Jump to content

Hög bränsleförbrukning


Stefan_P

Recommended Posts

Hej! på er alla

Nu kommer jag med nästa problem jag har.

Min Hj60 med turbo dra ca 1,65-1,7 L/milen och det verkar väldigt mycket för mycket. Jag har takräcke så det drar nog 0,2 kanske, men i vilket fall som så undrar jag var jag ska börja leta först. Jag har kört mest landsväg mellan 70-95 km/h. Vad är det som gör att det pumpas in så jäkla mycket bränsle? Ska jag börja med insprutarna, dom är ju ganska enkla att plocka ur vad jag kan se eller vad har ni för förslag?

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Stefan_P säger:

Hej! på er alla

Nu kommer jag med nästa problem jag har.

Min Hj60 med turbo dra ca 1,65-1,7 L/milen och det verkar väldigt mycket för mycket. Jag har takräcke så det drar nog 0,2 kanske, men i vilket fall som så undrar jag var jag ska börja leta först. Jag har kört mest landsväg mellan 70-95 km/h. Vad är det som gör att det pumpas in så jäkla mycket bränsle? Ska jag börja med insprutarna, dom är ju ganska enkla att plocka ur vad jag kan se eller vad har ni för förslag?

Det är ju första Cruisern jag har och har bara hört att dom är trötta som satan vilket jag int tycker min är, drar rätt bra i omkörningar från 70 km/h så undrar om det kan vara utväxlingen som är för låg, ja, jag bara tänker högt här. Ös på med vad ni har :)

Link to comment
Share on other sites

 

Det är många faktorer som påverkar bränsleförbrukningen.

 

1,7 l/mil är alldeles för mycket.

 

För att börja med- vad har du för hjul på 60:an? Lufttryck i däcken?

Ryker bilen svart vid gaspådrag/omkörningar?

Är bromsarna i bra kondition, ingen anliggning?

När bytes luftfiltret som senast?

 

 

Är det original 2H motor med eftermonterad turbo? 

 

 

 En standart HJ60 drar ungefär 1l/milen.

 Jag hade 1,4 l/mil som högst med då var biltrailer på över 2 ton påkopplad på bilen.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, valdas-76 säger:

 

Det är många faktorer som påverkar bränsleförbrukningen.

 

1,7 l/mil är alldeles för mycket.

 

För att börja med- vad har du för hjul på 60:an? Lufttryck i däcken?

Ryker bilen svart vid gaspådrag/omkörningar?

Är bromsarna i bra kondition, ingen anliggning?

När bytes luftfiltret som senast?

 

 

Är det original 2H motor med eftermonterad turbo? 

 

 

 En standart HJ60 drar ungefär 1l/milen.

 Jag hade 1,4 l/mil som högst med då var biltrailer på över 2 ton påkopplad på bilen.

 

 

 

 

Där sitter 285/75-16 vad jag kan mäta mig till. Det står 205/80-16, men det är ju uppenbart för litet, så vet inte vad det är för märkning. Slitbanan är 205 så det stämmer och däcken är knappt 33" i diameter nerslitet, så det är väl 33:or. Jag har 2,4-2,5 bar i.

Motorn är enligt papper ombyggd vid 39 000 mil,  Det ryker blått oftast när man startar upp den men inte alltid. Det ryker inget vid gaspådrag. Jag ska kolla hur det ligger till med bromsarna, har inte gjort det, men den ökar hastighet i nerförsbackar så inget  tyder på att dom ligger an. Bilen är röd och motorn är blå så ser ut som den inte passar in, men det vet jag inget om. Eftermonterad turbo från Australiska Turbo Glide utan intercooler som dom säger inte behövs på deras turbos. Jag har precis beställt alla tre filter så dom byts nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, valdas-76 säger:

 Tja, att komma under litern med HJ60 är nästintill omöjligt, visst puttrar man fram i 60-70 km/tim så kanske, kanske :)

 

Körde till Burkina Faso med familjen i bilen på 0.95 i snitt. Dieseln iofs lite rikare i Afrika.  Har nog haft ett dussin HJ60.
80 i snitt.

Edited by priffe
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, priffe säger:

Körde till Burkina Faso med familjen i bilen på 0.95 i snitt. Dieseln iofs lite rikare i Afrika.  Har nog haft ett dussin HJ60.
80 i snitt.

Har tagit av takräcket nu, det drar ju knappast 0,6, me nvi får se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Stefan_P säger:

Där sitter 285/75-16 vad jag kan mäta mig till. Det står 205/80-16, men det är ju uppenbart för litet, så vet inte vad det är för märkning. Slitbanan är 205 så det stämmer och däcken är knappt 33" i diameter nerslitet, så det är väl 33:or. Jag har 2,4-2,5 bar i.

Motorn är enligt papper ombyggd vid 39 000 mil,  Det ryker blått oftast när man startar upp den men inte alltid. Det ryker inget vid gaspådrag. Jag ska kolla hur det ligger till med bromsarna, har inte gjort det, men den ökar hastighet i nerförsbackar så inget  tyder på att dom ligger an. Bilen är röd och motorn är blå så ser ut som den inte passar in, men det vet jag inget om. Eftermonterad turbo från Australiska Turbo Glide utan intercooler som dom säger inte behövs på deras turbos. Jag har precis beställt alla tre filter så dom byts nästa vecka.

Motorn har gått 150 mil sedan ombyggnad och det står att alla filter är bytta då.  Det droppar olja ur avgasröret nån gång har jag sett och som sagt, ibland ryker det blått som fan och ibland inget alls.

Edited by Stefan_P
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, priffe säger:

Körde till Burkina Faso med familjen i bilen på 0.95 i snitt. Dieseln iofs lite rikare i Afrika.  Har nog haft ett dussin HJ60.
80 i snitt.

Var det med last på taket, bullbar och annat?

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, priffe säger:

Hade en motor och vxllåda i bagaget. 🙂

Takräck gör liten skillnad när man kör 80. 

Hmm, vad jag vet så drar ju ett vanligt takräcke på bil 0,2 l/mil, men vi få se, nu är det av i alla fall, tungt åbäke är det. Har även unlockat hublockersarna, men det vet jag att det inte är mätbart på förbrukningen. Jag lutar åt att det ska finjusteras på insprutningen, men har ingen aning om hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Stefan_P säger:

Där sitter 285/75-16 vad jag kan mäta mig till. Det står 205/80-16, men det är ju uppenbart för litet, så vet inte vad det är för märkning. Slitbanan är 205 så det stämmer och däcken är knappt 33" i diameter nerslitet, så det är väl 33:or. Jag har 2,4-2,5 bar i.

Motorn är enligt papper ombyggd vid 39 000 mil,  Det ryker blått oftast när man startar upp den men inte alltid. Det ryker inget vid gaspådrag. Jag ska kolla hur det ligger till med bromsarna, har inte gjort det, men den ökar hastighet i nerförsbackar så inget  tyder på att dom ligger an. Bilen är röd och motorn är blå så ser ut som den inte passar in, men det vet jag inget om. Eftermonterad turbo från Australiska Turbo Glide utan intercooler som dom säger inte behövs på deras turbos. Jag har precis beställt alla tre filter så dom byts nästa vecka.

Lyfte bilen idag och alla hjulen rullar fint, låter kanske an aning från lagrena bak, men inget som hindrar rullen.

Link to comment
Share on other sites

Att det ryker blått vid kallstart ibland samt dryper olja från avgasröret är knappast ett bra tecken. Då måste motor dra en hel del olja också. Allt tyder på att turbon är slut. 

En gång i tiden var jag också väldigt förtjust i att sätta på en turbo på 2H men det är jag inte längre. Visst kan man krama ur mer hk pga högre kompression men påfrestningarna på inre motordelar blir också högre. Tyvärr kan man aldrig 'synka' turbon och dieselpumpen till 100% på denna motor eftersom dieselpumpen är inte anpassad för det. 

 För övrigt så är 2H motorer alltid lackade i blått från fabriken, kulören heter Sky Blue :)

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, valdas-76 säger:

Att det ryker blått vid kallstart ibland samt dryper olja från avgasröret är knappast ett bra tecken. Då måste motor dra en hel del olja också. Allt tyder på att turbon är slut. 

En gång i tiden var jag också väldigt förtjust i att sätta på en turbo på 2H men det är jag inte längre. Visst kan man krama ur mer hk pga högre kompression men påfrestningarna på inre motordelar blir också högre. Tyvärr kan man aldrig 'synka' turbon och dieselpumpen till 100% på denna motor eftersom dieselpumpen är inte anpassad för det. 

 För övrigt så är 2H motorer alltid lackade i blått från fabriken, kulören heter Sky Blue :)

 

 

 

 

Tycker bara det är konstigt eftersom den bara gått 150-200 mil sedan ombyggnad och turbon har bara suttit på i några tusen mil.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det konstigt, men det ska aldrig komma någon olja ur avgasröret, det är ingen tvåtaktare ju :)  Lite olja i insuget är däremot helt ok på en turbomatad bil. Blårök vid kallstarten kan även tyda på oförbränd bränsle (antingen någon spridare eller glödstift som är defekta) men som sagt det ska inte ryka blått när motor blir varm.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, valdas-76 säger:

Visst är det konstigt, men det ska aldrig komma någon olja ur avgasröret, det är ingen tvåtaktare ju :)  Lite olja i insuget är däremot helt ok på en turbomatad bil. Blårök vid kallstarten kan även tyda på oförbränd bränsle (antingen någon spridare eller glödstift som är defekta) men som sagt det ska inte ryka blått när motor blir varm.

 

Kan säga att jag inte litar fullt på vad jag fått reda på att den gått sedan ombyggnad, för det stämmer inte med servicehäftet. Dom jag köpte den av sa att den gått 3000 mil sedan ombyggnad och turbon lika långt, men i servicehäftet har den bara gått typ 200 mil sedan ombyggnad/turboinstallation. Jag får börja med det enklaste och hälla i lite rengöringsmedel till insprutarna. 

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, valdas-76 säger:

Visst är det konstigt, men det ska aldrig komma någon olja ur avgasröret, det är ingen tvåtaktare ju :)  Lite olja i insuget är däremot helt ok på en turbomatad bil. Blårök vid kallstarten kan även tyda på oförbränd bränsle (antingen någon spridare eller glödstift som är defekta) men som sagt det ska inte ryka blått när motor blir varm.

 

 

32 minuter sedan, valdas-76 säger:

Visst är det konstigt, men det ska aldrig komma någon olja ur avgasröret, det är ingen tvåtaktare ju :)  Lite olja i insuget är däremot helt ok på en turbomatad bil. Blårök vid kallstarten kan även tyda på oförbränd bränsle (antingen någon spridare eller glödstift som är defekta) men som sagt det ska inte ryka blått när motor blir varm.

 

 

33 minuter sedan, valdas-76 säger:

Visst är det konstigt, men det ska aldrig komma någon olja ur avgasröret, det är ingen tvåtaktare ju :)  Lite olja i insuget är däremot helt ok på en turbomatad bil. Blårök vid kallstarten kan även tyda på oförbränd bränsle (antingen någon spridare eller glödstift som är defekta) men som sagt det ska inte ryka blått när motor blir varm.

 

Det ryker inte när en är varm.

Link to comment
Share on other sites

Min HJ61 -89 med 39000 mil på mätaren (som jag tyvärr har avyttrat och saknar fortfarande) drog alltid ca 1 liter milen oavsett fart mellan 50 - 100 km/tim, även med lätt lastad släpvagn. Motorn var en 12 HT med original turbo och manuell 5 växlad låda. När jag köpte den -99 visade mätaren på runt 15.000 mil.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, bee säger:

Min HJ61 -89 med 39000 mil på mätaren (som jag tyvärr har avyttrat och saknar fortfarande) drog alltid ca 1 liter milen oavsett fart mellan 50 - 100 km/tim, även med lätt lastad släpvagn. Motorn var en 12 HT med original turbo och manuell 5 växlad låda. När jag köpte den -99 visade mätaren på runt 15.000 mil.

Japp! 0,4-0,5 för mycket, men får se vad som händer utan takräcke, ska köra 20-25 mil imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.