traktorn Posted January 19, 2022 Report Share Posted January 19, 2022 Nya problem. Kopplingen frikopplar inte helt varje gång. Känns inte som problemet är tryckplatta/lamell utan något annat typ lagret i svänghjulet. Motorns kraft tar sig till växellådan trots att lamell/tryckplatta är separerade. Ibland bara lite så att det kärvar när man ska växla och några gånger fick jag bromsa hårt för att få bilen att stanna. När jag körde in i garaget fick jag helt sonika bromsa stopp på Motorn för då ville bilen inte stanna alls. När jag sen startade bilen direkt och provar så funkar Kopplingen felfritt. Några idéer om vad det kan vara?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 19, 2022 Report Share Posted January 19, 2022 Låter som pilotlagret baktill i vevaxeln. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted January 19, 2022 Report Share Posted January 19, 2022 Slavcylindern troligast. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted January 19, 2022 Author Report Share Posted January 19, 2022 1 timme sedan, MFI9 säger: Låter som pilotlagret baktill i vevaxeln. Det är min tanke också, men frågan är om ett kärvande lager kan föra över så mycket kraft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted January 19, 2022 Author Report Share Posted January 19, 2022 1 timme sedan, priffe säger: Slavcylindern troligast. Vore ju bra om det vore så. Betydligt enklare att åtgärda. Ska ta mig en runda under bilen i morgon kväll. Då kanske jag blir klokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 20, 2022 Report Share Posted January 20, 2022 9 timmar sedan, traktorn säger: Det är min tanke också, men frågan är om ett kärvande lager kan föra över så mycket kraft. Japp, det kan den. Hjälpte en arbetskamrate som med över 200hk I bilen kunde köra runt med kopplingen helt nere. Tog en kväll att lyfta ner lådan och byta lager. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 20, 2022 Report Share Posted January 20, 2022 9 timmar sedan, traktorn säger: Vore ju bra om det vore så. Betydligt enklare att åtgärda. Ska ta mig en runda under bilen i morgon kväll. Då kanske jag blir klokare Sjunker nivån i behållaren vid huvudcylindern? Känns pedalen svampig? Om svaret är nej på båda frågorna så kan du troligen utesluta hydrauliska problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus H Posted January 20, 2022 Report Share Posted January 20, 2022 Min slavcylinder var dålig och det du beskriver påminner om vad jag upplevde. Min gick sen sönder totalt varpå all vätska rann ut, så det var tydligt i mitt fall. Hoppas det är den bara! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted January 20, 2022 Author Report Share Posted January 20, 2022 Vätskenivån ligger still i behållaren, ser inte att det har sjunkit. Bilen står i verkstaden för uppvärmning nu när jag är hemma för kvällsmaten. Ska krypa under och kolla runt lite senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted January 20, 2022 Author Report Share Posted January 20, 2022 Hittade inget konstigt vid första sökrundan. Blir mer tid i verkstaden i helgen( hoppas jag) Då ska jag även försöka få dit dom nya bladfjädrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 Låter tyvärr som stödlager, och då måste motor och lådan isär 😢 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts