Gå till innehåll

1HD-FTE slöare efter sotning av EGR.

Mecki

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva lite hjälp från den samlade expertisen. 

Jag har gjort rent och sotat egr och insug i samband med filter och oljebyte .

Efter detta är 100:an slöare än vanligt. Det blir bättre efter några mils körning, då går det bra att hålla motorvägsfart och till o med göra en å annan fartökning 😃 . På väg hem från jobbet tändes Check Engine men det var ingen skillnad i hur motorn gick.

Motorn startar bra, går jämt o fint på tomgång och när man torrgasar varvar den upp snällt o fint. 

Här hemma har jag bara tillgång till en enken OBD 2 läsare och får fram felkod P0001 

20250705_163739.thumb.jpg.7859d6be82b029f07e1e1a72742b404d.jpg

Under eftermiddagen har jag stirrat mig skelögd i alla verkstadsmanualer jag har (både pdf & analoga) utan att hitta något som gör mig klokare.

Så snälla, putta mig i rätt riktning så jag kan tillbringa söndagen i garaget i stället för på IKEA .

Bild på patienten.

17517396067268148800869701875314.thumb.jpg.4bcc05cfb4c4e5368c0a98c63ec71957.jpg

• Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat slangarna och sprejat kontakterna med elektronikrengörning .

Nollade felkoden och den tände sig inte vid uppstart så nu återstår en provkörning. 

• Like 1
Länk till kommentar

Vet inte om du har något Map filter på din bil har en tendens att sätta igen sig det händer även att dom spricker o drar tjuvluft, värt att kolla.

IMG_0362.thumb.JPG.3d57e805b641c207959f41f692768a3c.JPG

• Like 2
Länk till kommentar

En sådan finns , den går inte vidare till någon map-sensor bara till ett rör i insuget. Filtret ser helt ut och är inte tätt.

Hittade iofs en vacumslang jag inte kopplat in , efter inkoppling var det ingen skillnad. 

Nu har ett annat ljud blivit ännu tydligare . Vid gaspådrag/belastning viner det ordentligt från motorn. Ljudet är svårt att lokalisera , det låter från båda sidor av motorn och även framifrån . När man kör utan belastning låter inget. Jag började misstänka turbon och kopplade loss slangen från intercoolern vid spjällhuset för att lyssna på missljud från turbon men då hörs inte det vinande ljudet. Jag håller för änden på slangen och det bygger upp ett redigt tryck men vinandet hörs fortfarande inte. Sätter tillbaka slangen på insuget utan att dra åt slangklämman , vinandet återkommer lite svagt. Drar åt slangklämman och vinandet är tillbaka för fullt. 

Vinandet har hörts innan rengörningen fast inte så högt, jag trodde det kom från slangarna vid intercooler men där finns inget läckage. 

Jag ser/känner inte heller några andra läckage som vinandet kan komma ifrån.

Kan det vara diesepumpen som spökar?? Det känns som att motorn får för lite bränsle och det sotar inget ur avgasröret eller är det turbon som håller på att ge upp ? 

• Like 1
Länk till kommentar

Det låter ju som ett tryckläckage.

Det borde vara så att om ecu:n inte ser tillräckligt med luft (beräknat på temperatur och tryck) så släpper den heller inte fram mer soppa än vad det finns luft till.

Hur mycket plockade du ner när du rengjorde? Lossade du spridarrören och rengjorde ända ner till virvelspjället? 

• Like 1
Länk till kommentar

Ja, det verkar som att det är något övertrycksläckage för vinandet slutade när jag kopplade loss slangen från intercooler. Jag skall låna en rökmaskin för att kunna leta läckage på alla slangar .

Nja.... jag fuskade lite 🤫 och tog inte loss rören och insuget för det såg inte så farligt ut , det var lite torrt sot och jag damsög bort det mesta. 

/ Mecki

• Like 1
Länk till kommentar

Prova att spreja lite startgas eller bromsrengöring runt insug och slangar med motorn på tomgång. Har du en läcka så kommer motorn att varva upp något när sprayen kommer in.

• Like 1
Länk till kommentar

20 hours ago, MFI9 said:

Prova att spreja lite startgas eller bromsrengöring runt insug och slangar med motorn på tomgång. Har du en läcka så kommer motorn att varva upp något när sprayen kommer in.

Finns det så mycket vakuum på tomgång för att det ska funka?

Länk till kommentar

En vända till med MAP-sensorn.

Det går en slang till map-filtret som påtalas tidigare i tråden.
Från filtret ska det gå en slang ner i ventilkåpan.

På baksidan av tryckröret, det mellan egr-ventilen och insuget, sitter map-sensorn monterad.
Slangen till den kopplas in, via en annan liten grunka, in i ett rör i ventilkåpan.

Map-sensorn och grunkan syns som hastigast här:

• Thanks 1
Länk till kommentar

@silverstål Tack. 

Är det den här du refererar till som map-sensor?

