Jump to content

P2195 Oxygen Sensor Stuck Lean Bank 1

Recommended Posts

Har en återkommande felkod som jag försöker hitta orsaken till. 

Får P2195 när jag släpper gasen ibland. Kan gå 20mil mellan gångerna. 

Har byt ut Oxygen Sensor Bank 1 med förhoppning om att det skulle hjälpa. 

Bifogar Freeze Frame från TechStream när felkoden uppstod sist. 

Är det någon som kan tolka värdena och se vart det avviker ? 

Skarmavbild2023-04-02kl_15_54_08.thumb.png.96c7d65b313e063086434bd1832ad117.pngSkarmavbild2023-04-02kl_15_54_36.thumb.png.16a2cd830282502cd512913d80c20ccc.pngSkarmavbild2023-04-02kl_15_54_50.thumb.png.ebb50b4b08bb27abefeb44599843a880.png

Tråkiga fel det där, höll på med ett sådant fel på dotterns bil visserligen en Volvo bytte lambdasonden mot en Biltema universal fungerade inte. Tröttnade efter ett tag lämnade in bilen på verkstad fick ut bilen några tusenlappar fattigare, fungerade halvägs hem sedan lyste motorlampan igen! Vände tillbaks till verkstaden några dagar senare ville dom byta Biltemas lambdasod mot en orginal för närmare 4000:- inget annat fungerar sa dom, men dom kunde inte garantera att det kommer att fungera. Då tackade jag tack men nej tack tog hem bilen igen och efter någon dag så hittade jag tydligen felet för nu har det fungerat sedan januari.

Felet då? Jo ett lillfinger stort hål i främre ljuddämparen.

Jag såg att utspänning från den främre sensor inte var med hela tiden utan i bland var den 0,0V (gjorde flera mätningar). Efter att hålet var fixat fick jag inte fram detta fler gånger, med Biltemas lambdasond och troligtvis inget fel på den gamla.

Inte sagt att det är så på din bil det första man oftast tittar på är ju alla vakuum slangar.

• Like 1

Tack Jak, 

jag har kollat alla synliga vacuum slangar men tänkte även demontera intercoolern för att komma åt de som sitter gömda. 

avgassystemet är helt fri från rost så har svårt att tro att det är ett hål någonstans. Men vem vet jag får kolla där med 👌👌 

Eller ett glapp när det är intermittent fel.
Har bara äldre LC men mina Avensis har massor med elektronikfel som kommer  å går. Får nolla dom innan besiktning, annars leva med dom om de inte påverkar körningen.
Man är oftast rätt chanslös att hitta felen själv. När partikelfiltret varnade gjorde jag rent det utan förbättring, så då kopplade jag slangarna förbi, och felet kvarstod. Alltså dator eller kablage. Verkstad hade troligen bytt pf för $$$ utan förbättring.
Har hittat en arab i ett anonymt garage i Etuna som hittar elfelen direkt när det behövs. Värd sin vikt i guld.

• Like 1

• 3 weeks later...

Jag har haft motsv ,såvitt jag förstår, felkod på annan bil, visade sig som lean condition, medförde för mig att bilen fetade på och drog mer bränsle. Du har kanske  antingen fel på insugssidan, tjyvluft från t.ex vacuumslangar, hål på ic-eller slang eller annat, kolla från luftfilter och ”framåt”, eller avgassidan innan sonden. Typ avgasläck, grenrörspackning eller andra tätningar på vägen innan sonden.

På min bil han jag byta en hel del innan det visade sig att två grenrörsbultar var av, vilket gav avgasläck…

• Like 1