Gå till innehåll

Köpråd ang rost?


MagEnq

Rekommendera Poster

Jag är helt ny här på forumet och funderar på att köpa en LC 100 men är osäker pga en del rost. Även om jag förstår att lite bilder inte är så mycket att gå på kanske jag kan få en fingervisning om det är något att satsa på eller om jag bör avstå. Med hopp om svar. 

 

IMG_0319.jpg

IMG_0320.jpg

IMG_0349.jpg

IMG_0377.jpg

IMG_0378.jpg

IMG_0379.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, utan att ha sett bilen irl skulle jag bedöma mycket av det som syns på bilderna är gravrost, balkar och plåt är genomrostade även om det ännu inte är hål. En spetsig hammare hade troligen avslöjat att förfallet gått rätt långt. 

 

Observera att det endast är min bedömning utifrån bilderna, bilen kan naturligtvis vara bättre än vad bilderna visar, men det är sällsynt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser inte speciellt vackert ut.

Bakaxelrör samt fästena kan vara så pass rostskadade så att en del svetsarbeten allt. byte krävs. 

Bilen har dessutom AHC och det är bara en tidsfråga innan något rör börjar läcka...

Även baklucka är ett känt rostställe på dessa.

 

Jag skulle ha nog avstått från just detta exemplär om det inte var någon kändis som körde med den i vinterslasket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakaxel och runtikring ser inget vidare ut. Ett skit att svetsa bakaxelfästen. Svårt med så tjockt material i axelkåpan. Ramen, knacka ordentligt, kolla också på sidan av ramen, strax framför bakhjulen. Rostställe och knöligt stt svetsa. Stötfångarbalk, trösklar, framskärmar. Bakluckan som nämnts, samt förstås innerskärmar runt om.

Alla bilar rostar, min erfarenhet är att 100:an  kan rosta ordentligt i stort sett överallt.

just ja, vindruteramen, dörrarna, golvet också….

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag kommer låta en expert titta på den innan jag bestämmer mig. Vindrutan är nyligen bytt och då åtgärdade dom lite rost i samband med det. Men det låter ju som att det är knepigt att svetsa men jag antar att det går om man hittar rätt person för jobbet. Har någon tips på plåtslagare / svetsare i Stockholm / Södermanland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, MagEnq säger:

Tack för ditt svar. Jag kommer låta en expert titta på den innan jag bestämmer mig. Vindrutan är nyligen bytt och då åtgärdade dom lite rost i samband med det. Men det låter ju som att det är knepigt att svetsa men jag antar att det går om man hittar rätt person för jobbet. Har någon tips på plåtslagare / svetsare i Stockholm / Södermanland?

Hej,

Jag brukar avhålla mig från rekommendara andra vilka bilar de skall köpa osv.

Men i detta fallet tror jag bestämt jag måste göra det, men vet ju inte din mek/svets-bakgrund, tillgång till garage, pris på bil osv.

Så under förutsättning till att du kan köpa bilen till ett bra! pris, har svets och mek-erfarenhet nog att ta hand om den på ett ställe där bilen kan stå nerplockad under kortare/längre perioder och du givetvis inte behöver den som DD, fundera på köp, men priset skall vara riktigt bra då.

Om du inte har ovanstående, avstå från bilen. De är lite ovanliga, men är inte unika och finns i någorlunda omfattning i Tyskland. 

Om det finns så mycket rost som det ser ut att finnas undertill på bilen, de har dessutom rostlagat runt framrutan, då är det garanterat ganska mycket synlig och osynlig rost på andra ställen på bilen.

För att åtgärda det krävs mycket och kostsamt arbete, antingen din egen tid eller betala någon annan för det. 

Ganska säker på att de renoveringspengarna snart kommer upp i vad motsvarande mindre rostigt exemplar skulle ha kostat.

 

Kan ju ha totalt fel, men rost på bil => avstå köp för min del.

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.