Gå till innehåll

Växellådsolja


Rekommendera Poster

Har en BJ40 med 2H motorn med 5-växlade lådan, borde väl vara H55F lådan.

Tänkte byta olja i den till våren eftersom jag aldrig gjort det sen jag köpte bilen.

Nån som vet vad det ska vara för olja, specifikationer i dessa lådor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL-4 eller GL-5 ska det vara, viskositet SAE90 eller liknande. Både i växellådan och fördelningslådan. 

Tänk på att oljan ska vara avsedd just för växellådor, eftersom differentialolja (GL-5) oftast innehåller EP-tillsatser som är skadliga för brons synkringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, valdas-76 säger:

GL-4 eller GL-5 ska det vara, viskositet SAE90 eller liknande. Både i växellådan och fördelningslådan. 

Tänk på att oljan ska vara avsedd just för växellådor, eftersom differentialolja (GL-5) oftast innehåller EP-tillsatser som är skadliga för brons synkringar.

Ursäkta för trådkapning .

Är GL-5 Okey i en gammal växellåda med bronssynkringar bara oljan är en växellådsolja ? 

Jag har frågat runt bland några oljeleverantörer men bara fått svävande svar och det vågar man ju inte chansa på .

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mecki säger:

Ursäkta för trådkapning .

Är GL-5 Okey i en gammal växellåda med bronssynkringar bara oljan är en växellådsolja ? 

Jag har frågat runt bland några oljeleverantörer men bara fått svävande svar och det vågar man ju inte chansa på .

/ Mecki

Kör du själv på GL-4? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Henkes BJ40 säger:

Kör du själv på GL-4? 

Ja .

Men nu upptäckte jag att det även stod GL-5 i den manualen jag bifogade bild ifrån här ovan. Så har det inte stått i den mekhandboken jag har till 42:an.

/ Mecki

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mecki säger:

Ursäkta för trådkapning .

Är GL-5 Okey i en gammal växellåda med bronssynkringar bara oljan är en växellådsolja ? 

Jag har frågat runt bland några oljeleverantörer men bara fått svävande svar och det vågar man ju inte chansa på .

/ Mecki

 Japp, så säger både instruktionsboken och Bibeln åtminstone, men jag personligen skulle nog föredra GL-4.

 Har funderat lite på att det finns en del originala oljor som t ex https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-FORD-GEARBOX-TRANSMISSION-OIL-75W-90-BO-1L-/253683005814, speciellt avsedda just för klassiska växellådor. Dom finns fortfarande att få tag på, enda nackdelen är priset. Tänkte testa någon gång.

P4770479.JPG

P4770478.JPG

Redigerad av valdas-76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist gång jag bytte olja i lådorna fick jag tag i en ren GL-4 olja på Mekonomen. Oljan kom i 1-liters flaskor och hade en rätt så saftig prislapp. Man hade väl kunna haft GL-5 i translådan men eftersom oljan sugs mellan dom båda lådorna känns det bäst att ha GL-4 i båda.

Jag har en tomflaska sparad så jag kan se om den oljan går att få tag på igen.

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute o rotade lite i lagret o hittade kaggen med olja som jag använde vid senaste motoroljebytet.

När jag läste på kaggen såg jag att den ska kunna användas för transmissioner också.

Vad tror ni?

944CD07F-805E-488A-B961-F57971AB65FA.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2021-03-12 på 13:28, Henkes BJ40 säger:

Var ute o rotade lite i lagret o hittade kaggen med olja som jag använde vid senaste motoroljebytet.

När jag läste på kaggen såg jag att den ska kunna användas för transmissioner också.

Vad tror ni?

944CD07F-805E-488A-B961-F57971AB65FA.jpeg

Bör nog undvikas 

Det står "kan användas i transmission". men läser man lite till så är det till TRAKTORER!! och deras bakaxlar. Det är en helt annan grej. Köpte själv någon liknande olja till min skogstraktor. Motorn har inte skurit än så där funkar den, Men i bakaxeln/transmissionen är den inte optimal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, traktorn säger:

Bör nog undvikas 

Det står "kan användas i transmission". men läser man lite till så är det till TRAKTORER!! och deras bakaxlar. Det är en helt annan grej. Köpte själv någon liknande olja till min skogstraktor. Motorn har inte skurit än så där funkar den, Men i bakaxeln/transmissionen är den inte optimal.

Håller med, ska köpa riktig växellådsolja nästa vecka. Har skaffat en annan motorolja oxå som jag ska använda vid nästa byte. Upplever att det tar länge att få upp oljetrycket med Motox-oljan. Edicen stänger av motorn flera gånger när det är lite kallare väder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Henkes BJ40 säger:

Håller med, ska köpa riktig växellådsolja nästa vecka. Har skaffat en annan motorolja oxå som jag ska använda vid nästa byte. Upplever att det tar länge att få upp oljetrycket med Motox-oljan. Edicen stänger av motorn flera gånger när det är lite kallare väder.

 

Undvik hypoid i växellådan bara. 

Edicen, är det så den heter.  Mannicken som stänger av motorn vid för lågt oljetryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.