Gå till innehåll

Bromsproblem

Rekommendera Poster

Bromsgrejerna har jag hittills beställt från Trosor.se. Kända märken, vettiga priser och frakt. Lite dåliga öppettider för kontakt per telefon.

Tänker att med ena kolven stum så drar klossen snett och kärvar mer. Men å andra sidan fick jag ner förbrukningen när jag förra veckan motionerade bromsarna runt om.

Håller på att kolla vad lokala Toyota vill ha för ett ok, kan betala lite mer för att få det snabbare än fredag som om jag beställer. Trodo.se vill ha 1950:- för ett ok. Känns rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade till min i somras, 4100kr skulle Toyota ha, häpp!

På Autodoc så kan man få välja bland lite olika märken, men jag brukar titta på köparnas betygssättning.

För 1200kr + frakt kan du få ett ok fram:

https://www.autodoc.co.uk/abs/12877328

Borde ju hålla 5år i alla fall, speciellt om man byter bromsvätska på det sätt man ska göra.

Jag är väldigt skeptisk till att man bytt bromsvätska på min, på grund av hur nipplarna såg ut, och den första vätskan som sipprade ur oken.

Det kan vara en bov i dramat, och den är alltid servad hos Toyota.

Man kanske går den enkla vägen, och bara suger ur behållaren, men bara en ren spekulation från min sida, jag har inga (broms)belägg för det.

• Like 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, Wille säger:

Bromsgrejerna har jag hittills beställt från Trosor.se. Kända märken, vettiga priser och frakt. Lite dåliga öppettider för kontakt per telefon.

Tänker att med ena kolven stum så drar klossen snett och kärvar mer. Men å andra sidan fick jag ner förbrukningen när jag förra veckan motionerade bromsarna runt om.

Håller på att kolla vad lokala Toyota vill ha för ett ok, kan betala lite mer för att få det snabbare än fredag som om jag beställer. Trodo.se vill ha 1950:- för ett ok. Känns rimligt.

Förresten.

Du kan ju kolla med Mekonomen i Boden också.

Dom har en snabb logistikkedja, men brukar inte vara billiga.

Men om tiden är viktigare än priset så kan det vara värt ett försök.

Länk till kommentar

Vilken jävla fars! Jaja får beställa nytt ok, men sätter tillbaka det gamla beläggen så det går att köra. De nya pinnarna är 10 mm för korta...*suck*

Sitter nu M6 som nödlösning.

Jo det är fyra kolvar fram på vår modell som är en 2012 men modell 2013 enligt alla papper (får inte ihop det utrustningsmässigt men men)

Länk till kommentar

Seså, ge inte upp :)

In med oket i skruvstädet....vålda på.....tillbaka med det, dit med nya belägg, men ta gamla pinnarna om dom nya inte passar, och kör tre år!

Eller så köper du ett nytt ok, men jag förstår, jag blir själv jävligt irriterad när prylar inte passar!

Länk till kommentar

Uppdatering efter dagens fars.

Vänster fram har en av fyra kolvar helt stum, bedömer det ej realistiskt att få igång den igen. De nya pinnarna för klossarna var för korta, de är nu ersatta med M6 (temporärt får väl tilläggas) för att bilen skall gå att nyttja.

Höger fram är kontrollerad och alla kolvar funkar.

Beställt ett nytt ok till vänster sida och förhoppningsvis får jag nya pinnar med, det anländer fredag.

Ingen av gnällplattorna är i status att de går att återanvända, varför de är kasserade. Har inte hittat de annat än på ebay eller motsv.(?).

Utöver det så har allt gått skitbra 😃

• Like 2
Länk till kommentar

Kom på att jag tog lite bilder i samband med bromsbytet.

Dels hur fint "glidbläcken" gick att återställa med lite elbow grease. Sen var jag filade på bromsbeläggen för att få till en "lagom" passform.

DSC_1777.JPG

DSC_1778.JPG

Redigerad av Wille
  • Like 2
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Hej

Måste ju skriva en avslutning av detta spektakel till bromsrenovering. Beställde ett nytt ok och när det väl var levererat och det blev läge att börja byta så var jag klok nog att avbryta när jag inte fick loss bromsröret från gamla oket med rimligt med våld. Beställde hem ett nytt bromsrör (sista lilla krokiga biten) från lokala Toyota för rimliga 110:- inkl nya bläck som håller bromsslangen.

När jag väl hade den hemma skred jag till verket. 1h35min tog det från att ha suttit i soffan till att jag låste bilen. Ny skiva, nytt ok, ny bromsrör, nya backar och luftat. Mycket smidigt, inget krångel. Glömde dock i min iver att ta bilder på succén =(

//Wille

• Like 3
Länk till kommentar

• 1 year later...

Hej på er.

En liten uppdatering, eller upprepning kanske man ska säga.

Men som experiment så bearbetade jag bara bromsbeläggen på höger bak, inte på vänster, när jag bytte mina.

Den vänstra sidan fick bara lite normal "putsning".

Nu i helgen bytte jag till vintedäck, så efter 1500mil var vänster sidas belägg helt slut.

Bilden visar ett nytt belägg till höger, i mitten det beabetade och till vänster det som jag inte filade ner.

Tjockleken på ett nytt var 13,6mm, det bearbetade var 13,1mm, och det som jag inte hade bearbetat var 9,6mm.

Det verkar finnas ett spår, kasnske en slitagevarnare, och den var på 9,9mm, så det var nog dags.

Men nu slipade jag ner både vänster och höger rejält, och dom löper lätt som dom ska.

Lite förvånad när jag frågar Toyotaverkstaden om hur dom gör när dom byte belägg bak.

Jag hade in den där på kamremsbyte för några veckor sedan, och passade då på att fråga om just det här fenomenet.

Svaret var: "Ingenting speciellt, men vi vet att dom brukar sitta ganska tight."

Jag tycker att det var ett märkligt svar?

Nåja, jag orkade inte tjorva vidare, det är som det är, och man får helt enkelt leva med det.

LC_1.jpg

LC_2.jpg

• Like 7
Länk till kommentar