Jump to content

Bromsproblem


Recommended Posts

Det måste vara fler här som upplever kärvande bromsar. På min bil är bromsarna helrenoverade av tidigare ägare. Lika fullt ligger dessa på till och från både bak och fram. Såg även en annons på en LC150 där det var bytt allt både bak och fram. 

 

Hur som, har beställt nån repsats med packning, labyrinttätning osv och tänkte ha lös oken till helgen. Nått man bör tänka på eller gjort samma sak? Jag har smort glidytor tidigare men det hjälpte nog inte.  Utbytesok kostar runt 3-4 tusen så jag försöker helst avhjälpa felet själv.. 

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är oken som kärvar och inte klossarna, jag slipar alltid stålplattan på nya klossar så att dom lätt glider in i oken.

Hellre lite glapp än tajt. Tittar man på nya klossar så är det en massa grader och ojämnheter på stålplattan.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ett bra sätt att hålla igång bromsarna är att varje gång man skiftar mellan sommar o vinterdäck, pressa in bromskolvarna hela vägen in.

På så sätt ser man till att kolvarna får löpa hela sin längd två gånger om året. MEN GLÖM INTE att pumpa ut klossarna med många o väldigt korta pumpningar på bromspedalen (långa pump tag kan förstöra huvudcylindern) gärna efter varje hjul, annars kan du vara BROMSLÖS när du kommer ut på vägen!!

 

PS: Min 90 rullade 38000mil innan jag renoverade bromsoken då bytte jag packningar och kolvar i samtliga bromsok.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej på er.

Hur gick det med renoveringen av bromsoken?

Jag har samma problem på min, och ibland gnisslar det, och ibland luktar det "varmt" när man stannar.

Nu plockade jag isär bromsarna idag, och detta har jag aldrig upplevt förut, väldigt märkligt.

Bromsklossarna bak sitter i små hållare av plåt, men som är så tajta att man får slå loss klossarna med hammare.

Bifogar en bild där man ser dom små plåtbitarna som håller fast klossarna i änden.

Så det är ju inte så märkligt att dom inte går tillbaka.

Och ska jag få in dom nya klossarna så är det med mycket våld, och då sitter ju även dom pall.

Att fila ner "öronen" på klossarna känns inte så bra, man får fila mycket, och materialet är ganska hårt.

Jag funderar istället på att ta bort plåthållarna, och prova att köra utan, för då löper klossarna lätt.

Förmodligen har dom en "skrikdämpande" funktion, men dom gör att klossarna sitter på tok för tajt.

Det känns som att jag har skruvat i en hel del olika fordon, men detta har jag aldrig stött på tidigare, att klossen inte ska kunna röra sig tillbaka.

Är det någon som har fler erfarenheter?

Framtill såg allting bra ut, förutom att en kolv hade fastnat.

Jag funderar på om Toyota verkligen byter bromsvätskan på riktigt, det vill säga öppnar nipplarna vid oken?

Nåja, nu löper min garanti ut, och då servar jag själv i fortsättningen.

 

  /Tobias

Bromsok_bak_resize.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade lös oken bak, tryckte kolven och polerade bort lite rost som blivit. Satte nya bussningar och damask. Smorde in damasken med bromsokfett. Sen rengjorde jag plåtarna du pratar och samt allt övrigt. Då var det ändå tight med dom nya beläggen så då slipa jag bort skägget som en nämnde.

 

Fram fick jag igång tröga kolvar, bytte backar med samma procedur. Dock tog jag aldrig ur kolvarna då repsatsen jag beställt från Mekonomen inte alls passade. Tänker att det får bli när jag har tid samt fått tag i rätt delar. 

 

Bromsarna ligger iaf inte på längre, nog tror jag att du vågar grada beläggen. Viktigt att dom går lätt.  

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vad bra.

Mina går så in i helsike trögt, men jag ska prova att fila ner dom, för dom måste ju kunna röra sitt tillbajka när man släpper på bromsen.

