Gå till innehåll

En lj70 i Solrosgaraget


Rylander

Rekommendera Poster

Lite pyssel med bilen inför SOA Outback Sommar.

Fick satt dit en kraftigare styrdämpare idag, återstår att se om storleken har någon betydelse :shock:

 

1340045365_resized.jpg

 

Hasade under bilen för att trycka i fett i alla fettnipplar, hittade ett knutkors som det var lite glapp i.

Lite glapp blir snart mycket glapp så det var lika bra att byta korset.

 

1340045366_resized.jpg

 

Underlättar med en liten verkstadspress när man skall byta knutkors.

 

1340045367_resized.jpg

 

En timma senare så var kardanen på plats igen.

 

1340045363_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 273
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

I väntan på att den nya generatorn skall dyka upp så passade jag på att fixa till alla anslutningar som

satt på pluspolen, blev riktigt bra när varje kabel har en egen fastsättning på pluspolen. Jo jag vet att

det sitter en svart kabel på plusen, antingen är det någon ägare före mig som bytt kabeln till startmotorn

eller så är det en färgbild japan som har monterat den.

 

1338667724_resized.jpg

Vart kommer "kabeldojan" ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett par dagar kvar till SOA Sommar och min generator har inte kommit ännu så det var änna läge

och ta tag i problemet. Har fått låna en generator, en Toyota generator. Så denna gång behöver man

nog inte oroa sig över kvallitern. Nu är bilen redo för äventyr.

 

1340550360_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var SOA Outback Sommar avklarad. Bilen är rengjord både in och utvändigt, nu återstår

lite mindre reparationer.

 

Broms skölden bak på ena sidan blev lite skrynklig så det blir att skära bort och laga.

 

1341253352_resized.jpg

1341253354_resized.jpg

 

Till min stora fasa så var det en oljepöl under bilen när jag kom ner till garaget i kväll.

Men det är nog bara packboxen på pinjongen som har gett upp. Tur att det var så pass med

olja kvar så att man upptäckte felet.

 

1341253356_resized.jpg

 

Startmotorn har ”klickat” ett par gånger så det är lika bra att byta den med, men denna

gång blir det inga delar från Skruvat (väntar fortfarande på min generator där ifrån)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova dela din startmotor, är till 99% ett av kopparblecken som är slitet. Det finns att köpa på toyota för typ 300kr.

 

Toppen, tack för tipset Lenni. Men hur i hela friden kommer man åt den övre bulten som startmotorn fastbultad med?

 

 

 

Beställde delar från Milner offrad i söndags och igår kom DHL levererade. Snabb leverans till skillnad mot Skruvat, där väntar jag fortfarande på generatorn (sex veckor)

 

 

Ny packbox monterad, denna gång med extra dammläpp.

 

1341680335_resized.jpg?width=960&height=720

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack för tipset Lenni. Men hur i hela friden kommer man åt den övre bulten som startmotorn fastbultad med?

 

 

Om jag inte är helt ute och cyklar så använder du 2 1/2 förlägnare till spärrskaftet och så kommer du åt den övre bulten, du har alltså förlängarna parallellt med växellådan, då kommer du åt bulten bakifrån, det är det smidigaste sättet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag inte är helt ute och cyklar så använder du 2 1/2 förlägnare till spärrskaftet och så kommer du åt den övre bulten, du har alltså förlängarna parallellt med växellådan, då kommer du åt bulten bakifrån, det är det smidigaste sättet..

 

 

Med en förlängare på spärrskaftet så går det att komma åt bulten men sen tar det stop, torpedväggen är i vägen

och det blir gör litet slag på spärrskaftet. Får klura lite till på detta.

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i dag hur mycket tjuv ström som bilen drog, 20 mA visade instrumentet. Inget onormalt men man

blir ju nyfiken på vad det är som drar ström i viloläge. Plockade ur en säkring i taget för att se om

jag kunde hitta förbrukaren av ström. När jag plockade ur en säkring märkt med DOME så minskade

strömförbrukningen.

 

Vad är detta för en säkring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en provtur med fikastopp hos familjen Jodin.

 

Efter en liten justering så fungerar laddningen som den skall. På väg ut så drog jag upp kärran i 180 km,

fel 80 km skall det vara och då märkte jag av nya vibrationer. Hasade under bilen när jag kom hem för att

försöka hitta felet. Det jag hittade var ett rejält med glapp i utgående axeln från f-lådan, så det blir

att beställa lager och packbox.

 

Mecki, du har ju utfört samma operation på 42:an så jag slår dig en pling för konsultation innan jag

opererar isär min låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha konsulterat bilöverläkaren Mecki så kände jag mig redo för operation lagerbyte på

f-lådan.

 

Här har operationen precis börjat.

 

1342367027_resized.jpg?width=960&height=720

 

Här är den skadade delen frilagd.

 

1342367029_resized.jpg?width=960&height=720

 

Här är såret rengjort och den sjuka delen avlägsnad.

 

1342367032_resized.jpg?width=960&height=720

 

Här ser man tydligt förslitningsskadan på lagerbanan.

 

1342367036_resized.jpg?width=960&height=720

 

Imorn bär det av till bilortopeden för att införskaffa nya delar till patienten.

 

 

//AT-Läkare Rylander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Åter igen gör om gör rätt. Fick beställa ett par shims för att få bort det lilla glapp som var kvar

efter att jag bytt lager. Tre tiondelar var det som behövdes.

 

1343489621_resized.jpg

 

Nu har jag fått hem fälgen som Lenni skickade till mig, skall bara ha tag på ett reserv däck men det

blir nog att beställa ett nytt 35” Cooper STT.

 

1343489622_resized.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu har den ÄNTLIGEN kommit. Blir att montera den imorn och sedan ge sig iväg på provkörning.

 

Mecki, provkörningen kanske leder hem till er, om ni är hemma.

 

1342205635_resized.jpg?width=853&height=640

 

Vattenkyld generator? Intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det har varit dåligt med bemanningen i Solrosgaraget under sommaren men lite

har hänt ändå. Ett reservdäck av rätt storlek har kommit på plats och med en

likadan fälg som på bilen.

 

1345657694_resized.jpg

 

 

Skydd är ju alltid bra att använda har jag hört :oops: ,en kraftig aluminiumplåt

som skall skydda styrdämpare och styrstag monterades ikväll.

 

1345657695_resized.jpg

 

Och imorn blir det att packa bilen inför S.O.A Kräftköret i Rödjenäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var Kräftköret avklarat med div blessyrer på bilen. Men inget är värre än att det går att laga,

bucklig dörr, spräckt lampglas, ja ja det är sådant man får att räkna med .

 

Beställde nya bakljus på Ebay för tvåhundra kronor styck i söndags och fick dom idag, fyra dagars

leverans från Litauen tycker jag är bra.

 

134634927145446700_resized.jpg

 

 

Bytte ju packbox på pinjongen men det räckte inte så det fick bli en sådan där grunga så att

packboxen får en ny anläggningsyta att täta mot.

 

134634926981773500_resized.jpg

 

 

Förresten, är det någon som vill se bilder från kräftköret?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okey det var ett par stycken som ville se bilderna därifrån.

 

Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.