Henkes BJ40 Posted March 11, 2021 Report Share Posted March 11, 2021 Har en BJ40 med 2H motorn med 5-växlade lådan, borde väl vara H55F lådan. Tänkte byta olja i den till våren eftersom jag aldrig gjort det sen jag köpte bilen. Nån som vet vad det ska vara för olja, specifikationer i dessa lådor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted March 11, 2021 Report Share Posted March 11, 2021 GL-4 eller GL-5 ska det vara, viskositet SAE90 eller liknande. Både i växellådan och fördelningslådan. Tänk på att oljan ska vara avsedd just för växellådor, eftersom differentialolja (GL-5) oftast innehåller EP-tillsatser som är skadliga för brons synkringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted March 11, 2021 Author Report Share Posted March 11, 2021 Perfekt, tack. Nån som har koll på mängden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 11, 2021 Report Share Posted March 11, 2021 6 timmar sedan, valdas-76 säger: GL-4 eller GL-5 ska det vara, viskositet SAE90 eller liknande. Både i växellådan och fördelningslådan. Tänk på att oljan ska vara avsedd just för växellådor, eftersom differentialolja (GL-5) oftast innehåller EP-tillsatser som är skadliga för brons synkringar. Ursäkta för trådkapning . Är GL-5 Okey i en gammal växellåda med bronssynkringar bara oljan är en växellådsolja ? Jag har frågat runt bland några oljeleverantörer men bara fått svävande svar och det vågar man ju inte chansa på . / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted March 11, 2021 Author Report Share Posted March 11, 2021 15 minuter sedan, Mecki säger: Ursäkta för trådkapning . Är GL-5 Okey i en gammal växellåda med bronssynkringar bara oljan är en växellådsolja ? Jag har frågat runt bland några oljeleverantörer men bara fått svävande svar och det vågar man ju inte chansa på . / Mecki Kör du själv på GL-4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 11, 2021 Report Share Posted March 11, 2021 3 timmar sedan, Henkes BJ40 säger: Perfekt, tack. Nån som har koll på mängden? Växellådan rymmer 4,4 liter och translådan 2,5 liter. / Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 11, 2021 Report Share Posted March 11, 2021 1 minut sedan, Henkes BJ40 säger: Kör du själv på GL-4? Ja . Men nu upptäckte jag att det även stod GL-5 i den manualen jag bifogade bild ifrån här ovan. Så har det inte stått i den mekhandboken jag har till 42:an. / Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted March 11, 2021 Report Share Posted March 11, 2021 (edited) 4 timmar sedan, Mecki säger: Ursäkta för trådkapning . Är GL-5 Okey i en gammal växellåda med bronssynkringar bara oljan är en växellådsolja ? Jag har frågat runt bland några oljeleverantörer men bara fått svävande svar och det vågar man ju inte chansa på . / Mecki Japp, så säger både instruktionsboken och Bibeln åtminstone, men jag personligen skulle nog föredra GL-4. Har funderat lite på att det finns en del originala oljor som t ex https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-FORD-GEARBOX-TRANSMISSION-OIL-75W-90-BO-1L-/253683005814, speciellt avsedda just för klassiska växellådor. Dom finns fortfarande att få tag på, enda nackdelen är priset. Tänkte testa någon gång. Edited March 11, 2021 by valdas-76 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 12, 2021 Report Share Posted March 12, 2021 Sist gång jag bytte olja i lådorna fick jag tag i en ren GL-4 olja på Mekonomen. Oljan kom i 1-liters flaskor och hade en rätt så saftig prislapp. Man hade väl kunna haft GL-5 i translådan men eftersom oljan sugs mellan dom båda lådorna känns det bäst att ha GL-4 i båda. Jag har en tomflaska sparad så jag kan se om den oljan går att få tag på igen. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted March 12, 2021 Author Report Share Posted March 12, 2021 Var ute o rotade lite i lagret o hittade kaggen med olja som jag använde vid senaste motoroljebytet. När jag läste på kaggen såg jag att den ska kunna användas för transmissioner också. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 26, 2021 Report Share Posted March 26, 2021 På 2021-03-12 på 13:28, Henkes BJ40 säger: Var ute o rotade lite i lagret o hittade kaggen med olja som jag använde vid senaste motoroljebytet. När jag läste på kaggen såg jag att den ska kunna användas för transmissioner också. Vad tror ni? Bör nog undvikas Det står "kan användas i transmission". men läser man lite till så är det till TRAKTORER!! och deras bakaxlar. Det är en helt annan grej. Köpte själv någon liknande olja till min skogstraktor. Motorn har inte skurit än så där funkar den, Men i bakaxeln/transmissionen är den inte optimal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted March 27, 2021 Author Report Share Posted March 27, 2021 15 timmar sedan, traktorn säger: Bör nog undvikas Det står "kan användas i transmission". men läser man lite till så är det till TRAKTORER!! och deras bakaxlar. Det är en helt annan grej. Köpte själv någon liknande olja till min skogstraktor. Motorn har inte skurit än så där funkar den, Men i bakaxeln/transmissionen är den inte optimal. Håller med, ska köpa riktig växellådsolja nästa vecka. Har skaffat en annan motorolja oxå som jag ska använda vid nästa byte. Upplever att det tar länge att få upp oljetrycket med Motox-oljan. Edicen stänger av motorn flera gånger när det är lite kallare väder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
traktorn Posted March 27, 2021 Report Share Posted March 27, 2021 9 timmar sedan, Henkes BJ40 säger: Håller med, ska köpa riktig växellådsolja nästa vecka. Har skaffat en annan motorolja oxå som jag ska använda vid nästa byte. Upplever att det tar länge att få upp oljetrycket med Motox-oljan. Edicen stänger av motorn flera gånger när det är lite kallare väder. Undvik hypoid i växellådan bara. Edicen, är det så den heter. Mannicken som stänger av motorn vid för lågt oljetryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.