Jump to content

Luktar bränt gummi

Kallekula

Recommended Posts

Hej!

Kom precis hem från en tur till fjällen. Körde ca 30 mil i ett svep och när jag kom hem kände jag en lukt av bränt gummi. 

Jag har inte känt lukten innan, har någon tips på vad det kan vara eller vad jag skall kolla. Bilen är en 2016 års modell och har har rullat 9000 mil. Manuel låda (jag körde inte med handbromsen i). I övrigt är

bilen givetvis kung!

Allt fint

• Sad 1

23 timmar sedan, Wiberg Sr säger:

Luktar det inte bränt när dieselpartikelfiltret rensar sig?

Känn på bromsarna/ fälgarna om de är onormalt varma, kan vara antingen en kolv där fram som har fastnat eller glidpinnar där bak som strular. Bara för att börja felsökningen ;) .

Bromsarna verkar vilja ligga på i tid och otid på min. Brukar börja med att "motionera" bromsarna innan jag lämnar parkeringen. Känns så tydligt när man kör iväg om dom ligger an. Och ja, det är haft lös och smörjt, även bytt av tidigare ägare enligt historik. Sen kan det ju också förstås bero på att min mest körs på helger och därmed korkar ihop av dom långa uppehållen. 

Men jag upplever iaf att det går lättare om man bromsar några gånger på parkeringen. Kanske bara inbillning. Styrpinnarna  som håller bromsbackarna i oken fram behöver nog bytas. Dock så är dom ju ett elände att få lös.. tar man lös måste man nog ha nya att sätta dit. 

• Like 1

• 7 months later...
På 2020-01-19 på 21:45, Kallekula säger:

Hej!

Kom precis hem från en tur till fjällen. Körde ca 30 mil i ett svep och när jag kom hem kände jag en lukt av bränt gummi. 

Jag har inte känt lukten innan, har någon tips på vad det kan vara eller vad jag skall kolla. Bilen är en 2016 års modell och har har rullat 9000 mil. Manuel låda (jag körde inte med handbromsen i). I övrigt är

bilen givetvis kung!

Allt fint

Hej.

Funderar på hur det gick för dig?

Vi är flera som har bekymmer med bromsar som ligger på, så det skulle vara intressant att höra hur det gick i ditt fall?

Kika gärna i tråden "Bromsproblem", där finns en hel del samlade funderingar.

• Like 1