Har också problem med ett ok, så jag har beställt ett nytt.

Köpte bromsklossarna härifrån, och ser att bromsoken håller ca en fjärdedel av priset.

https://www.bildelaronline24.se/toyota/land-cruiser-150-kdj15-grj15/843/10907/bromsok

Leveranstiden var mindre än fem dagar.

 

Link to comment
Share on other sites

Klossarna ska gå lätt i, se till att skrapa bort rosten i oket sedan använder jag vinkelslipen på klossarnas stålplattor hellre att dom glappar lite. 

Så gjorde vi på bilverkstaden där ja jobbade på 70-talet. 

Edited by JAK
Link to comment
Share on other sites

Aha, kanonbra, tack för tipset!

Jag tänkte just på det, att här går det inte att fila lite grader, utan det handlar om att avverka material!

Sjukt att dom ska gå så tungt att man måste slå ut dom med stämjärn, så jag förstår varför mina tagit stryk.

Men jag ska ta rondellen, bra tips.

Väntar på nytt bromsok och skivor nu bara, så kanske till helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er.

Ursäkta sen återkoppling, men jobb och annat har kommit i vägen.

Men nu har jag fått mina delar, och monterat allting.

Helt otroligt hur man har tänkt att få detta att fungera?

Hur gör verkstaden?????

Accepterar man att man måste använda hammare och stämjärn?

För att visa hur det såg ut för mig så gjorde jag en liten film, kolla om ni har 3 minuter över en regnig kväll:

 

Som referens kan man se filmen från Autodoc, och att ca 4,10 in i filmen, när bromsklossarna ska dit, så har man klipp bort det!

 

Nåja, jag har säkert missat något i finessen och storheten av detta, men nu har jag kört bort en hel del material från klossarna med rondellen.

Så nu löper dom lätt.

Fick även modifiera mitt bromsluftningsverktyg, eftersom japanska bilar verkar ha en annan typ av lock till bromsvätskebehållaren.

Men frid och fröjd så länge, så får sommaren utvisa hur det blev med bromsarna, när vinterdäcken ska på så kanske man kan analysera lite, eller tidigare om det blir missljud.

Ha de bra så länge.

Bromskloss1.jpg

Luftning1.jpg

Luftning2.jpg

Skiva1.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Så upplever jag att man behöver på alla bilar nu för tiden. Det räcker inte att slipa bort lite färg på klossarna, man behöver även ta lite i metallen så att klossen glappar bra i oket.

På metallytan stryker jag ett väldigt tunnt lager med kopparpasta för ytterligare glid och rostskydd.

 

Har gjort så under många år och på flera bilar utan att upptäcka något negativt utav detta. 

 

Så det borde bara bli positivt resultat utav ditt arbete.

 

/ Mecki

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Tack, och tack för dina tankar Mecki, mycket värt.

Nu smorde jag inte med kopparpasta, men det var ett bra tips, ska ta med mig det in i framtiden.

Jag får återkomma när jag kört ett tag, så får vi se hur allting fungerar.

 

  /Tobias

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt kopparpasta använder jag alltid även till alla bultar och på glidpinnarna så att oket löper lätt.

Kommer att fungera kanon nu !

 

Bytte du oken också ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bra, jag satte kopparpasta på alla bultar och även glidpinnarna, hoppas att det inte är aggressivt mot dom små gummibälgarna.
Jag bytte bara det ena oket, det andra var det inget fel på, men naturligvis bytte jag båda skivorna.
Problemet var att ena bromsklossen pulvriserats, och var helt borta, och då gick själva oket mot skivan.
Bifogar bilder på hur skivan svarvats ner, och hur mycket av oket som frästs ur (inringat i rött).
Sambon hittade delar av en bromskloss på sin parkering utanför jobbet, och plockade med sig den, så där hände det.
Körsträckan hem var sedan 2,5 mil, och på den tiden händer det en hel del när metalldelar möter varandra.
Har dock lite problem med handbromsen, jag känner mig för feg att justera den tight, vill ju vara säker på att den inte ligger på.
Och nu tycker jag att den tar högre upp än innan mina ingrepp.
Men ska köra lite, och försöka att bedöma det.

