Gå till innehåll

Hög bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

"Det ryker blått oftast när man startar upp den men inte alltid"

Typiskt för begynnande turboras där den läcker lite olja som ansamlas och förbränns vid start, men slutar ryka sen.

Ta bort slangen och känn glappet på propellern.

Fast det borde inte påverka bränsleförbrukningen nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, priffe säger:

Typiskt för begynnande turboras där den läcker lite olja som ansamlas och förbränns vid start, men slutar ryka sen.

Precis, det jag vill veta är vad som orsakar nästan dubbelt bränsleflöde. Hade jag behövt sitta med gaspedalen i golvet hela tiden hade jag fattat, men den svarar fint på gas och känns lätt. Tack för svar, då får jag i alla fall kolla turbon innan den ger sig.

Länk till kommentar

Just nu, Stefan_P säger:

Precis, det jag vill veta är vad som orsakar nästan dubbelt bränsleflöde. Hade jag behövt sitta med gaspedalen i golvet hela tiden hade jag fattat, men den svarar fint på gas och känns lätt. Tack för svar, då får jag i alla fall kolla turbon innan den ger sig.

6 timmar sedan, priffe säger:

Det finns inget sätt att gå förbi turbon och utesluta eller bekräfta den?

Länk till kommentar

6 timmar sedan, Stefan_P säger:

Det finns inget sätt att gå förbi turbon och utesluta eller bekräfta den?

När jag haft problemet har jag några gånger helt brutalt blockerat oljetillförseln till turbon så den fått haverera och jag kunnat köra hem, en gång från Italien.
En turbomotor kan bli rätt klen då, men din 2H är van att klara sig utan turbo.
Men öppna upp och känn hur mycket rotorn glappar. Får inte glappa axiellt men radialt en knapp millimeter.

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

Sorry boys, det var visst jag som inte hade koll på hur långt jag kört innan. Idag har jag kört 24 mil på österlen med en del hembesök. Mest landsvägar givetvis i 70 - 80 km/h, lite över kanske, genom byar, samt en del motorväg i 90-95 km/h, fick i 30 liter i tanken = 1,25 lite/milen. Är det en normal förbrukning eller ska den ner lite ändå?

Länk till kommentar

3 timmar sedan, priffe säger:

När jag haft problemet har jag några gånger helt brutalt blockerat oljetillförseln till turbon så den fått haverera och jag kunnat köra hem, en gång från Italien.
En turbomotor kan bli rätt klen då, men din 2H är van att klara sig utan turbo.
Men öppna upp och känn hur mycket rotorn glappar. Får inte glappa axiellt men radialt en knapp millimeter.

Idag när jag startade den så puffade det till en gång med ett pyttelitet blått moln, sen såg jag inget, inte ens direkt efter fast jag revvade lite.

Länk till kommentar

1.25 är nog ok med turbo.
Om oljetätningen läcker i turbon ansamlas det olja när du parkerat. Sen blåser den ut i ett stort lr litet moln när du startar.
Sen läcker den när du kör men det märks inte lika mycket då.
Bakluckan brukar bli kladdig av oljeröken.

Med turbo är det viktigt att man inte bara stannar motorn efter en hårdkörning, när motorn är riktigt varm, typ efter lite offroad
Temperaturen i turbon kan gå upp till 600 grader och då koksar oljan i oljereturen och förhindrar sen flödet  vilket tar kål på turbon rätt snabbt.
Man måste låta den svalna av en stund på tomgång.
Många turbobilsägare som slarvar med det, inte minst i Afrika

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

43 minuter sedan, priffe säger:

1.25 är nog ok med turbo.
Om oljetätningen läcker i turbon ansamlas det olja när du parkerat. Sen blåser den ut i ett stort lr litet moln när du startar.
Sen läcker den när du kör men det märks inte lika mycket då.
Bakluckan brukar bli kladdig av oljeröken.

Med turbo är det viktigt att man inte bara stannar motorn efter en hårdkörning, när motorn är riktigt varm, typ efter lite offroad
Temperaturen i turbon kan gå upp till 600 grader och då koksar oljan i oljereturen och förhindrar sen flödet  vilket tar kål på turbon rätt snabbt.
Man måste låta den svalna av en stund på tomgång.
Många turbobilsägare som slarvar med det, inte minst i Afrika

Borde inte turbo dra ner på förbrukningen om man kör snällt? Jag har precis lyssnat på Scott Kilmer så jag har börjat låta den stå på tomgång 30-60 sekunder innan jag stänger av.

Länk till kommentar

Men det är ju faktiskt så.

Sugdieslar, vare sig 2H, 3B eller 1HZ, räcker helt enkelt inte till för bilar som oftast är tyngre än 2 ton. Turbomotorer (12H-T, 13B-T osv.) har inte bara mera hk och Nm, dom har annorlunda insprutningsystem (direktinsprutning)också, medan sugdieslar har förkammare och mindre verkningsgrad som följd. 

Länk till kommentar

Högre verkningsgrad speciellt med intercooler borde ge lägre förbrukning. Men de används mer för att ge högre effekt.

Jag minns  när Citroen CX TD kom den marknadsfördes med "Ystad-Haparanda på en tank" vilket då var rätt fantastiskt.
En stor kombi som kunde köras på 0,49 l/mil.

Länk till kommentar

På 2021-03-08 på 22:12, valdas-76 säger:

Men det är ju faktiskt så.

Sugdieslar, vare sig 2H, 3B eller 1HZ, räcker helt enkelt inte till för bilar som oftast är tyngre än 2 ton. Turbomotorer (12H-T, 13B-T osv.) har inte bara mera hk och Nm, dom har annorlunda insprutningsystem (direktinsprutning)också, medan sugdieslar har förkammare och mindre verkningsgrad som följd. 

