Jump to content

Torkarblad till LC 150 2016

Mr.O

Recommended Posts

557357077_Besiktning2022-05-07.thumb.jpg.dcc69c6fff920c7b2f57f8c1566b4082.jpg
Besiktade precis. Fick en massa beröm för skicket. Det nya tectyl rostskyddet imponerade på honom. Och jag fick kollat/fotat lite här och var under som jag inte hunnit kolla på tidigare. Det kunde noteras ett "bra att veta" litet läck på höger bak stötdämpare. Är det ett standardfel?

Naturligtvis blev bilen godkänd. - INTE Underkänd pga "3.4 Vindrutetorkare rengöringseffekt otillräcklig"
Jo tittar man noga ger torkarbladen minimala "repor". Visst är nya bättre och jag gillar bra sikt så jag skall naturligtvis skaffa nya. Men ganska petigt var det tycker jag.😥

Så då åker man direkt till Biltema, sen tänker man lite till. Är det så bra. Deras kvalitet på grejor är ju minst sagt varierande. Vad gäller egentligen? Vad är det bästa köpet? Vad anser expertisen här?

Vilka torkarblad skall man satsa på till LC 150 2016 (om nu årsmod är viktig).

Edited by Mr.O
  • Like 2

Kör Biltemas ”premium” (tror att det finns olika nivåer hos dem?) torkare på alla mina bilar och de har funkat fint än så länge. Men använder ingen av bilarna jättemycket.

Tjänstebilen får märkestorkare och de håller knappt mellan servicarna (ca 6månader), men den bilen används ganska flitigt också.

Slutsats? Jag hade börjat med Biltemas och testat, tror du kan köpa åtminstone 3-4 Biltematorkare för varje Bosch, och de tar ju bara 1 minut att byta …

• Like 4

Absolut Biltema har kört med dessa i många år, man kan ha ett extra par liggande hemma kostar ju inget i jämförelse med så kallade märkesblad.

Man förstör alla typer av torkarblad på vintern fastfrusna med is skrapan annan våld.

• Like 4

Jo Biltemas torkarblad tycker jag oxo funkar väldigt bra. NU vet jag att det gäller LC 150 oxo. Tack!
Då tänkte jag nog rätt när instinkten sade mig att åka direkt till Biltema. Matar man in regnr hos Biltema kommer det upp passande delar. Det fanns inga alternativ, så det som gäller numera är detta:

TORKARBLAD 650 MM 26"
Art: 58-420 99,90kr TORKARBLAD 650 MM 26" Position: Förarsida
TORKARBLAD 500 MM 20"
Art: 58-415 99,90kr TORKARBLAD 500 MM 20" Position: Passagerarsida
Torkarblad, bakre, 300 mm (11,5")
Art: 58-433 94,90kr Torkarblad, bakre, 300 mm (11,5") Passande adapter: A

Om nu någon vill veta.

• Like 4

Jag kör med Biltemas på min Rav4 och tycker också det funkar bra. Har dock inte hittat för bakrutan till den bilen där. Det är den enklare/billigare varianten som finns för Rav4an, men tycker inte de skiljer i funktion från märkesbladen som sitter på tjänstebilen.

Som nämnts ovan, bättre byta en gång extra för de blir ändå förstörda över vintern. :)

• Like 2

• 11 months later...
På 2022-05-09 på 01:18, Mr.O säger:

Jo Biltemas torkarblad tycker jag oxo funkar väldigt bra. NU vet jag att det gäller LC 150 oxo. Tack!
Då tänkte jag nog rätt när instinkten sade mig att åka direkt till Biltema. Matar man in regnr hos Biltema kommer det upp passande delar. Det fanns inga alternativ, så det som gäller numera är detta:

TORKARBLAD 650 MM 26"
Art: 58-420 99,90kr TORKARBLAD 650 MM 26" Position: Förarsida
TORKARBLAD 500 MM 20"
Art: 58-415 99,90kr TORKARBLAD 500 MM 20" Position: Passagerarsida
Torkarblad, bakre, 300 mm (11,5")
Art: 58-433 94,90kr Torkarblad, bakre, 300 mm (11,5") Passande adapter: A

Om nu någon vill veta.

Tack för infon. Toyota själva ville ha 581kr för de två till framrutan, och 179kr för bakrutan, dvs totalt 760kr. Tyckte det verkade lite dyrt. Skrev in bilens detaljer på biltema.se och fick samma resultat som du listade ovan. Cirka 99kr styck så all in all 300kr, dvs en skillnad på 460kr mot Toyota själva.

Tre frågor:

Har en LC150 2018 så gissar på att de ska fungera där också, någon som har erfarenhet?

Hur snabbt upplever ni att biltemas torkarblad slits i jämförelse med Toyota orginal?

Någon som testat andra märken till en LC150 än Toyotas egna och Biltemas?

Tack