Jump to content

Stora Brun (LC 100 V8 -99)

Björn Holmgren

Recommended Posts

Ja, egentligen skulle man kanske lagt upp denna när jag köpte bilen...

Stora Brun (Familjens namn...) är en LC 100 V8-99.

Inköptes våren 2010 för 130' har jag för mig. Då hade den gått 13400 mil.

Sedvanlig spec på bilen, dock saknar den hydraulisk fjädring. Lite synd, men kanske bra nu när mätaren drar sig mot 32000 mil.

Har väl knappast varit en problemfri bil, vilket jag kanske hade en övertro på när jag köpte bilen.

Å andra sidan - den levererar utrymme, komfort och kraft. Och vid dem årliga fisketrippen norrut med polaren, numera med 4 ungar, farfar, en labrador och släpvagn för packningen...kan inte bli bättre.

Största problemet är dock rosten.

Har bytt bakluckor, svetsat jättehål i hjulhus bak, hål i ramen baktill, fästen/balkar till stötfångare helt upprostat, byter nu framskärmar (givetvis hål i trösklarna), svetsat vindruteram, bältesfästen bak... Bakaxeln var så sönderrostad, att jag bytte hela kåpan, fick flytta över diff och axlar eftersom axeln kom från en diesel.

Sitter förstås ingen klokoppling i numera eftersom solenoiden...ja, ni vet..

I övrigt, förutom servicedetaljer som bromsar m.m har jag bytt stötdämpare bak (efter terrängåka), bakaxeln som nämnts, diverse bussningar, framhjulslager, bromsok fram, startmotor (kol), generator, vattenpump (vid kamremsbytet).

Skulle vilja fixa rattjustering, elantenn och diffspärr. Kommer byta framskärmar och kolv i bromshuvudcylindern (luftni gsslaven (dottern) trampade för långt. Kanske byta dimljusen till nåt som fungerar. Blir tvungen att lägga igen div. hål i trösklarna och bygga nåt att fästa stötfångarhöljet i.

Är kass på att svetsa och saknar garage för övrigt..

Hade tänkt sälja bilen, men både 150 och 200 är svårfångat och lite för dyrt för mig, så Stora Brun får göra tjänst ett tag till.

20210207_134630.jpg

• Like 3

• 4 weeks later...

Efter diverse hinder i form av förkylningar, jobb m.m. har jag nu börjat bryta i bilen. Och herrej@#%lar vad med rost.

Innerskärmar fram, 7-8 stora hål, trösklar mer eller mindre slut, fästen till skärmarna, stötfångarna...

Det enda som är helt är den förhatliga underredsmassan, nån vit body, lika som på min första bil, en Golf från 1980.

Med tanke på att bakskärmarna och innerskärmarna är slut, att jag bytt bagageluckorna och nu framskärmarna...svetsat ramen här och där..hade det varit nån annan bil (eller ägare?) hade den skrotats.

Kom in nyss från "garaget" (partytält med just nu minus 2) och har åtminstone kletat dit något som ska likna stötfångarbalk. Helt slut på höger sida, och halvslut på vänster.

Planen är nu att bara åtgärda innerskärmarna fram och en liten bit av framkanten på trösklarna, dit med framskärmarna och ut med bilen. Och ta resten senare.

Om en vecka anländer nämligen virke till garage, och då ska det snickras.

Lustigt nog fick jag idag (igen) ett litet kort. Det finns folk som vill ha bilen 😀

20210309_215314.jpg

20210307_155609.jpg

Edited by Björn Holmgren
Stavning...
  • Like 4

Tackar, 🙂. Pepp behövs.

Ikväll blev ett hål igenlagt. Ruggiga svetsar, men under luftfiltret är det inte så noga, blir ingen originalrenovering direkt. Fortsättning imorrn med hålen i motorrummet, trösklarna får fixas när det är plusgrader.

Noterade att det är dags att jaga rätt på nya sommardäck, verkar som att de börjar finnas att beställa hos div. näthandlare. Lite klent utbud på märkesdäck dock.

• Like 2

Tja, 

På min bil, obefintligt/mycket bristfälligt rostskydd. Hittar ingen hålrumsbehandling t.ex.

Stenskottsskydd/body av fel typ, nån plastgucka som släpper in  men inte ut, fukt.  Dålig konstruktion, ur rostsynpunkt, med många smutssamlande falser och fickor. Bilen är väl inte konstruerad för vårt klimat, och vårt vägsalt.

Men just att det kan samlas skräp överallt borde ha kunnat varit bättre i alla fall. Sen är väl min erfarenhet stt detta på inget sätt är unikt för LC:n, jag har nog sett värre också. Men inte på min uppfart 🙂

• Like 2

Mera svets idag, dock rena midsommarvärmen med 7 plus ute.

Rost inte bara ibframskärmsr/innerskärmar och trösklar...utan precis framför huvgångjärnet!? Vaf...?

Dit med Hagmans tvåkomonentsgrund,  rosten gillar den lika bra som Karius och Baktus gillar Stomatol.

• Like 2

Idag blev jag färdig med motorrummet och framdel trösklsr.

Nåja, inte färdig kanske, men tillräckligt för att kunna hänga dit framskärmarna

Lite märklig konstruktion med trösklarna, nån dubbelplåt. Idealiskt för stt samla skit och fukt.

Nu är det lite luftigare...

Imorrn blir det Amatörsvetsarens vän (karosserikitt) och täckmålning.

Sedan byte av bromscylinderkolv i huvudcylindern. Repsats hittade jag tack vare hjälp här på forumet!

Nör sedan broms-slabbet är klart ska skärmarna dit, och sedan är Stora Brun åter i tjänst!

Frågan är hur länge man orkar fixa med bilen på detta sätt? Vore väl en sak om det var hobbybil, men som brukis?

Jaja, vi får se..

• Like 2

Målning med rätt nyans idag. Lyxade till det med svindyr 2k klarlacksburk.

Iom att jag målade klarlack bara på det som svetsats i framkant på trösklarna, typ två kvadratdecimeter20210316_221457.thumb.jpg.f2761a54762d58462cc96f2cef3e3cc0.jpg och färgen bara funkar i 24 timmar så...

Lyxigt med klarlackade innerskärmar, stötfångarbalk, inne i motorrummet.🙂

Funderade på att gå ut och klarlacka släpkärran också, men det var kanske ett resultat av att inte ha andningsmask...

Nu får färgen torka till läggdags, sedan ut i tältet och slå av byggfläkten, gasolkaminen och fotogenkaminen.

Ha, lite kul med några överprisade (?) LC 100 på Blocket, gav lite energi att jobba på.

Men bara för det kom det ut en V8 idag för 40 000!

Antagligen ett rimligare pris men, men.

Jag fick i alla fall inte köpa en till...

• Like 3

On 3/13/2021 at 9:51 PM, MFI9 said:

Hangman's CA-primer är otroligt bra. 👍

Snyggt jobbat 👌👍

Var hittar man CA primer nu för tiden? Jag var förbi den lokala Mekonomen och de hade slutat helt med Hagmans produkter...

Dagens pyssel, få ordning på huvudcylindern.

En riktig klumpedump, men oproblematisk att få bort och dit.

Bytte kolv (tack för tips, forumvänner) och satte tillbaka.

Följde en guide på

https://forum.ih8mud.com/threads/master-cylinder-rebuild-diy.406533/#js-post-5791308

Själv tyckte jag det var bättre att vända öket med kolven uppåt, så att fjädern i botten står rakt, vid ditsättningen.

Luftningen är väl lite omständig, och sägs väl kräva uppkoppling mot ecu (för luftning av abs)  men jag hoppas det ska räcka att tokbromsa förton gånger på grus.

Just nu saknar man snön 🙂20210318_200135.thumb.jpg.274dd81d07c09db80872a1a44b797b8d.jpg

• Like 2

Efter ditsättningen av huvudcylindren sattes det dit kablage och innerskärmar. Plastfnuttarna yrde om öronen vid borttagningen, så efter borrning av nya hål sitter det istället skruv, mutter och brickor. Bör hålla...på bilden syns också det upograderade, justerbara skärmstaget...heavy duty 🙂. De gamla hade liksom skärmarna återgått till naturen.

Provmonterade även den nya sprayburksmålade högra framskärmen. Verkar passa hyfsat, förutom hålet till radioantennen som var för litet. 😡

Försiktig vidgning med en träbit verkade funka.

Noterade också att jag missat borra hål för pluttarna till sidolisterna

Otroligt enfaldigt att inte kolla de grejorna innan.

Jag kom i alla fall ihåg att ta upp hål för sidoblinkers.

20210318_222825.jpg

• Like 3

2 timmar sedan, Björn Holmgren säger:

Ja, forumet heter ju Garaget 🙂

Här är det. To be    Stora Bruns nya Garage. Lite detaljer bara, snickra ihop det och så.

Stora Brun blev så exalterad att han märkte revir när jag idag satte dit spolarvätskebehållaren och resten av kablaget nyss.

20210319_173240.jpg

Ett par tuber PL400 så ere klart 👍👌😊

Yes, pl400 och lite fogskum så...

Idag fick Stora Brun se dagens ljus.

Passformen på skärmarna var rätt OK, men måste justeras mot huven, eller om jag justerar huven, men gummina verkar fasta/ej justerbara så..det blir väl att peta  in lite kladd under skärminfästningarna.

Om jag kisar lite ser jag inte att de är sprayburksmålade.

Stötfångaren käftade emot rätt bra, jag hade väl inte helt origiinalprofil på de nya hörnen/balken bakom.

Plastinnerskärmarna sitter hyfsat, stänkskyddan var lite busiga.

Fotstegen var paj i alla infästningar, funkade som offeranod (alu) så där får det bli mer meck.

Luftningen av bromsarna...vete 17. Jag har följt diverse trådar, använt bromsluftare, trampat lös abs/brake booster med 40 tramp, skrämt skiten ur några pensionärer när jag absbromsade 30 gånger på grusvägen...

Lik förbannat känns pedalen som stt trampa i en påse hundskit.

Någon som har tips, mottages tacksamt.

Som synes på bilden var Stora Nrun riktigt törstig efter att ha stått så länge.

Samma för mig, så efter någon kall eller två lär jag somna ovaggad

20210321_170842.jpg

• Like 4