Jump to content

Vilka däck slits mest på LC150, fram- eller bakdäcken?

Mr.O

Recommended Posts

Nybliven ägare av en LC150. 🚙
Mina sökningar på nätet gav inget resultat. Eftersom jag saknar egen erfarenhet får jag fråga experterna med erfarenhet av verkligheten.

Det står i manualerna att man skall rotera däcken enligt speciella scheman. Det behövs rimligen inte om slitaget hade varit jämnt. Vilka däck slits mest på LC150 vid vanlig daglig "medelbilsvenssonanvändning" på väg. Fram- eller bakdäcken?

Det som sliter däck mest är nog dåliga hjulinställningar. Sedan tror jag utan att veta med säkerhet, så skulle jag gissa på höger fram och även i viss mån höger bak.

Det grundar jag på att vi kör högervarv i rondellerna.

Jag har inte märkt någon uppenbar skillnad på slitaget mellan bak o fram axel utan vanligast har varit snedslitna framdäck, man bör kolla hjulinställningen oftare än vad man gör, och framförallt om man byter offset på fälgar eller byter till andra däcksbredder.

Det det är med rondeller läste jag på ett engelskt forum oxo. Men det blir ju tre svängar i en rondell höger in, vänster runt och höger ut, dvs två (lite skarpare?) höger och en vänstersväng. Det skulle ge mer slitage på vänster än höger sida. Fast jag tror att det totala antalet svängar är extremt mycket fler. De allra flesta svängar är ju inte i rondeller. Jag undrar om just rondellerna har någon märkbar betydelse för de flesta. Eller?

Det jag tänkte på var egentligen om fyrhjulsdriften ger någon skillnad i slitage fram/bak. På fram- och bakhjulsdrivna bilar är skillnaden tydlig och självklar.

Orsaken till att jag frågar: Grejen är att det följde med sommarhjul till den LC150 jag köpte med flera mm skillnad i slitage mellan paren (lika gamla) däck. Jag antog att det berodde på att fram eller bak slets mer. Så tanken var att montera så slitaget jämnar ut sig.

On 3/7/2021 at 5:21 PM, Mr.O said:

Orsaken till att jag frågar: Grejen är att det följde med sommarhjul till den LC150 jag köpte med flera mm skillnad i slitage mellan paren (lika gamla) däck. Jag antog att det berodde på att fram eller bak slets mer. Så tanken var att montera så slitaget jämnar ut sig.

Olika storlek på hjulen fram / bak gör att din mittdiff får jobba. Slitage och värme. Om det gör någon skilnad på några milimeter däck eller var gränsen går vet jag inte. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Det som påverkar däckslitaget i praktiken är viktfördelningen vs vilket lufttryck varje axel har.   Bilen har ju inte exakt 50/50 viktfördelning och dessutom varierar viktfördelningen med lasten man lägger i. 
För att få lika däckslitage behöver man i så falll kompensera för viktskillnaden med däcktrycket så att alla hjul får exakt samma effektiva radie och därmed exakt samma fotavtrycks area och rullomkrets. 
Det är i praktiken jäkligt besvärligt så istället kör man samma tryck i alla hjul och låter en axel slita mer just för stunden. Därav kan man rotera däcken för att inte ytterligare skapa varvtalskillnad mellan axlarna och slita ut en axel i förväg.  Dock kommer viktfördelningen och kurvor göra att axlarna snurrar lite olika. Så fort man svänger går framaxeln fortare än bakaxeln.