Gå till innehåll

Rekommendera Poster

TPMS sensorerna fungerar inte längre. Hur löser man det? Skaffa nya naturligtvis. Eller kan man byta batterier i dem man har med bra resultat tro.

Till att börja med behöver jag veta exakt vilka sensorer det är man skall ha (art nr) och något bra ställa att köpa dem. Länk till info skulle vara lysande om någon har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat med några Toyota-verkstäder. Och fått svar med tre olika Artnr 42607-02031-vk, 42607-02031 och 42607-30052.

De föreslår att man skall byta hela sensorn med batteri och allt. De tar lite olika betalt. Men typ 4000-5500kr monterat och klart verkar det ligga kring. LIvslängd verkar vara typ 5år. Fast det undrar jag om man kan lita på. Div kina-siter säljer oxo sensorer billigare men deras livslängd vågar jag ännu mindre lita på.

Efter en del funderande har jag landat i att ha tre (3) uppsättningar hjul.

1. 18" Sommar/landsväg
  2. 18" Vinter/dubb
  3. 17" TPSF för mellansäsong/fjällturer vår/höst med barmark och snö på samma tur och div "expedition light". 

Det blir en del byten och inte så mycket slitet på något av hjulen. Däcken kommer antagligen hålla betydligt längre än sensorerna. Och jag ser egentligen inte behovet av TPMS. Att ha koll på däcktryck är elementärt.

Slutsatsen blir att jag skippar TPMS helt. Jag klarar mig utan. Men jag vill inte ha någon irriterande varningslampa som lyser hela tiden. Lösningen får antingen bli en bit svart tejp framför lampan. Eller hellre en strömbrytare för att släcka lampan, så kan man enkelt låta besiktningen få se en orange lampa om de nu skulle bry sig.

• Like 1
Länk till kommentar

Jodå. Det har jag oxo gjort så länge jag haft bilen. Men varje gång någon annan skall köra får man frågor eller kommentarer om lampan. Det tar lite tid att vänja sig... Samt att om en varningslampa redan lyser är det lättare att missa när en annan tänds.

Men visst, det känns som ett sk "i-landsproblem" får jag väl erkänna. 

Länk till kommentar