Jump to content

Köpråd: Vilken avtagbar dragkrok ska man ha till LC 150?

Recommended Posts

Min LC 150 2016 saknar dragkrok. Nu funderar jag på att montera en avtagbar. Men jag är ganska nybörjare på drag. Behovet är egentligen minimalt. Det känns som en "bra att ha" grej snarare än en "behövs" grej.

Jag har inte kollat med Toyota vad de har. Men jag har hittat några olika eftermarknadskrokar. 

• Avtagbar dragkrok horisontell - Alexo
  • Avtagbar dragkrok diagonalt - Thule-Brink
  • Avtagbar dragkrok vertikal - Auto-Hak

Fortfarande vet jag inte vilken man ska man välja. Och inte vad skillnaden mellan horisontell, diagonalt och vertikalt innebär i praktiken.

För att komma vidare känns det smart att fråga om erfarenheter här på forumet. Vilka krokar gillar ni?

I dag är alla nya krokar med dragram CE-märkta vilket gör att det uppfyller ett antal krav och iom det har rimlig kvalitet så vad du väljer angörs mest av om kroken ska vara fast eller demonterbar (så slipper du slå i smalbenet) samt pris. Thule/Brink är välkända för hög kvalitet och bra passform, men det betyder inte att någon av de andra är sämre. Det som är intressant att kolla på är att kroken du väljer klarar lika stor draglast som bilen är godkänd för, så att inte kroken begränsar hur mycket du får dra. Horisontell last är intressant om du skaffar en lastkorg för att sätta på kroken och när du tex har en cykelhållare då det kan skilja mellan olika fabrikat. 

• Like 1

Vore jag du skulle jag kolla vad kablaget kostar hos Toyota. Jag beställde drag från dragkrokslagret

Detta drag https://www.dragkrokslagret.se/fast-dragkrok-svanhals-toyota-landcruiser-150-j150-155-thule-brink-526000