Jump to content

Hur lista ut de fem första positionerna i chassinumret?

thinkpad

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis köpt på mig en BJ46:a (1981 års modell). 46:orna ska tydligen vara rätt ovanliga om jag förstår saken rätt (?)...

Bilen är importerad (1992) och saknar de inledande positionerna i chassinumret som gör att man kan söka reservdelar på nätet. Chassinumret inleds istället med "BJ46...".

Det som saknas är de fem första positionerna, som bl a talar om i vilken fabrik som bilen producerats. 

Min LJ70 har "JT1V0" som inledning, men om jag kompletterar med den koddelen får jag svaret att "VIN-numret" inte existerar.

Är det någon som kan hjälpa mig hitta ett sätt att lista ut vad den inledande kodsträngen ska vara?

MVH

Peder

• Like 1

Stort GRATTIS ! 

Helt rätt, BJ46:or växer inte på träd i det här landet.

Prova att skriva JT1VO före ditt chassienummer.

Tyvärr tror jag inte att det funkar 😪 jag har provat att göra det på några 81:or och 82:or utan att lyckas. Det verkar som att det är från -83 som det först går att söka på  VIN -kod.

Men om du går till Toyota så kan dom hjälpa dig med att få fram reservdelsnummer , om inte så begär du en offert på dom delar du söker så får du priser och reservdelsnummer som du sedan kan söka på. 

/ Mecki

• Like 1

15 minuter sedan, Mecki säger:

Stort GRATTIS ! 

Helt rätt, BJ46:or växer inte på träd i det här landet.

Prova att skriva JT1VO före ditt chassienummer.

Tyvärr tror jag inte att det funkar 😪 jag har provat att göra det på några 81:or och 82:or utan att lyckas. Det verkar som att det är från -83 som det först går att söka på  VIN -kod.

Men om du går till Toyota så kan dom hjälpa dig med att få fram reservdelsnummer , om inte så begär du en offert på dom delar du söker så får du priser och reservdelsnummer som du sedan kan söka på. 

/ Mecki

Tack för responsen, Mecki!

Nej, det funkar inte - jag har redan prövat, då min LJ70 har det "prefixet". Jag tänkte mig att 40-serien kanske tillverkades i en annan fabrik än 70-serien och att det var därför det inte funkade. Intressant input, det där med att det är först från -83 som VIN-koden fungerar att söka på.

Ja, det är ju en väg att gå via (Toyota) - lite omständligare, men det funkar förstås! :)

Tack igen,
Peder

24 minuter sedan, Klydd säger:

Ingen input till din fråga, men grattis till en ovanlig och trevlig bil :) Lägg gärna upp några bilder i garaget 👍

Tack!

Bilen är lite "ledsen" då den varit med om en liten olycka. Rutan/rutramen, torpeden, övre delen av höger dörr och höger framskärm har fått sig en smäll. Även canvasen ar fått några revor.

Kanske är det mesta räddningsbart för att återställa till bruksskick. Jag får se om jag ska använda egen slägga och kofot, eller om jag ska anlita någon som är duktigt på plåtarbeten. Steg 2 blir annars att hitta ersättningsdetaljer.

Kan ju återkomma med foton när jag fixat lite, eller är det intressant med foton på en skadeskjuten BJ46:a oxå?

En 40-serie i lite ruff bruksskick är skitfräckt så gärna några bilder 😊

Och bara för att stilla nyfikenheten ställer jag samma fråga som Rylander " är den grön och har ett regnr som slutar på 06 ?" 

För det är den enda 46:an vi känner till i landet.

/ Mecki

• Like 1

20 timmar sedan, Rylander säger:

Är det en grön kapellbil med ett regnr som slutar på 06?

20 timmar sedan, Mecki säger:

En 40-serie i lite ruff bruksskick är skitfräckt så gärna några bilder 😊

Och bara för att stilla nyfikenheten ställer jag samma fråga som Rylander " är den grön och har ett regnr som slutar på 06 ?" 

För det är den enda 46:an vi känner till i landet.

/ Mecki

Hej på er,

Jo, det stämmer - den bilen är det. Ni har koll på läget förstår jag...🙂.

/Peder

• Like 1

1 timme sedan, Jah säger:

Grattis till 46:a.

Chassi nr är inte det intressanta utan model nr. testa skriv i JT1P0BJ46....

Kanon!

Det gick dessutom jättebra att skriva in "JT1P0" före chassinumret och på det viset få fram lämpliga modellnummer.

Jag brukar använda den här sidan https://partsouq.com/ för att söka upp OEM-nummer. Sidan har bra sprängskisser med länkade OEM-nummer till både Toyota och Nissan. Bara att klistra in chassinumret (inklusive de fem första positionerna som du, Jah, föreslog) direkt på första sidan.

För den som är intresserad kommer här en länk där man beskriver hur chassinumret är uppbyggt:
https://www.autoevolution.com/news/how-to-read-your-toyota-vin-code-80056.html

Förutom modellen kan man alltså oxå bl a utläsa i vilken fabrik bilen är tillverkad.

Gott att det löste sig 👍

Jag hade fått för mig att P stod för pickup

och V för wagon för så är det på mina. 

Då skall jag testa detta också.

Jodå, vi var och hälsade på den bilen för några år sedan, ett mycket trevligt par ägde bilen då så hoppas det inte var en allt för allvarlig incident.

/ Mecki

1 timme sedan, Mecki säger:

Gott att det löste sig 👍

Jag hade fått för mig att P stod för pickup

och V för wagon för så är det på mina. 

Då skall jag testa detta också.

Jodå, vi var och hälsade på den bilen för några år sedan, ett mycket trevligt par ägde bilen då så hoppas det inte var en allt för allvarlig incident.

/ Mecki

Som du sa - ett mycket trevligt par. Det var frugan som körde och hon körde lugnt; i 20-30 km/t i nedförsbacke när det var snorhalt för någon månad sedan. Lade sig på taket. Inga personskador alls.

• Like 3