Jump to content

Björn Holmgren

Members
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Björn Holmgren last won the day on June 11

Björn Holmgren had the most liked content!

Community Reputation

72 Excellent

Profile Information

  • Location
    Eskilstuna
  • I drive
    LC100 och Saabar...

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för pepp!! Det har aldrig suttit AHC på den här bilen, vilket känns rätt OK nu vid högre miltal., Körde några mil idag, känns mer normalt nu. Såg däremot att ett anslagsstopp försvunnit bak, så det får väl bli att leta rätt på.
  2. Tack! ja, till slut blev det skärmar från Klokkerholm, 3500 kr/st Bra passform men lite deformerade i frakten..,
  3. Så, nu är det, ähum, fjäder på gamlingen, för att tåla last i sommar. Dtår inte så högt, men det kändes lite framåtlutat vid provturen, antagligen inbillning. Bussningarna i panhardstaget är på plats, vilket gav ett klonk mindre. Fortfarande nåt klonk framtill vid ojämnheter, svårhittat.
  4. Nu har jag fått upp något som kan liknas vid ett garage. Stora Brun fick plats, dock ganska trångt. Men helt fantastiskt att slippa tältet efter 14 år... Premiärjobb, byta styrväxelbälgar vilket gick oväntat smidigt. En av de gamla bälgarna var hel på undersidan. Ur den rann det ut ca en dl servoolja. Ojdå, sedan kom jag på att bilen gåt 32000 mil, så jag bestämde mig för att hålla lite koll bara. Själv har jag inte fyllt på något de senaste ca 20000 milen så... Ikväll blev det bakfjäderbyte (till något liknande original från Lesjöfors). Gick väl också rätt bra, men när jag skulle by
  5. Har en bakdiff till LC100 diesel, 03 tror jag, samt stickaxlar liggande. Blev över när jag behövde axelkåpan. Bortskänkes eller bytes mot plastkåpor till original alufälg 😃. Finns i Eskilstuna, om jag är ute och åker kan man mötas upp om jag ska åt ”rätt” håll.
  6. Hej, Stora Brun (99:a bensin, ca 32000 mil) har gummibälgarna till styrväxeln blivit som papper, typ. Lite fuktiga och trasiga. Nya har jag och ska byta.. snart. Efter bakfjädrarna och bussningarna till panhardstaget...Något speciellt att tänka på vid bytet mer än att räkna varv på styrlederna? På lite andra forum fick de skrämselhicka av läck och menade att styrväxeln lär bytas. Jag har inte behövt fylla olja de senaste 20 000 milen... men ett oljebyte kanske vore gott? Krångel? /Björn
  7. Tack! Ja, jag bromsade en väldans massa gånger på grus och luftade sedan. Den bromsar bra nu, dock inte samma bett som jag....tycker det borde vara.
  8. Nyss åter efter en 110-milatripp till stugan och tebaks. Allt funkade galant, och vi satte nytt rekord i soppaförbrukning. Fullastad bil, vinterdäck och ca 115 knyck över finnmarken gav 1.3 liter/mil. Man har väl blivit skadad, men det är väl rätt OK ändå. Packningen var massiv med 4 pers packning, mat och....öl för en dryg vecka. väl hemma igen skulle nya ostar, Michelin Latitude på, samtidigt passa på att rostskydda ramen. Humöret sjönk betydligt när en hjulmutter drogs rund. Efter att försökt svetsa fast en bult utan framgång återstod stt borra, borra , borra bort både muttern och pinn
  9. Idag blev det jobb med fotstegen. Som nämnts, eftersom de är i aluminium har de funkat som offeranod... dock inte så framgångsrikt dock eftersom bilen rostar hejdlöst. Hursomhelst, med hjälp av lite kraftigare hålband, en herrans massa skruv och brickor, plåtmuttrar och lite järnfästen så.. Nu ser den nästan riktig respektabel ut. Nästa pilsner blir att köpa nya xenonlampor till de xenonkonverterade knickarna
  10. Nu har jag luftat igen för femtioelfte gången. Tändning till och pedal nedtryckt-> vätskan flödsr till bakbromsarna, luftar, smidigt. Sedan luftade traditionellt fram. Sedan tändning av, 40 peda lpump, trycket släpper i huvudcylindern.. Efter det skrämma pensionärer igen genom att absbromsa förton gånger på grusväg. Bromsarna tar bra, och direkt. Men: Om jag fottsätter pressa pedalen mot golvet så släpper den efter och jag kan, som jag upplever det, trampa pedalen i botten. Det går inte speciellt lätt, ganska trögt, men det går. Nu blir jag osäker, är
  11. Fortfarande svampkänsla i pedalen, vilket gör mig övertygad om: 1. Jag har inte fått ur all luft trots 1,5 liter bromsvätska genom systemet och som jag fsttat, följt instruktioner... ,2 Jag har bytt kolv i onödan - efter att ha bytt oken så fick jag antagligen inte ur luften då heller. Att lämna iväg bilen för att de ska lufta drar jag mig för, dels stolthet och snålhet, dels för att den lokala Toyotaverkstaden är.....inte van vid bilen. Eller inkompetent. Två gånger har de bytt kamrem. Backjobb båda gångerna.
  12. Tack, Mja, jag t r o r att 100an inte har det utan att det är inbyggt i det stora bromshärket.
  13. Yes, pl400 och lite fogskum så... Idag fick Stora Brun se dagens ljus. Passformen på skärmarna var rätt OK, men måste justeras mot huven, eller om jag justerar huven, men gummina verkar fasta/ej justerbara så..det blir väl att peta in lite kladd under skärminfästningarna. Om jag kisar lite ser jag inte att de är sprayburksmålade. Stötfångaren käftade emot rätt bra, jag hade väl inte helt origiinalprofil på de nya hörnen/balken bakom. Plastinnerskärmarna sitter hyfsat, stänkskyddan var lite busiga. Fotstegen var paj i alla infästningar, funkade som offeranod (alu
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.