 

Och....ja...jag skäms...för dåligt underhåll.....försöker att hitta en bortförklaring...

 

Men i övrigt....vilken fantastisk bil !!!!

 

 

 

Bromsok1.jpg

Bromsskiva1.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Hannu säger:

 

Och....ja...jag skäms...för dåligt underhåll.....försöker att hitta en bortförklaring...

 

Man kan ju alltid skylla på den föregående ägaren i såna här lägen 😉

/ Mecki

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jaha där ser man hur det kan bli, schyst svarv!

Handbromsen är ett bekymmer för sig, men går att fixa med lite svets se mitt garage.

Så kan du se hur jag löser det. Samma system på 90an 120 och 150

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Ny på forumet sedan någon vecka. Men redan fått mycket värdefull hjälp med vår TLC 2013.

 

Upplevt att den är orimligt mycket törstigare än spec. redan efter köpet i förra hösten. Men det är ju svårt att ta ställning till innan man kört ett tag. Sen vinterväg och dubbat. Ja ni förstår.

 

Så började akustiska slitagvarnaren påminna om att nu var det dags. I samband med det hade jag hittat detta forum och och ägna igenom 150-tråden. Började kolla på bromsarna och fick känslan att den nog ligger på. Efter en kortare tur med lugn körning var nog bromsarna ovanligt varma, framför allt vänster fram där jag faktiskt brände mig på skivans nav. Jag var övertygad! Beställde skivor fram och klossar runt om, samt repsats med pinnar etc.

 

I väntan på att de skulle komma tog jag lös alla hjul och motionerade bromsarna. Bak gled oken lätt över glidpinnarna, det kan man inte säga om klossarna. Inte så illa som Hannu visar, men fick bryta med en så skruvmejsel. Fram är det ju dubbla kolvar så svårt att säga hur lätt de gled, men pinnarna var väldigt rostiga vänster sida.

 

Inte kunnat utvärdera om det gett nått för än igår när vi körde ca 12,6 mil delvis på en väg vi rullar frekvent. Redan på mätaren för momentana förbrukningen fick jag känslan att förbrukningen gått ner, mätaren gick ner under 10 (liter / 100km) vilket den aldrig gjort. Jag hade tankat fullt kvällen innan så mätaren "avarage after ful" var "nollad" med bara bara förbrukningen på den km vi har hem från macken, säkert 15-20 l/100k 😀 Nå väl mätaren tickade snabbt neråt och när jag parkerade på gården stannade den på 1,06. Sammantaget skulle jag kalla sträckan mer blandad körning än landsvägen ca 2 av milen blev ren stadskörning. Det motsvarar ganska väl min körsträcka till jobbet. Förbrukningen har på gått ner närmare 2 dl / mil på min lilla manöver med bromsarna.

 

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Bara kört SAAB innan och detta var inte ett problem. Nåväl långt inlägg så här på morgonkvisten, uppe och matar småttingarna. Skivor och klossar ligger och väntar på "tid" att bli bytta. De kommer gradas, slipas och kopparpastas 😀 och vid varje säsongsbyte kommer de motioneras och få ny pasta. Fn det kommer dra ner däcksbytestiden rejält 🤔

Edited by Wille
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ikväll börjat byta beläggen bak. Det var en del fippiel, dock inget som rostat fast. De gamla beläggen fick man ut med handkraft så det var ju bra ändå. Hade beställt till nya monteringsdetaljer, glidytorna i rotfritt man trycker dit på oken var out of spec så det gick inte använda. Men de gamla var fina efter några drag med mässningsborsten.

De små clipsen som man sätter på den "nedre" örat på belägget bytte jag. När jag demonterade satt det bara på ett av beläggen, det som ligger mot kolven.