Jag tycker jag har mer än tillräcklig kraft, har faktiskt kraft att offra om jag kan få ner förbrukningen. Även i rejäla uppförsbackar ökar den lätt från 80 km/h. Jag har ingen turbotrycksmätare så jag vet inte hur många bar den trycker med, kan vara att den är högt ställt. Ska installera en så fort jag kan.

Länk till kommentar

Låter som du har bra med laddtryck. Jag har gått i tankarna på en turbo, då med väldigt lite laddtryck bara för att få lite mer ork. Men är ändå osäker. Vet för lite om vad motorn klarar då den inte egentligen är gjord för turbo. Jag har en 2H och 33:or så det är klart det går trögt 😅 

Min kan hålla 90 på 5:an om det är plant. Med taktält i motvind - då blir det 4:an! Men visst är det en härlig bil att köra! Har du nån bild du kan slänga in så vi får se pärlan?

Redigerad av Magnus H
Länk till kommentar

Här har ni den.

15 timmar sedan, Magnus H säger:

Låter som du har bra med laddtryck. Jag har gått i tankarna på en turbo, då med väldigt lite laddtryck bara för att få lite mer ork. Men är ändå osäker. Vet för lite om vad motorn klarar då den inte egentligen är gjord för turbo. Jag har en 2H och 33:or så det är klart det går trögt 😅 

Min kan hålla 90 på 5:an om det är plant. Med taktält i motvind - då blir det 4:an! Men visst är det en härlig bil att köra! Har du nån bild du kan slänga in så vi får se pärlan?

IMG_20210210_101634.jpg

• Like 2
Länk till kommentar

På 2021-03-07 på 13:28, priffe säger:

Körde till Burkina Faso med familjen i bilen på 0.95 i snitt. Dieseln iofs lite rikare i Afrika.  Har nog haft ett dussin HJ60.
80 i snitt.

Det tåget har gått för mig att få med familjen till Afrika i bil tyvärr. Kanske sonen eller frun bitvis.

Länk till kommentar

Det rinner olja från axeln så nu ska det beställas axel/diffkit från terrain tamer, även knuckle kit och senare ska även transfern få nya tätningar. Bakaxeln ska få nya fjädrar med. Mycket kul för pengarna....eller om det är mycket  pengar för det kuliga.

Länk till kommentar

Eftermarknads fjädrar, eller åtminstone schacklar fram på den :)

1.25 l/mil är lagom förbrukning för en sådan, visst går det att justera soppamängden och laddtrycket något. Min standart HJ60 utan turbo med 33x12.5 däck drog 1.1-1.2 l/mil men gick ganska tungt också, större och bredare hjul förändrar mycket..

Länk till kommentar

4 timmar sedan, valdas-76 säger:

1.25 l/mil är lagom förbrukning för en sådan, visst går det att justera soppamängden och laddtrycket något. Min standart HJ60 utan turbo med 33x12.5 däck drog 1.1-1.2 l/mil men gick ganska tungt också, större och bredare hjul förändrar mycket..

Old Man Emu 005 runtom.

Länk till kommentar

5 timmar sedan, valdas-76 säger:

Jag vill ogärna gå ner i diameter på däcken, snarare upp för att få ner varvtalet. Antingen det eller annan utväxling.

Länk till kommentar

Montera en avgastempgivare EGT och en laddtrycksmätare så har du lite koll på hur du skall justera bränslemängden.

Jag har en turboladdad 3B . Den ligger på 1,25 l/mil oavsett om den har full semesterpackning eller om jag åker framotillbaka till jobbet.

42:an rullar på 35x12,5x15 och är lika aerodynamisk som en ladugårdsvägg.

Laddtrycket ligger på max 10 bar och EGT på max 500 grader C .

Ökar du bränslemängden ökar du också avgastemperaturen vilket är skadligt för topplocket . 

Nu vet jag inte vad den rekommenderade max temperaturen är på en 2H motor men på 3B motorn bör man tydligen inte överstiga 500 grader (mätt efter turbon) om man vill vara på den säkra sidan .

/ Mecki

Länk till kommentar

14 minuter sedan, Mecki säger:

Montera en avgastempgivare EGT och en laddtrycksmätare så har du lite koll på hur du skall justera bränslemängden.

Jag har en turboladdad 3B . Den ligger på 1,25 l/mil oavsett om den har full semesterpackning eller om jag åker framotillbaka till jobbet.

Ökar du bränslemängden ökar du också avgastemperaturen vilket är skadligt för topplocket . 

Nu vet jag inte vad den rekommenderade max temperaturen är på en 2H motor men på 3B motorn bör man tydligen inte överstiga 500 grader (mätt efter turbon) om man vill vara på den säkra sidan .

/ Mecki

Yes! Ska sätta dit båda. Köpte en tryckmätare på Biltema, men lämnade tillbaka den när jag hörde att deras egna säljare sa att dom var skit. :D  Försöker hitta egt till vettig peng. Funkar dom på Ebay eller var har ni köpt och funkar dom?

Länk till kommentar

Just nu, Stefan_P säger:

Yes! Ska sätta dit båda. Köpte en tryckmätare på Biltema, men lämnade tillbaka den när jag hörde att deras egna säljare sa att dom var skit. :D  Försöker hitta egt till vettig peng. Funkar dom på Ebay eller var har ni köpt och funkar dom?

19 minuter sedan, Mecki säger:

/ Mecki

Lite nervigt att börja borra i manifoldern, men men, man lever bara en gång.

Länk till kommentar