20250713_134456.thumb.jpg.63fc3d8f1736ac873031a22152f1d75c.jpg

På den står artikel nummer 8942460010 luft temp sensor. 

Här är mapfiltret.

20250713_134536.thumb.jpg.d193682987558518153b8f64963396ef.jpg

Det sitter bara på en slang mellan vacumröret och insuget.

När rökmaskinen kommer (fick beställa en ny) så kan jag felsöka vacumrören.

På baksidan av insugsröret mot torpedväggen sitter denna sensor.

20250713_134545.thumb.jpg.c6090c4ad91f9b5183ae586d11cd4253.jpg

Texten på sensorn säger "Sensor Turbo Pressure" Artikelnumer 8942121010 verkar stämma bättre . Söker man så får man upp den här texten 

https://partsouq.com/en/search/all?q=8942121010 

Den enda symtom är svag acceleration och inget annat.

Sensorn har en vacumanslutning som går till grunkan bredvid.

20250713_141927.thumb.jpg.746ec0861a982bfccb7693f0ce59b519.jpg

Skall ägna kvällen med att söka i verkstadshandböckerna efter hur man kan mäta upp om dessa sensorer är hela eller inte.

Här är en liten video på hur vinandet låter när man skapar lite turbotryck i systemet genom att gasa med växeln i.

/ Mecki

20250713_134536.jpg

Länk till kommentar

4 timmar sedan, Mecki säger:

En liten uppdatering:

"Grunkan bredvid" heter VSV och reglerar tydligen luftflödet till "Sensor Turbo Pressure".

Får införskaffa en vakuumtestare och en multimeter för att mäta fram "grunkans" ohm tal för nu har jag hittat rätt i verkstadshandboken 😁

/ Mecki

Sensorn har en vacumanslutning som går till grunkan bredvid.

20250713_141927.thumb.jpg.746ec0861a982bfccb7693f0ce59b519.jpg

Länk till kommentar

YES !!!!!!!!!!!!!!!!!! Problemet löst 😁

Det visade sig att hela insugsröret satt löst, alla muttrarna gick att dra åt ett helt varv.

Stort TACK till @silverstål för att du delade delade videon här ovan.

Jag kollade igenom hela serien och i den första delen reagerar han på att muttrarna till insuget satt lösa (22 minuter in) när han skulle demontera insuget.

Nu är 100:an tyst och går som ett skållat troll 😉

Tack alla som engagerat sig och kommit med tips och idéer.

/ Mecki

• Like 6
Länk till kommentar

3 minutes ago, Mecki said:

YES !!!!!!!!!!!!!!!!!! Problemet löst 😁

Det visade sig att hela insugsröret satt löst, alla muttrarna gick att dra åt ett helt varv.

Stort TACK till @silverstål för att du delade delade videon här ovan.

Jag kollade igenom hela serien och i den första delen reagerar han på att muttrarna till insuget satt lösa (22 minuter in) när han skulle demontera insuget.

Nu är 100:an tyst och går som ett skållat troll 😉

Tack alla som engagerat sig och kommit med tips och idéer.

/ Mecki

Min tanke med när jag skrev insuget var ju insugsgrenröret.

Du skämtade verkligen inte när du sa att det pös. Du hade ju en skotsk säckpipespelare under huven.

Skönt att det löst sig! Det är ju irriterande när man vill göra en liten förbättring med resultatet att det istället blir sämre.

Ska kolla mina muttrar vid första bästa tillfälle.

• Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar

31 minuter sedan, silverstål säger:

Förresten, blev det nu någon skillnad efter sotningen?

På den korta provtur jag gjorde upplevde jag att var mycket rappare i accelerationen och den kändes lite starkare. Den stora testen blir nästa vecka då jag skall börja köra jord och grus med 3.5 tons släpet .

• Like 4
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Slutprovet utfört med beröm godkänt.

Ingen som helst tvekan med 3,5 ton på kroken upp för våra branta backar till huset. Detta firades med ytterligare en tur till grusgropen 😁👍.

20250723_123625.thumb.jpg.883252899dd038a9bdd662abd0a4d4c4.jpg

• Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar

4 timmar sedan, MrWIB säger:

Nu har du redan löst ditt problem, men min bil känns också lite trött i mellanåt och så kom detta upp i flödet, så nu skall jag kolla mitt diesel-filter :) 

Hmmm ... om det han säger stämmer, har jag troligtvis fel filter på min, de två jag har hemma "i reserv" har den upphöjda varianten. 

Kollar på tex reservdelar24 är det en salig blandning mellan nedsänkt och upphöjt, denna ser lika ut som Toyota Original tex

image.thumb.png.ea4f5748f50ba2f8205d9297725bf6aa.png

Toyota original

image.png.d4ab044945413d0999a4e87898c16794.png

Länk till kommentar

Tack för tipset, jag skall kolla det gamla bränslefiltret i morgon. Jag har alltid köpt filter hos Toyota men kan inte påminna mig om att dom inte har sett ut som den upphöja varianten.

• Like 1
Länk till kommentar