Gå till innehåll

Tips på produkter och lösningar till interiör utrustning

LCjak

Rekommendera Poster

Hej,

Återigen, tack för alla bra och intressanta inlägg på er utrustning. Jag har säkert fel på min google och vissa kanske tycker jag borde söka upp ännu mer informationen själv men då kommer jag aldrig iväg på resa och jag behöver utrusta bilen så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Som ni ser är det ganska mycket saker och jag kan inte researcha allt på så kort tid, så vänder mig därför till den samlade expertisen här på denna gulgruva till forum för att få höra era tankar, ideer, lösningar och produkttips.

Bil: Toyota Land Cruiser Prado (150), 7-seater, 2018.

• Molle panel till bakre sidorutorna i baggaget - Här är jag ute efter lättmetall. Återigen är det Bison Gears produkt jag sett. Inte riktigt lyckats hitta någon annan inom EU som gör för LC150. Men om ni har sett eller använder andra så får ni jättegärna tipsa mig. Någon som beställt från USA/Australien och vet hur lång leveranstiden brukar vara?... https://bison-gear.com/en/home/54-molle-panels-lc150-gx460-.html

• Internet i bilen - Hur gör ni? Tanken från min sida var att skaffa en puck med Europa-abonnemang då jag ska ner på kontinenten och där är mottagningen enligt min erfarenhet banne mig helt kass på mobilen, så jag behöver förstärkning. Speciellt Frankrike där stora delar av landet har stor avsaknad av mobiltäckning. Talade med Netgears support och de sa att deras mobila routrar fungerar likadant som en mobiltelefon, så det verkar tveksamt för mitt syfte. Finns ju även starlink men den investeringen och storleken på produkt är ointressant. Hittade wifi.se men det var ett hiskeligt högt pris för att få lite surf https://wifi.se/bil/

• Iphone-hållare - Tänkte ha denna till vänster om ratten och till saken hör att jag har en tjock Gear4-hölje runt mobilen som skydd. Om det blir krångligt att dra laddningssladden sätter jag den på höger sida, dvs någonstans runt mittenkonsollen. Hittade dessa https://www.brodit.se/sv/product/804803 och https://www.brodit.se/sv/product/855421 . Sen blir det såklart även en hållare till själva mobilen och Brodit hade en uppsjö. Vad kör ni själva för lösningar?

• Extrabatteri - AC/DC, DC/DC - tar gärna emot tips på firmor eller privatpersoner som mot betalning kan utföra lösning. Vill få in en dometickyl i bilen och slippa dra strömmen ur bilbatteriet med de konsekvenser det kan innebära...

• Dashcam - Någon som använder? Någon som gått i tankarna på att skaffa och kikat på olika varianter?

• GPS-sändare/tracker - Någon som har bra koll på olika varianter eller tips på vad man bör skaffa liksom undvika? Placering? Andra stöldskydd?

• Låsbart tanklock - Finns en uppsjö därute, någon som skaffat en billig och bra de gillar?

• Startkablar - Nu när vi är lite längre ner på listan kommer vi in på mindre kul prylar... ;) Skämt åsido, vad ska jag ha som inte kostar skjortan? Vad ska jag akta mig från att skaffa?

• Brandsläckare och fäste - Också mindre kul, men ack så viktig pryl jag inte vill vara utan. Söker efter en liten och smidig brandsläckare med fäste. Är det 2 kilossläckare man ska ha? Vad har ni själva och vart har ni placerat den? I brist på annat såg jag att Bison Gear hade en lösning under främre delen av passagerarsätet vilket verkade intressant  https://bison-gear.com/en/home/29-61-mocowanie-akcesoriow-gasnicy-.html#/36-model-j120_gx470. Dock vill man ju helst ha en svensk lösning så det funkar till de brandsläckare som säljs här.

Ja, det var väl lite av det som jag sitter och kollar på. Please, hojta till nu med tips och lösningar. Tack för att ni läst hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tror ev forumet blev lite överlastat med så många frågor :)

Jag tror de flesta här ser värdet och intresset i att leta själva, prova sig fram - och fråga någon gång kring råd eller problem.

Att bara få en lång lista med förslag från andra är sällan gångbart för ens egen situation.

Prova istället att tänka till vad som är viktigt för dig - just nu.

Skaffa sedan dessa först och ge dig iväg på din första resa med din fina bil. Sedan lär du dig vad du behöver, vill ha - och även vad andra har, eller saker du vill ändra efter hand. Det händer ju att man ändrar sig…

Bara för att ge dig ett exempel. Första sommaren jag hade bilen, ny fin, hade jag inte annat än ett par lösa lådor och ett tält. Gick utmärkt - och eftersom jag inte vågade köra i särskilt djupa pölar behövde jag heller ingen recovery-utrustning det året :)

Nästa resa hade vi taktält, extra batteri, solpanel och kyl samt ett enkelt hemmabyggt hyllsystem.

Nu skall vi iväg på ny resa och ytterligare saker har tillkommit, likaväl som hyllsystemet gjort sitt och behöver ersättas. Lite åt gången alltså :)

Tror du kommer att uppskatta att gå den vägen, med lite fix varje år.

