Gå till innehåll

TTE D4D

Peder

Rekommendera Poster

Någon som upplevde att lågvarvsegenskaperna försämrades av TTE-boxen? Jag installerade precis en TTE-box i min bil och upplever den som som att den är segare, eller kräver mer tryck på gaspedalen, precis över 1000 rpm. Tex om man svänger ut från en avfart och drar från botten på 1:an eller 2:ans växel. Kanske krävs en tids tillvänjning av chaufför och styrbox....

Effekttillkottet på högre varv med fullt laddtryck å andra sidan är onekligen något i hästväg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Tvärtom. Med bättre vrid i botteregistret så minns jag att det var riktigt bra. Framför allt med större rulldiameter så gjorde vridet mycket nytta.

Använde för övrigt inte 1:an så mycket. 2:an räckte gott att rulla igång på. Hade tidigare en LC100 TD som hade KCR-box och till denna fanns en on/off knapp. Men om den funkade vet jag inte då jag sällan märkte någon skillnad.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Köpte min 120 årsmodell 2007, 2009. Kort efter köpet lät jag chippa den med en KCR-box som då, inkl allt kostade ca 5 tkr inkl moms. (http://www.kcr.se/re...&vehicleid=1968). Bilen hade då rullat ca 7000 mil. Som ni ser blir effekten inga 210 hkr utan 13 färre. Att jag valde KCR var att 3 Toyotaverkstäder jag frågade rekommenderade denna produkt framför deras egen "originaldel" (dom hade inte börjat med den pågående reklamen då, det där med s.k. originaldelar) som faktiskt den ene sa var identisk med KCR men betydligt mindre prisvärd... Kolla gärna KCR´s urval. Skulle tro att LC är i minoritet vad avser chippning... Idag har min LC snart rullat 15000 mil med "piratdelen". Bilen har sen montaget varit avsevärt piggare och snittar 0,9l/mil, blandad körning, bränsleåtgång kontrollerad på gammalt manér. Den inbyggda färddatorn är inte mycket att hurra för, den visar 1 dl mindre än vad som förbrukas. Har velat kalibrera den men det går visst inte :shock: . KCR funkar utmärkt och kostar 1/3 av "originalet" som f.ö. kostar avsevärt mindre i Tyskland om än ej så billig som KCR. Skulle inte tro att KCR hade överlevt om dom hade sålt en dålig produkt som förstörde våra bilar. Sverige är ju bara ett land i mängden för detta företag. Om nån vill veta mera om KCR - skicka ett mail med telefonnummer på pelle@dustmanandersons.com ! 8-)

Länk till kommentar

Kcr chip och orginal chip är inte samma grej . Först och främst ingår en orginal chip i canbus systemet och det gör kcr inte.

En bekant till mig hade kcr på hans lc150 och hade jämt fell koder i displayet i bilen . Toyota rekommenderade denna chip. Nu kör han med j-sport chip("orginal chip" ) och alt fungera.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Håller med. KCR är no-no. Varken på LC100, LC120 och LC150 så trivs sällan KCR med automatlådan. KCR ger inte önskad effekt och oftast mystiska fel.

För ca 70 år sedan hade jag en Defender TD5 som jag kopplade en KCR-box till. Det fungerade dock klockrent och blev en betydligt piggare bil (om nu en Defender kan bli pigg….? :shock: ).

Länk till kommentar

• 4 weeks later...
  • 1 year later...