen sitter bilens ECU låda. Om du har en TTE-modul så går det en extern kabelstam till TTE-modulen (man byter således inte ut någon del i bilens original ECU).

På modulen står det TTE D4D. Har du ingen TTE-modul så går det INGEN extra kabelstam ut från ECU-lådan.

Sedan mäker du det på bilens prestanda. Med TTE D4D så får du en rejäl spark i ryggen när det drar i väg.

Om bilen är trimmad i tyskland så skrivs det in i regbeviset med hjälp av ett godkännande från TÜV. Trimfirmorna kan certifiera sig hos dom. Den blir då mycket svår att regga in här då specifikationerna inte stämmer mot fabrikens uppgifter längre. Hoppas bilprovningen inte har koll på vad det skall vara.

Det borde stå i "fahrzeugbrief", regbeviset alltså om den är trimmad och vilken firma som har gjort det, inte bara effekten.

/Johan

Eftersom jag inte kört någon 120 innan den jag köpte:-) Snacka om att köpa guldgrisen i ....... Men ett antal LC 90 så kan jag konstatera att den går mycket bra. Vad som står i fahrzeugbrief är på ett språk som jag inte behärskar, men min tyske vän som hjälpte mig med alla kontakter innan jag flög ner och hämtade bilen sa att allt var som "vanligt" i fahrzeugbrief. Men informationen om Hk så står det 0148/03500!? i säljarens beskrivning (Toyota i Köln) 148KW/ 201PS Bilmodellen har där rubriceras som Toyota Lc 120 5-TG EXEC. 3.0 d4d Automatic...

Längst ner på fahrzeugbrief står följande CV264005 O eingezogen O aufgeboten O Verzicht auf Aufbietung entwertet und ausgehändigt, annars är det bar info rörande tidigar ägare samt faktauppgifter kring bilen, färg diesel m.m.

Måste man skruva bort handskfakcket? Verkar rörigt p g a cd-växlaren sitter där inne

mvh //jonas

Föresten vad gäller bilbesiktningen så skall man inte ha allt för höga tankar ;) När regbeiset kom så stod det att bilen var manuell, jag fick ringa och be om ett nytt eftersom bilen är försedd med automatväxel och det borde rimligtvis killen som utförde reg besikningen ha observerat, han körde faktiskt bilen... ;)

//jonas

Nej! det tror jag inte eftersom hela cd/radio delen är "original" dvs man rattar allt via den stora "skärmen" där sköter man balans, bas, m.m. det finns en kassetdel där du kan byta mellan cd / kasset / radio och även, äsch jag tar en bild ;) när jag kommer hem. Reg beviset, det svenska finns hemma kollar sen.

Bilen går som ett lokomotiv.

Det är en 2004 -a

//jonas

Ok, jag förstår. Jag har en original verkstadshandbok till bilen - skall titta i den - återkommer.

Ja, det är en underbar bil med bra effekt och fantastiskt vrid. Den är också oerhört kompetent i terrängen (faktiskt t.o.m. bättre än hard-core bilar som HDJ80 mfl).

Har varit på några trails nu under hösten och ingen har bemästrat den (nu har den iofs en del ombyggd fjädring, a-armar m.m.). Även under vår tidigare Marocko- och Pyrenéresorna visade sig bilen överglänsa de flesta.

Du kan kanske skicka ett PM till mig med ditt telefonnummer. Jag är ofta inne i Stockholm så kan vi ses. Du kan då låna verkstadhandboken och ta kopior på de avsnitt som du kan ha användning för i framtiden. Har också en 9 mån Vorsteh-tik som vi skall försöka få lite ordning på - en del saker att resonera kring således.

• 1 year later...

Enligt de forum jag har varit inne och tittat på (med ett visst undantag ;) ) så är det över lag TTED4D som gäller.

Temperaturmässigt så fungerar det bra både på Island och i Australien. Chippet påverkar inte heller garantin på bilen.

Jag är mest ute efter vridet på låga varv. TTED4D är framtagen och tillverkad av Toyota själva och jag är tämligen övertygad om att de inte skulle riskera havererade drivlinor m.m. LC120 har ju identisk drivlina med FJ-Cruiser och tillsammans med TRD's kompressor utvecklar denna straxt unde 300 hk fast med 390 NM - och där finns fortfarande säkert marginaler på drivlinan kvar. Det mesta är ju trots allt mycket överdimenssionerat på Land Cruiser-modellerna.

Anledningen till att jag skaffade TTE är ju att vi kommer att resa med en ganska tung bil (4 personer, packning, tält, bränsle och övrig utrustning) genom hyfsad tuff terräng (öken, snirklande bergsvägar, vattensjuk steppmark etc.) - då kan det vara skönt med det där lilla extra. Men, med kitet kom också en avstägningsknapp :) .

mvh,

Hei Peder

En liten fråga; av og på knappen (Switch) som kom med TTE boksen din. Har du handlet den i Sverige, eller har du bestilt i fra Tyskland ?

Er på jakt etter en slik bryter til min TTE boks, men Toyota i Norge kan ikke hjelpe.

Hvet du hvor man evt. kan få tak i en slik bryter ?.

Meget taknemmelig for tips her.

Har en 2006 mod. med 166 hk motorn

post-1095-097388700 1295730539_thumb.jpg

Hej Folbjo(?)

Tyvärr, det sitter inte någon avstägningsknapp på Toyotas originalbox. Har aldrig behövt stänga av den - så problemet har inte varit uppe på agendan.

En fråga - varför behöver du alternativet att kunna stänga av trimboxen?

Däremot så fanns det en knapp till LC100 trimbox (detta var inte någon Toyota original utan kom från KCR).

mvh,

//Peder

Hei Peder

En liten fråga; av og på knappen (Switch) som kom med TTE boksen din. Har du handlet den i Sverige, eller har du bestilt i fra Tyskland ?

Er på jakt etter en slik bryter til min TTE boks, men Toyota i Norge kan ikke hjelpe.

Hvet du hvor man evt. kan få tak i en slik bryter ?.

Meget taknemmelig for tips her.

Har en 2006 mod. med 166 hk motorn

Edited by Peder

Vi har två st LC120 KDJ. Den ena med TTE-box och den andra helt original utan TTE-box.

Som jag har beskrivit tidigare i olika trådar så är det en mkt stor skillnad. Den med TTE går mjukare och med rejält vrid och hög effekt.

Även vid kallstart så går bilen med TTE tystare och mjukare. Bilen har nu rullat 83 000 km under många gånger extrema förhållanden. Det enda som har hänt med bilen är en backspegel som lokalbussen i Strängnäs körde av.

Annars har bilen gått klanderfritt under hela tiden. Från +50 grader i Sahara till -36 grader i Sverige. Har aldrig kopplat ur eller behövt återställa trimboxen.

För att undvika missförstånd - det var vår tidigare LC100 som hade KCR-boxen (inte LC120). KCR-boxen hade en knapp för att stänga av den (märkte dock knappast någon skillnad).

Mvh,

//Peder

Takk for svar.

Forstod det slik at du hadde TTE boks, og ikke KCR.

Grunnen til det er at motoren ikke går så "hardt" ved kall motor.

Det virker også som om motoren blir raskere varm uten TTE boks.