…och glöm inte att resa iväg med bilen :)

• Like 1
Länk till kommentar

Hej!

Input på några av punkterna.

Taknät: Jag använde ett vanligt lastnät (för MC?) från Biltema i taket på en av mina bilar. Men, annars såg det väl smidigt ut, det som du hittat.

Telefon-hållare: Jag gillar RAM-mounts produkter. För telefon använder jag X-grip, då är det inte så noga med storlek på telefon, och telefonen sitter stabilt. Har sådan med sugkopp på framrutan

Ipad-hållare: Samma som ovan, finns hållare för Ipad i samma system

Internet i bilen: Vi har klarat oss bra med telefon som delar Wifi. Men, det beror kanske på, som du skriver, var man befinner sig

Solskydd: Blidimax https://blidimax.com/home.html brukar ställa ut på Buschtaxi träffen. De verkar bra. Tror några här har erfarenhet av dem @MFI9?

• Like 1
Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Det finns ju oxo Solarplexius som jag sneglat lite på. Priserna är lägre. De har en annan lösning på problemet och avvänder plexiglas. Kanske värt att kolla upp. Har någon testa dem?

bild_2022-07-24_033457386.png

Redigerad av Mr.O
Bildbevis tillagt
Länk till kommentar

6 timmar sedan, Mr.O säger:

Det finns ju oxo Solarplexius som jag sneglat lite på. Priserna är lägre. De har en annan lösning på problemet och avvänder plexiglas. Kanske värt att kolla upp. Har någon testa dem?

bild_2022-07-24_033457386.png

Det där är typ solfilm, Blidimax är en reflekterande isolering med 7-8 (?) lager material som är sytt ihop. Stänger ute både kyla och värme.

Dvs en helt annan typ av produkt.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
På 2022-07-24 på 10:20, MFI9 säger:

Det där är typ solfilm, Blidimax är en reflekterande isolering med 7-8 (?) lager material som är sytt ihop. Stänger ute både kyla och värme.

Dvs en helt annan typ av produkt.

Det är inte samma produkt, nej. Det är väl mera som ett filter än en mörkläggande reflektor. Men båda är lösa grejer som placeras innanför rutorna för att hindra solljus att komma in. Ur den aspekten ser jag likheter. 

Själv funderade jag på att konstruera någon form av isolering för rutorna för att hålla kylan borta. Hade då inte sett Blidmax.  Så jag hade en ide att skaffa Solarplexius oc fästa isolering på dem. Jag tycker inte det borde vara såå svårt. Men det var mest lösa idéer. Den sista tanken var att använda liggunderlag el liknande och skära ut.

En avgörande aspekt är väl hur permanent monteringen skall vara. Trötta sugproppar kanske går att byta ut. Hur flexibel och tålig Solarplexius montering är vet jag inte. Att hitta på något eget går nog. Men hur bra det blir kan man ju undra. Blidmax textil ser onekligen väldigt flexibel ut jämfört med Solarplexius plexiglas.

Länk till kommentar

På 2022-07-01 på 13:34, MFI9 säger:

Jag köpte Blidimax precis när dom startade verksamheten. Är nöjd men sugpropparna börjar bli lite trötta.

Jag kollade upp detta på nätet. Verkar smidigt. Kan du utveckla dina erfarenheter lite? Alltså hur de fungerar i praktiken. Speciellt i kyla skulle vara intressant.

Länk till kommentar

På 2022-08-02 på 02:23, Mr.O säger:

Jag kollade upp detta på nätet. Verkar smidigt. Kan du utveckla dina erfarenheter lite? Alltså hur de fungerar i praktiken. Speciellt i kyla skulle vara intressant.

Blidimax har en silverfolie ytterst som reflekterar solljuset. Och de är även isolering insytt i lagrens plus kondensskyddande plastfilm. En varm sommardag kan Blidimax stänga ute så mycket sol att det skiljer 20-30 grader i bilen jämfört med om de inte är monterade. Gör underverk för kylskåpet i bilen som inte behöver jobba lika hårt och därmed reduceras strömuttaget i bodelsbatteriet.

Jag har 70w solpanel och den ger mer än vad kylen förbrukade i Slovenien för några veckor sedan med 34 i skuggan.

Vid kall väderlek är det isoleringen som hjälper till att hindra utstrålning av värmen i bilen. Jag var upp till Arvidsjaur förra året och trots rejält med minusgrader ute så kändes inte "kylan" från fönstrena på samma sätt som när jag plockade bort Blidimax.

Det är inte den billigaste prylen att köpa och verkligen inget måste, men om jag skulle bygga ny O-L bil så skulle jag definitivt lägga pengar på nya Blidimax.

Och sugpropparna går att byta, jag har bara inte fått tummarna loss.

Hoppas det hjälper dig lite, har du mer specifika frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara.

• Like 3
Länk till kommentar

Tack för info!
Det är alltid bra att höra med någon som provat. Inte bara lita på reklam och "tester". Skall man bekämpa kyla bör man väl skaffa till alla fönstren. Kostar en slant. Men alternativet är att värma upp och det kostar oxo. 

• Like 1
Länk till kommentar