Gjorde som tipsen ovan och strök på lite kopparpasta på de rostfria glidytorna och sen glidpinnarna. De nya beläggen filades ner så de gled lätt men inte skramlade.

 

Men den stora knäckfrågan "anti-squeel" plattorna som låg mot beläggen såg rätt risiga ut, beläggningen var sliten (gummi?). Är det nått man måste ha, gör de någon nytta?

 

Tack på förhand!

 

 

Edited by Wille
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Dom nya bromsklossarna som jag köpte hade en "beläggning", någonting lite mjukare, men förmodligen värmebeständigt, på baksidan, förmodligen samma funktion som ska ersätta "skrikplattorna".

Så jag tog bara bort skrikplattorna, och har bara klossarna, och det fungerar bra.

Du ser hur den beläggningen, eller plattan kanske man ska säga, ser ut på ett av dom tidigare inläggen, där jag monterar klossarna och luftar bromsarna.

Beläggningen är nog egentligen en platta, men den sitter fast permanent, förmodligen limmad mot klossen.

Du kanske har liknande på dina nya klossar?

Hoppas det går bra med bromsarna

 

  /Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Okay skrikplattorna var helt enkelt för dåligt skick för att jag skulle kunna sätta tillbaka dem. Får väl se om det låter illa...

Höger bak gick bra, samma fippel. Lite filande, lite mässningsborste och sen kopparpasta.

 

SEN gav jag mig på vänster fram. En av kolvarna har rostat fast och är STUM. Förklarar antagligen den förhöjda bränsleförbrukningen.

Samma sak här så är skrikplattorna helt angripna och tveksamt värt att stoppa tillbaka.

 

Det här gick inte som planerat...

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Wille säger:

Hej

 

Okay skrikplattorna var helt enkelt för dåligt skick för att jag skulle kunna sätta tillbaka dem. Får väl se om det låter illa...

Höger bak gick bra, samma fippel. Lite filande, lite mässningsborste och sen kopparpasta.

 

SEN gav jag mig på vänster fram. En av kolvarna har rostat fast och är STUM. Förklarar antagligen den förhöjda bränsleförbrukningen.

Samma sak här så är skrikplattorna helt angripna och tveksamt värt att stoppa tillbaka.

 

Det här gick inte som planerat...

 

Bak är det hanterbart! Fram är det nog bara att köpa nya ok... även om jag skulle hitta en repsats så är jag tveksam till att ta lös alla fyra kolvarna och fixa dessa. Tycker ändå det var lite pyssel när jag gjorde det bak. När jag hade lös fram så gick det att få liv i kolvarna men jag vet ju inte hur länge det stoppar.. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, bilen i sig är ju fantastisk, men just den avdelningen som gjorde bromsarna kanske drack för mycket sake på rasterna!

Det är ju dubbla kolvar fram, och jag hade också problem, samma som du.

På både vänster och höger så hade en av kolvarna fastnat, stumt!

Det slutade med att jag tog loss oken (det gick lätt), och använde skruvstädet för att vålda in kolvarna.

Satte tillbaka allting, luftade systemet, och nu löper dom fint.

Men det känns som konstgjord andning, jag är glad om dom klarar sig till nästa bromsklossbyte.

Från Autodoc så blir ju priserna som sagt var rimliga, en fjärdedel av Toyotas priser, och resonerar som så att dom kan fasen inte vara sämre!

Men det är klart, det är väl en krigsmaskin vi har, och i krig kanske det inte är så noga om ett bromsok kärvar :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Men jag tror inte att detta påverkar bränsleförbrukningen.

För kolven som är stum går inte åt något håll, så den blir liksom ur funktion.

Däremot så får du bara en kolv som pressar mot klossen, så trycket blir lite snedfördelat, och dessutom sämre.

Så....ja....dåligt hur som helst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aha, är det en 2013? Jag är nästan helt säker att det är 4 kolvar per ok fram på min 2014. 

 

Jomen lite får man väl tåla. Ändå hanterliga problem. 

Edited by SkogsJona
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.