Klydd Posted February 9 Report Share Posted February 9 För 27mhz komradio finns Am och fm där man fritt får använda 4w effekt, men det finns något som heter SSB också som får ha en effekt på 12w. Vad innebär detta? Är det något som är bra för oss med mobila lösningar, eller är det mest för radioamatörer med basstationer? Hur påverkar det tex räckvidd? Ljudkvalitet? Osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 10 Report Share Posted February 10 SSB är en förkortning av Singel Side Band, ger betydligt längre räckvidd inte bara pga högre effekt utan även för att modulationen har lättare att tränga igenom brus och störningar. Sen kan det vara lite jobbigt om man är många som pratar och någon sändare ligger lite snett i frekvens, då blir det mycket skruvande på clarifiern. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SSB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 10 Report Share Posted February 10 5 timmar sedan, MFI9 säger: SSB är en förkortning av Singel Side Band, ger betydligt längre räckvidd inte bara pga högre effekt utan även för att modulationen har lättare att tränga igenom brus och störningar. Sen kan det vara lite jobbigt om man är många som pratar och någon sändare ligger lite snett i frekvens, då blir det mycket skruvande på clarifiern. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SSB Betyder det Martin att det egentligen inte är någon idé att köpa en 27mhz med SSB? Oftast är man ju inte så långt ifrån varandra när vi använder 27mhz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 10 Author Report Share Posted February 10 6 timmar sedan, MFI9 säger: då blir det mycket skruvande på clarifiern Hmm. Vad är det och vad innebär detta? Som @Globecruiser undrar, är detta något för vårt användningsområde eller blir det bara att man stör andra mer än man själv har nytta av det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 12 Report Share Posted February 12 På 2023-02-10 på 18:21, Globecruiser säger: Betyder det Martin att det egentligen inte är någon idé att köpa en 27mhz med SSB? Oftast är man ju inte så långt ifrån varandra när vi använder 27mhz. SSB används huvudsakligen för långväga kommunikation, tex om man är intresserad av att använda radion för att prata med andra länder men är mindre intressant för korta avstånd och framförallt i grupp. Och ljudkvaliteten är betydligt sämre även om hörbarheten är bättre i situationer med mycket störningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 12 Report Share Posted February 12 På 2023-02-10 på 19:26, Klydd säger: Hmm. Vad är det och vad innebär detta? Som @Globecruiser undrar, är detta något för vårt användningsområde eller blir det bara att man stör andra mer än man själv har nytta av det? https://cbradiosupply.com/blogs/news/what-is-a-clarifier-used-for-in-a-cb-radio-with-ssb Det är inte så lämpligt för gruppkommunikatio. Du stör inte andra med SSB då den som kör SSB oftast väljer andra kanaler/frekvenser än de som kör AM/FM. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 12 Report Share Posted February 12 Tack Martin, om man inte behöver SSB finns det ett väldigt stort utbud med radioapparater. Jag tänkte köpa nytt snart men vilken bör jag satsa på ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 13 Author Report Share Posted February 13 23 timmar sedan, Globecruiser säger: Jag tänkte köpa nytt snart men vilken bör jag satsa på ? jag har en Albrecht AE6110 (https://butik.limmared.nu/sv/radio/2581-albrecht-ae6110-40kanal-27mhz.html ) som jag tycker fungerar bra. Fördelen är att den är väldigt liten, men en nackdel kan vara att man inte kan koppla loss mikrofonen från själva enheten. Såg att den nu utgått, men den är ersatt av AE6120 som har VOX funktion. Skulle jag köpa ny radio idag hade jag sneglat på märket President, som jag hört gott om. Vad kör ni andra för apparater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 13 Report Share Posted February 13 På 2023-02-12 på 12:34, Globecruiser säger: Tack Martin, om man inte behöver SSB finns det ett väldigt stort utbud med radioapparater. Jag tänkte köpa nytt snart men vilken bör jag satsa på ? Beror på om du bara ska ha radion till att kommunicera inom gruppen som du kör tillsammans med eller om du vill utveckla radiohobbyn och upptäcka nya möjligheter. Finns det bara en liten gnutta intresse och du ska köpa ny radio så rekommenderar jag SSB. Är det bara inom gruppen så kan du hoppa över. Tänk på att oavsett intresse eller ej, så ska du köpa en radio som kan hantera olika bandplaner då inte alla länder i EU har samma frekvens på kanalerna. Tex Polen har inte samma som Sverige. Vill du dessutom kunna köra PMR eller SRBR utöver 27mhz, så finns det burkar som klarar av det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 13 Report Share Posted February 13 8 timmar sedan, Klydd säger: jag har en Albrecht AE6110 (https://butik.limmared.nu/sv/radio/2581-albrecht-ae6110-40kanal-27mhz.html ) som jag tycker fungerar bra. Fördelen är att den är väldigt liten, men en nackdel kan vara att man inte kan koppla loss mikrofonen från själva enheten. Såg att den nu utgått, men den är ersatt av AE6120 som har VOX funktion. Skulle jag köpa ny radio idag hade jag sneglat på märket President, som jag hört gott om. Vad kör ni andra för apparater? Jag kör numera med en https://www.amazon.com/TYT-TH-9800-Cross-Band-Transceiver-Software/dp/B0166EIFXW och har dessutom en Ham Internationell Multimod II. https://www.rigpix.com/cbfreeband/haminternational_multimode2.htm Den senare är en gammal tröska från 80-talet och ni som körde till BTT för några år sedan med Mecki i spetsen har hört hur den låter. Den har bra med effekt, 120 kanaler AM, FM och SSB och grym modulation. Men den börjar bli gammal och det märks då nya apparater kan så mycket mer i en mindre låda och med m hälften av värmeutvecklingen 😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 13 Report Share Posted February 13 Tack MF19, Den TYT enheten du har verkar väldigt intressant. Byter du antenn beroende på frekvens ? Eller olika antenner med en switch ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 14 Report Share Posted February 14 9 timmar sedan, Globecruiser säger: Tack MF19, Den TYT enheten du har verkar väldigt intressant. Byter du antenn beroende på frekvens ? Eller olika antenner med en switch ? Finns antenner som klarar alla 4 band, det är iofs inte någon perfekt lösning men enklare än att byta pinne och fungerar tillräckligt bra för de flesta tillfällen.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 14 Report Share Posted February 14 1 timme sedan, MFI9 säger: Finns antenner som klarar alla 4 band, det är iofs inte någon perfekt lösning men enklare än att byta pinne och fungerar tillräckligt bra för de flesta tillfällen.. Ah, det låter ju super bra. Några tips på en som du tror fungerar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 14 Report Share Posted February 14 45 minuter sedan, Globecruiser säger: Ah, det låter ju super bra. Några tips på en som du tror fungerar ? Du hittar den som förslag nertill på sidan jag länkade till. Sen blir den bättre med lite handpåläggning och krympslang 😉👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 14 Author Report Share Posted February 14 13 timmar sedan, MFI9 säger: Jag kör numera med en https://www.amazon.com/TYT-TH-9800-Cross-Band-Transceiver-Software/dp/B0166EIFXW OM jag fattade specifikationen rätt: Frequency: TX: 28-29.7/50-54/144-148/420-450MHz, RX: 26-33/47-54/108-180/320-512/750-950MHz (P.S. AM mode selectable on VHF receive frequencies for Air Band reception), Output Power VHF: 50/20/10/5W UHF: 35/20/10/5W. Så kan den sända på 28-29.7 Mhz men ta emot på 27Mhz bandet. Är det en fråga om hur den programmeras? Eller har jag fattat fel vad TX och RX betyder? Hur ligger det till med SSB på en sådan apparat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 14 Report Share Posted February 14 9 timmar sedan, Klydd säger: OM jag fattade specifikationen rätt: Frequency: TX: 28-29.7/50-54/144-148/420-450MHz, RX: 26-33/47-54/108-180/320-512/750-950MHz (P.S. AM mode selectable on VHF receive frequencies for Air Band reception), Output Power VHF: 50/20/10/5W UHF: 35/20/10/5W. Så kan den sända på 28-29.7 Mhz men ta emot på 27Mhz bandet. Är det en fråga om hur den programmeras? Eller har jag fattat fel vad TX och RX betyder? Hur ligger det till med SSB på en sådan apparat? Den kör 27 MHz om man öppnar den i mjukvaran, finns info på nätet. Kör bara FM, dvs ingen sändning på AM och ingen SSB öht. (och ingen CV) 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 15 Author Report Share Posted February 15 @MFI9 Låter onekligen som ett bra alternativ om man vill kunna göra mycket med sin radio 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 15 Report Share Posted February 15 Jag hittade någon info om att TYT TH-9800D före 2021 går att låsa upp med programmerings programvaran som medföljer. Betyder det att det inte går med apparater som är tillverkade senare ? https://www.radioddity.com/blogs/all/th-9800-unlock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 15 Report Share Posted February 15 43 minuter sedan, Globecruiser säger: Jag hittade någon info om att TYT TH-9800D före 2021 går att låsa upp med programmerings programvaran som medföljer. Betyder det att det inte går med apparater som är tillverkade senare ? https://www.radioddity.com/blogs/all/th-9800-unlock Då får man handla från ett land där FCC inte har något att säga till om 😉 https://www.ebay.com/itm/264968750763?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=Rw_QxKNiQUe&sssrc=2349624&ssuid=dHPiVmZ3Rt2&var=&widget_ver=artemis&media=COPY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 16 Report Share Posted February 16 Tror jag skall testa en sån där TH-9800 men det verkar som dom är väldigt slut överallt. Blir antenn letande nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 16 Report Share Posted February 16 4 timmar sedan, Globecruiser säger: Tror jag skall testa en sån där TH-9800 men det verkar som dom är väldigt slut överallt. Blir antenn letande nu Vänta med antennen tills du köpt radion, så slipper du lägga pengar på fel typ om du ändrar dig i valet av radio. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.O Posted February 18 Report Share Posted February 18 Det är oxo klokt att kolla upp vad de man skall kommunicera med har för utrustning och vilka frekvenser, band och modulation de använder. En kom-radio är ganska oanvändbar om man inte har någon att kommunicera med. Oavsett hur många finesser den har. Samma med räckvidd. Den bör anpassas till behovet. En extra lång räckvidd/hög uteffekt är inte självklart en fördel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts