Jump to content

Frihjul

Guest

Recommended Posts

Hej! Undringar från en nybörjare. I vilka lägen ska man använda frihjulsnaven fram? Ska dom stå på free i vanlig landsvägskörning? Och lock för att 4x4 ska funka? Eller funkar 4x4 även om dom står i free läget?

Mvh Jan

En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på

Edited by Toder
  • Like 2

11 timmar sedan, Toder säger:

En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på

Jag skulle gärna vilja ha en instruktionsbok till bilen. Där får man väl veta om dom olika körlägena. Bra att du informerade om detta med neutralen på fördelningslådan. 

3 timmar sedan, MFI9 säger:

Kan även vara bra när man använder PTO (om man har).. 

Vad är PTO? Mvh Jan

2 timmar sedan, ewoldern säger:

Power Take Off = Mekaniskt kraftuttag.

För att köra winch, vattenpump, hydraulpump, vedklyv etc 8-)

Är det inte Power Take Out?? 

Take off har jag gjort många gånger som pilot ?

• Like 1

PTO är ett kraftuttag som sitter på fördelningslådan. På kraftuttaget kan man koppla en mekanisk winch , hydralpump eller dyligt via en kardanstång.

För att koppla in kraftuttaget lägger man spaken i friläge mellan 4wd Hi och 4wd low . Då går inte drivningen vidare till hjulen utan till kraftuttaget i stället.

Det innebär att (på 40-serien i alla fall) man kan reglera hastigheten på uttaget med växellådan och tillomed backa vilket kan vara praktiskt om man har en mekanisk winch inkopplad.

Är det en vanlig användarmanual eller en mekhandbok du eftersöker?

Oavsett är nog tipset att söka på bilmodell via Google såvida det inte finns nån här som kan skanna in sitt egna exemplar. 

/ Mecki

• Like 3

2 timmar sedan, Mecki säger:

PTO är ett kraftuttag som sitter på fördelningslådan. På kraftuttaget kan man koppla en mekanisk winch , hydralpump eller dyligt via en kardanstång.

För att koppla in kraftuttaget lägger man spaken i friläge mellan 4wd Hi och 4wd low . Då går inte drivningen vidare till hjulen utan till kraftuttaget i stället.

Det innebär att (på 40-serien i alla fall) man kan reglera hastigheten på uttaget med växellådan och tillomed backa vilket kan vara praktiskt om man har en mekanisk winch inkopplad.

Är det en vanlig användarmanual eller en mekhandbok du eftersöker?

Oavsett är nog tipset att söka på bilmodell via Google såvida det inte finns nån här som kan skanna in sitt egna exemplar. 

/ Mecki

Har du nån koll om samma gäller på en 1986 LJ70 2.4TD ? Alltså finns det uttaget på dom också, eller år det specifikt just 40 serien som har kraftuttaget?

Edited by Toder

3 timmar sedan, Jah säger:

På min BJ40 kan man köra både Winch och hjulen samtidigt, vilket är väldigt praktiskt :)

Ja det är ju mer praktiskt.

Då finns det ett läge till som jag inte har upptäckt, i vilket läge ställer du alla spakar för att kunna köra winchen och hjulen samtidigt ? Vilken årsmodell har du och vilken växel och fördelningslåda är det ? 

/ Mecki

2 timmar sedan, Toder säger:

Har du nån koll om samma gäller på en 1986 LJ70 2.4TD ? Alltså finns det uttaget på dom också, eller år det specifikt just 40 serien som har kraftuttaget?

Jag känner tyvärr dåligt till 70-serien men det finns andra här som kan den modelserien betydligt bättre bla. @Rylander

/ Mecki

24 minuter sedan, Mecki säger:

Jag känner tyvärr dåligt till 70-serien men det finns andra här som kan den modelserien betydligt bättre bla. @Rylander

/ Mecki

Nu har ju jag elektrisk winch, men vore kul att kunna driva en hydralpump eller något till t.ex vedklyvning 

• Like 1

2 timmar sedan, Mecki säger:

Ja det är ju mer praktiskt.

Då finns det ett läge till som jag inte har upptäckt, i vilket läge ställer du alla spakar för att kunna köra winchen och hjulen samtidigt ? Vilken årsmodell har du och vilken växel och fördelningslåda är det ? 

/ Mecki

Har 2 delad alu. från 79. Har för mig att det funkar både på H och L. Bra fart på winchen i H  :)

• Like 2