Toyoda Posted September 4 Report Share Posted September 4 Ska byta ut elvinschen på min BJ42a -82 till en mekanisk, passar en PTO som suttit på en 5-vxl låda på en 4-vxl, den bilen var av samma årsmodell, är det någon som har kunskap om detta?! Bultmönstret ser likadant ut men där tar kanske likheterna slut, utväxling, kugghjulsplacering osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted September 4 Report Share Posted September 4 PTO sitter på fördelningslådan och är det från samma årsmodell är det samma. Finns en lite lucka på f lådan där den ska sitta. Bara och öppna på din och kolla om drevet sitter där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyoda Posted September 4 Author Report Share Posted September 4 Kanon, ska plocka av och kolla. Jag återkommer och tack för en nfon! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted September 4 Report Share Posted September 4 Det finns två typer av PTO till 40-60-70 serien, en som är bredare (40 serie med 4-växlad låda och fördelningslåda av äldre typ) samt en som är smalare (alla andra modeller), så bultmönster är olika. Förekommer även variationer på själva PTO, antingen med uttag fram eller både fram och bak. Har inget info gällande utväxlingar men det är inte avgörande eftersom man kan välja en valfri växel i växellådan när man winschar. Jag har 2 st kraftuttag liggandes, både den gamla och den nyare typ ifall det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyoda Posted September 4 Author Report Share Posted September 4 Det är den smala modellen som passar på min, övre på din bild då. Lägger in en bild på min låda. Har även sett den smala modellen med två kugghjul, är det för att kunna backa vinschen? Funkar både enkel och dubbeldrev sålänge bultmönstret stämmer?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyoda Posted September 4 Author Report Share Posted September 4 En bild på den smala med två kugghjul med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted September 5 Report Share Posted September 5 Ja det stämmer, PTO med dubbeldrev har reverse, sådana fanns på alla äldre kraftuttag samt tidiga nyare (typ 81-84), alla nyare (HJ60, BJ/LJ70) hade enkeldrev. Detta är dock inte avgörande för funktionen eftersom man använder växellådan i vilket fall som. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts