Jump to content

Fråga fälgar Prado 90 vs LC 150.

CarlGustaf
 Share

Recommended Posts

Hej!

Kort och måhända alltför enkel fråga - men jag behöver nya fälgar och till LC90, 6 bultar.

Jag har hugg på fälgar som från början satt på LC150 men också har 6 bultar och rätt dimensioner. Är det plug-n-play och man kan köra samma mellan LC90 och LC150? nån som använt samma fälgar på de bilarna...?

Eller är det nått mellan dem som är ändrat så det inte går att använda dem?

Tack!

Cw

• 2 weeks later...
  • 3 months later...
28 minuter sedan, JAK säger:

Det blir problem med bromsarna. 

Tack för svar! 
svårt nu… du säger att det inte funkar. En mek och en på Toyota säger att det funkar men att gärna ta 75 eller större i profil.

han som säljer menar att de suttit på en LC90 från början och att han kört 15’’ på HJ60 och BJ45 utan problem och menar att det borde funka på Prado 90 också.

5 timmar sedan, traktorn säger:

Nackdelen för min del är att gummit på p-änden slits upp av fälgen så jag får byta p-ände i tid och otid. Och det finns inte  plats för hjulvikter på innerkanten. Kör 15 tum på en HJ60.

Stort tack för svar!

Cw

På 2022-12-24 på 09:31, JAK säger:

Så lite mellanrum är det vid bromsoket med 16” fälgar på 90an.71B27D7B-ADDA-43BE-B124-04375BAAA7C8.thumb.jpeg.556fb752d5a0dddef6c7903218c52865.jpeg Bromsskivans ytterdiameter är 10mm större än på Hj60

90an 312mm

Hj60 302mm

Tack tack tack JAK! 

Jag är otroligt tacksam till att du tog dig tid att förklara det här!

Rod Stewarts gamla dänga have I told you lately that I love you dyker upp i huvudet.

Tack igen

Cw

På 2022-12-23 på 00:17, CarlGustaf säger:

Funkar 15''-fälgar på en LC 90?

- Funkar det tekniskt? Eller blir fälgarna för små för skivbromsarna?

- Funkar det estetiskt? Eller blir det väldigt futtigt? Även om man bumpar till 75profil...?

Cw

Det kommer jag att kolla strax efter nyår.

Köpte en uppsättning 15'' alufälgar för ett antal år sedan som hade suttit på en LC90 enligt säljaren. 

Jag tror det kan funka. 

Det är inte bara fälgens ET och diameter som avgör men också insidans utformning, är det tjocka ekrar så kan det definitivt bli ett problem.

Lämpliga däck för 15'' fälgar borde vara 31x10.5x15 eller 32x11.5x15. 

Det estetiska kan jag inte kommentera, kan bara säga att fälgar i pimp-my-ride eller hästvagnsdimensioner (20''+) är inte min grej. 

Edited by valdas-76

1 timme sedan, valdas-76 säger:

Det kommer jag att kolla strax efter nyår.

Köpte en uppsättning 15'' alufälgar för ett antal år sedan som hade suttit på en LC90 enligt säljaren. 

Jag tror det kan funka. 

Det är inte bara fälgens ET och diameter som avgör men också insidans utformning, är det tjocka ekrar så kan det definitivt bli ett problem.

Lämpliga däck för 15'' fälgar borde vara 31x10.5x15 eller 32x11.5x15. 

Det estetiska kan jag inte kommentera, kan bara säga att fälgar i pimp-my-ride eller hästvagnsdimensioner (20''+) är inte min grej. 

Mycket intressant Valdas! Ser fram emot att höra hur det går!
Och jag är helt enig med dig 20'' är inte för mig heller... jag tycker 17'' är i maffigaste laget. Så allra helst original. Men tyckte det var lite dyrt att renovera originalfälgarna just nu för 2' per fälg. Men jag ska göra det när det är dags för nya sommardäck - då blir det nyrenoverade 16'' originalfälgar. 

Vad blir det för däck till fälgarna? 

Tack!

Cw

• 4 weeks later...

Fortsättning följer.

Ägnade några timmar för att kunna testa flera olika fälgar på min LC95, årsm. 96.

1. 7x15 alufälgar, ET runt 5, centrum 110 mm. Alltså dom som (enligt uppgifterna) satt på en LC90.  Fick problem redan med montering bak. Fälgens insida ligger alltför tätt mot bromsoket. Att montera dom fram var inte ens värt att försöka. 

2. 7x15 plåtfälgar, ET runt 0, centrum  110 mm. Eftermarknads fälgar, typ Modular Chrome. Gick att montera dom bak men inte fram pga. anligning mot bromsok.

3. 7x15 plåtfälgar, ET -10, centrum 110 mm. Originala LC fälgar som satt på bl.a. 70-serien. Samma som nr. 2.

4. 7x16 alufälgar, ET 10, centrum 108 mm. Originala Mitsu L200 Enkei fälgar, ganska så snygga tror jag. Funkar utmärkt bak men fram tar bromsok i fälgens ekrar. (Inga problem med centrumhålet trots det).

5. 8x16 alufälgar, ET 0, centrum 110 mm. Eftermarknads fälgar. Passar utmärkt.

6. 7x16 alufälgar, ET runt 10, centrum 110 mm. Eftermarknads fälgar, MAK Wheels. Samma som nr. 6.

Slutsats: inga 15" fälgar passar på en LC90 som 'bolt-on'. Inte heller gör det alla 16'' fälgar. 

• Like 3

SNYGGT! Ren och skär empiri. Nära nog forskning. Du borde få statligt bidrag.

Dina 8/16 är snyggast om du frågar mig...

Jag inser att jag hade flax när de 8/16-fälgar jag köpte passade. Passar vad det verkar i alla fall... framtiden får utvisa antar jag. 

Det vibrerar en del i höga hastigheter - men jag hoppas det är en ren balanseringsfråga. 

CG