Stefan_P Posted February 16, 2021 Report Share Posted February 16, 2021 (edited) Jag undrar om det finns nån i Skåne som har stor erfarenhet av HJ60 och skulle kunna tänka sig att provköra min bara för att se om den uppför sig som den ska. Jag har noll erfarenhet av HJ60 så jag har inget att jämföra med. Jag bor i Malmö. Edited February 16, 2021 by Stefan_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 17, 2021 Report Share Posted February 17, 2021 12 timmar sedan, Stefan_P säger: Jag undrar om det finns nån i Skåne som har stor erfarenhet av HJ60 och skulle kunna tänka sig att provköra min bara för att se om den uppför sig som den ska. Jag har noll erfarenhet av HJ60 så jag har inget att jämföra med. Jag bor i Malmö. Hej Stefan_P, Jag bor i Lund och hade gärna hjälpt dig men saknar erfarenhet av 60-serien. Är det något du tycker är konstigt eller som du har problem med när du kör? Missljud? Mvh Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted February 17, 2021 Report Share Posted February 17, 2021 (edited) Hej Stefan, det går nog att ordna. Har du vägarna förbi Kristianstad så det är bara att hojta till. Jag har haft (och fortfarande har) både HJ60 och 61 så erfarenhet och kunskaper finns det gott om. Mitt nr. 0762- 21 18 nitton Mvh, Valdas Edited February 17, 2021 by valdas-76 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted February 19, 2021 Author Report Share Posted February 19, 2021 På 2021-02-17 på 12:38, valdas-76 säger: Hej Stefan, det går nog att ordna. Har du vägarna förbi Kristianstad så det är bara att hojta till. Jag har haft (och fortfarande har) både HJ60 och 61 så erfarenhet och kunskaper finns det gott om. Mitt nr. 0762- 21 18 nitton Mvh, Valdas Tack, bra att veta. Vet inte om och när jag kör förbi Kristianstad, men får kanske ta en runda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted February 19, 2021 Author Report Share Posted February 19, 2021 På 2021-02-17 på 11:05, MFI9 säger: Hej Stefan_P, Jag bor i Lund och hade gärna hjälpt dig men saknar erfarenhet av 60-serien. Är det något du tycker är konstigt eller som du har problem med när du kör? Missljud? Mvh Martin Nej! Inte direkt. Tycker bara den är lite svajjig och svampig, men så är kanske alla HJ60 med 33:or och eventuellt slitna fjädrar. Vill bara ha ett utlåtande av nån med erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 19, 2021 Report Share Posted February 19, 2021 4 timmar sedan, Stefan_P säger: Nej! Inte direkt. Tycker bara den är lite svajjig och svampig, men så är kanske alla HJ60 med 33:or och eventuellt slitna fjädrar. Vill bara ha ett utlåtande av nån med erfarenhet. Troligen beror det på däck men eventuellt även stötdämpare. Hjulinställning kan även det påverka men märks mest på spårkänslighet, sneddragning och eventuellt slitage på däcken. Återkom om du vill ha hjälp, så ska jag göra så gott jag kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted February 20, 2021 Report Share Posted February 20, 2021 Svajig tänker jag krängningshämmare, svampig tänker jag stötdämpare. Bladfjädrarna tappar spänsten med åren, då brukar bilen sjunka en bit med last. Sen beror det på däck, storlek, lufttryck och skick. En olastad äldre LC med bladfjädring erbjuder inte någon stor körupplevelse eller komfort, det blir rätt skumpigt. Bättre genast om man fyller bilen med folk eller annan last. Hänger på en tretons trailer eller beger sig offroad. Då kommer den till sin rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted February 23, 2021 Report Share Posted February 23, 2021 Syns bilden nu Klydd? Inklistrad från google photo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 2, 2021 Author Report Share Posted March 2, 2021 Då har jag löst problemet. Jag var under bilen och skulle se hur stabilisatorstagen var baktill, men kunde inte se några. Märklight tyckte jag, kan det verkligen inte finnas krängningshämmare på dessa bilar. Efter en snabb sökning på nätet så ser jag att dom plockat bort hela krängningshämmaren. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted March 2, 2021 Report Share Posted March 2, 2021 1 timme sedan, Stefan_P säger: Då har jag löst problemet. Jag var under bilen och skulle se hur stabilisatorstagen var baktill, men kunde inte se några. Märklight tyckte jag, kan det verkligen inte finnas krängningshämmare på dessa bilar. Efter en snabb sökning på nätet så ser jag att dom plockat bort hela krängningshämmaren. Vilken årsmodell är din HJ60? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 2, 2021 Author Report Share Posted March 2, 2021 2 minuter sedan, valdas-76 säger: Vilken årsmodell är din HJ60? -82 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted March 2, 2021 Report Share Posted March 2, 2021 Om du inte ser några spår av demontering av krängningshämmaren så är jag nästan 100% säker att den har aldrig funnits på din bil. Jag hade en tidig HJ60 själv och en annan, 84:a på reparation och bakre krängningshämmare fanns inte på någon av dessa bilar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 2, 2021 Author Report Share Posted March 2, 2021 1 timme sedan, valdas-76 säger: Om du inte ser några spår av demontering av krängningshämmaren så är jag nästan 100% säker att den har aldrig funnits på din bil. Jag hade en tidig HJ60 själv och en annan, 84:a på reparation och bakre krängningshämmare fanns inte på någon av dessa bilar... Nej! Det var det jag misstänkte, jaja, den har gått 39 000 mil utan så den klarar väl sig några till utan dom dådå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted March 2, 2021 Report Share Posted March 2, 2021 6 timmar sedan, Stefan_P säger: Nej! Det var det jag misstänkte, jaja, den har gått 39 000 mil utan så den klarar väl sig några till utan dom dådå Jag tror den klarar lika många mil till Gällande saken, jag skulle nog rekommendera att se över fjädringen. Hur ser bladfjädrarnas bussningar ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_P Posted March 3, 2021 Author Report Share Posted March 3, 2021 Jag kommer byta både fjädrar och dämpare med alla bussningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts