Gå till innehåll

Effekt på elektrisk slangvärmare

Mr.O

Rekommendera Poster

Nya ideér...
Nu planerar jag montera en elektrisk motorvärmare. Eftersom övriga bilar redan har Calix, väljer jag Calix  igen. 
De vanliga slangvärmare som rekommenderas av Calix (RE480) ligger på 550W.
I diverse inlägg i olika trådar sägs att den effekten upplevs vara för lågt eftersom det ger för lite värme.

Varför det är så olika kan man ju undra. Men oavsett det vill man ju ha ordentlig värme om man ändå skaffar värmare

Calix har ett antal olika termostatstyrda slangvärmare med olika effekter i sin PH-serie.
För övrigt hittade jag två termostatstyrda varianter av RE480, kallad RE855T resp RE878T med 19mm anslutning.

Dessutom finns nu en kombinerad slangvärmare och pump FCH 

Det logiska valet verkar onekligen att göra som Calix rekommenderar för LC150. Men det känns då smartare att välja FCH istället. Eftersom den ersätter värmare, pump, transformator, en 230V kabel, en 12V kabel och en slang, samt div saker för montering.

Med det sagt återstår frågan om effekten räcker. Vilken effekt har ni som är nöjda? Vilken effekt skall man välja?

Redigerad av Mr.O
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är onekligen intressanta då de är rimligt prissatta (i motsats till marknadsledarnas produkter).
bild_2021-10-17_211652.png.0a3d2ee17834fbec1e3e3d3ce28a124f.pngDenna tar de tex ca 2400kr för... 🙄

Åter till saken. Jag har kollat runt lite på Calix och DEFAs hemsidor. De verkar inte rekommendera mer än 550W för kylvätskevolymer under ca 15-16liter. Dvs vanliga personbilar.

Men i princip alla med högre effekt (tex PH-serien) har inbyggd termostat som begränsar temp till 80C. Så egentligen borde man kunna montera högre effekt utan problem. Man får ju samma temp oavsett. Kostnaden för själva värmeelementet i värmaren är nog oberoende av effekten. Så varför har de denna begränsning på 550W? Och varför dimensionerar de efter volym. Rimligen gör det inget att ha högre effekt, resultatet blir väl bara att det blir varmt snabbare. För låg effekt kan däremot vara otillräcklig vid låga temperaturer.

Min gissning är att de tänker sig 230V och 10A säkring dvs 2300W med lite marginal, säg 2000W att utnyttja. Skall de sälja motorvärmare och en batteriladdare i hop till någon som redan har en kupévärmare på max 2000W blir det problem. Alla har inte 16A eller 13A i uttaget.

2000W kupévärmare

Men jag tycker ändå det är märkligt att de inte kan sälja 1000-1500W värmare till de som faktiskt har 16A... Det kanske finns andra orsaker till begränsningen.

Länk till kommentar

Vätskevolymen är avgörande då du endast har självcirkulation, eller är det pump i värmaren ?? 

För hög effekt kommer troligen att leda till att termostaten på värmaren slår av och på hela tiden därför att vattnet inte kan överföra värmen tillräckligt snabbt. 

Länk till kommentar

6 timmar sedan, MFI9 säger:

Vätskevolymen är avgörande då du endast har självcirkulation, eller är det pump i värmaren ?? 

Pump. Calix rekommenderar ett kit med slangvärmare RE480 och pumpkit. Dessutom finns en nyare modell FCH med värmare och pump i en enhet.

6 timmar sedan, MFI9 säger:

För hög effekt kommer troligen att leda till att termostaten på värmaren slår av och på hela tiden därför att vattnet inte kan överföra värmen tillräckligt snabbt. 

Jo, så blir det väl. Fast det är väl inget problem egentligen, mera ett konstaterande.
Om alternativt värmaren går hela tiden och inte slår av och på med termostaten kan man säga att det är för låg effekt. Otillräcklig alltså.

Redigerad av Mr.O
Typo
Länk till kommentar

Hej.

Det är väldigt mycket problem med slangvärmare på nyare bilar, i alla fall vissa modeller.

Det verkar vara svårt att få kylvätskan att cirkulera.

Jag monterade en slangvärmare på våran Caddy, den höll några timmar, sedan brann värmelementet i den.

Det är en likadan som jag har i min LC, med skillnad att jag även har pump i LC:n.

Fick en ny, så skulle Mekonomen (där jag köpt den) kontakta Defa i ärendet.

Den nya var jag jäkligt noga med, luftade enligt konstens alla regler, och körde bilen flera dagar, för att vara säker.

Sedan provade jag den, och på morgonen hade den brunnit upp.

Defa beklagade, och Mekonomen hade samtidigt inne en Mercedes där dom nu var inne på tredje värmaren, och nu skulle se om dom fick plats med en pump.

Så på Caddyn fick det bli en så kallad "kontaktvärmare", där den ligger monterad utanpå, mot motorblocket.

Kass lösning, men bättre än ingen alls.

Så, jag tror att termostaten inte hinner slå av, utan det blir en kokning i systemet, tillräcklig för att lite luftbubblor ska bildas, och så brinner elementet upp.

Bara en gissning, men eftersom fler verkar ha problemet, så tror jag att cirkulationen kan vara boven.

• Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentar

Det låter inte så bra.

Är systemet luftat ska det fungera. Har man kört flera dagar med fungerande motorkylning kan det ju inte finnas någon luft kvar i systemet. Om inte placeringen är utstuderat olämplig, möjligen. Men det är orimligt att tro.

Men å andra sidan gissar jag att det kan vara ett design- eller konstruktionsfel om elementet inte tål att vätskan kokar en stund. Det är ju ett beprövat knep att lyssna efter det sprakande/knäppande ljudet när man kollar om en motorvärmare är igång. Då funkar det. Vanliga doppvärmare tål att vatten kokar. 

Om det inte redan är ett PTC element kan det vara en idé att testa istället. De fungerar ju som så att effekten minskar när temperaturen ökar. Calix har sådana, så då har säkert DEFA det oxo.

Cirkulationspump har väl två fördelar. Den får undan det uppvärmda vattnet, samt eventuella luftbubblor. Dvs man bör kunna lufta med pumpen igång och elementet urkopplat. 

Länk till kommentar

Ja, det var lite märkligt att det fanns jättefina bilder med i monteringsanvisningen, och en slangstump som skulle ersätta en del som plockades bort.

Så satsen kändes modellanpassad, men det kanske har gjorts förändringar på bilen genom åren, som försvårar cirkulationen?

Tänker på oljekylare eller dylikt.

Det sitter även en dieselvärmara i Caddyn, men tyckte att det var onödigt att alltid köra den när man har tillgång till el.

Och jag vet inte om dieselvärmaren var standard på den (årsmodell 2012), och om det kan ha ställt till det?

Länk till kommentar