Jump to content

Köpråd: Vilken avtagbar dragkrok ska man ha till LC 150?

Recommended Posts

Min LC 150 2016 saknar dragkrok. Nu funderar jag på att montera en avtagbar. Men jag är ganska nybörjare på drag. Behovet är egentligen minimalt. Det känns som en "bra att ha" grej snarare än en "behövs" grej.

Jag har inte kollat med Toyota vad de har. Men jag har hittat några olika eftermarknadskrokar. 

• Avtagbar dragkrok horisontell - Alexo
  • Avtagbar dragkrok diagonalt - Thule-Brink
  • Avtagbar dragkrok vertikal - Auto-Hak

Fortfarande vet jag inte vilken man ska man välja. Och inte vad skillnaden mellan horisontell, diagonalt och vertikalt innebär i praktiken.

För att komma vidare känns det smart att fråga om erfarenheter här på forumet. Vilka krokar gillar ni?

I dag är alla nya krokar med dragram CE-märkta vilket gör att det uppfyller ett antal krav och iom det har rimlig kvalitet så vad du väljer angörs mest av om kroken ska vara fast eller demonterbar (så slipper du slå i smalbenet) samt pris. Thule/Brink är välkända för hög kvalitet och bra passform, men det betyder inte att någon av de andra är sämre. Det som är intressant att kolla på är att kroken du väljer klarar lika stor draglast som bilen är godkänd för, så att inte kroken begränsar hur mycket du får dra. Horisontell last är intressant om du skaffar en lastkorg för att sätta på kroken och när du tex har en cykelhållare då det kan skilja mellan olika fabrikat. 

• Like 1

Vore jag du skulle jag kolla vad kablaget kostar hos Toyota. Jag beställde drag från dragkrokslagret

Detta drag https://www.dragkrokslagret.se/fast-dragkrok-svanhals-toyota-landcruiser-150-j150-155-thule-brink-526000 

Lätt att montera. Men till vänster i skuffen (i facket där domkraften finns) där är det ett färdigt kablage med kontakt. Det borde finnas ett färdigt kablage att köpa av Toyota att koppla på den kontakten. Jag kopplade in mig på trådarna i det kablaget. - Vilket inte blir lika fint som ett kablage med färdig kontakt. Sparar ju lite tid också förstås.  

Sen köper man locket till kofångaren av toyota. finns olackerade att beställa. Kom ihåg att efterdra skruvarna efter en tid.. visade sig behövas. Innan man klistrar på locket. 

• Like 2
  • Thanks 1

Tack för tipset om kablaget!
Nu har jag kollat med Toyota lite mer. Hittills har jag fått svaret att avtagbar krok med 13-polig elsats monterat och klart ligger på 15,900kr inkl moms. Så det är klart att det kan vara intressant att fråga dem om kablaget, ja.

Tackar! Snyggt blev det oxo!
OK, då fattar jag. Det blir mer eller mindre samma sak med avtagbar krok. Fästet kroken sitter i ser likt ut, så det är nog samma.

• Like 1

Efter att ha läst Brinks och Toyotas monteringsbeskrivningar för avtagbar dragkrok börjar jag misstänka att det är exakt samma produkter eller att Brink tillverkar Toyotas krok. Stämmer det?

Toyotas beskrivning

Brinks beskrivning

Edited by Mr.O
Kompletterat med länkar till beskrivningarna