Guest Posted February 26, 2019 Report Share Posted February 26, 2019 Hej! Undringar från en nybörjare. I vilka lägen ska man använda frihjulsnaven fram? Ska dom stå på free i vanlig landsvägskörning? Och lock för att 4x4 ska funka? Eller funkar 4x4 även om dom står i free läget? Mvh Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toder Posted February 27, 2019 Report Share Posted February 27, 2019 Frihjulsnaven ska stå på lock när du kör 4wd, men när du kör 2h så ska dom vara lösa, du får bättre soppaförbrukning och mindre slitage på drivlinan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 27, 2019 Report Share Posted February 27, 2019 Hej! Tack för svaret. Då vet jag hur det funkar med lock och free? Hälsningar Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toder Posted February 27, 2019 Report Share Posted February 27, 2019 (edited) En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på Edited February 27, 2019 by Toder 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 Kan även vara bra när man använder PTO (om man har).. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 11 timmar sedan, Toder säger: En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på Jag skulle gärna vilja ha en instruktionsbok till bilen. Där får man väl veta om dom olika körlägena. Bra att du informerade om detta med neutralen på fördelningslådan. 11 timmar sedan, Toder säger: En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på 11 timmar sedan, Toder säger: En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 11 timmar sedan, Toder säger: En annan sak som jag funderade länge över va i vilka situationer man ska använda neutralen på fördelningslådan, fick som svar att det är när man ska bogsera eller t.ex wincha bilen, för att slippa slita på saker i onödan. Också en bra sak att slippa ligga sömlös av fundering på 3 timmar sedan, MFI9 säger: Kan även vara bra när man använder PTO (om man har).. Vad är PTO? Mvh Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 Power Take Off = Mekaniskt kraftuttag. För att köra winch, vattenpump, hydraulpump, vedklyv etc 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 Ok tack. Söker en instruktionsbok till bilen. Vet du någon som har ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 2 timmar sedan, ewoldern säger: Power Take Off = Mekaniskt kraftuttag. För att köra winch, vattenpump, hydraulpump, vedklyv etc Är det inte Power Take Out?? Take off har jag gjort många gånger som pilot ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 PTO är ett kraftuttag som sitter på fördelningslådan. På kraftuttaget kan man koppla en mekanisk winch , hydralpump eller dyligt via en kardanstång. För att koppla in kraftuttaget lägger man spaken i friläge mellan 4wd Hi och 4wd low . Då går inte drivningen vidare till hjulen utan till kraftuttaget i stället. Det innebär att (på 40-serien i alla fall) man kan reglera hastigheten på uttaget med växellådan och tillomed backa vilket kan vara praktiskt om man har en mekanisk winch inkopplad. Är det en vanlig användarmanual eller en mekhandbok du eftersöker? Oavsett är nog tipset att söka på bilmodell via Google såvida det inte finns nån här som kan skanna in sitt egna exemplar. / Mecki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 På min BJ40 kan man köra både Winch och hjulen samtidigt, vilket är väldigt praktiskt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toder Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 (edited) 2 timmar sedan, Mecki säger: PTO är ett kraftuttag som sitter på fördelningslådan. På kraftuttaget kan man koppla en mekanisk winch , hydralpump eller dyligt via en kardanstång. För att koppla in kraftuttaget lägger man spaken i friläge mellan 4wd Hi och 4wd low . Då går inte drivningen vidare till hjulen utan till kraftuttaget i stället. Det innebär att (på 40-serien i alla fall) man kan reglera hastigheten på uttaget med växellådan och tillomed backa vilket kan vara praktiskt om man har en mekanisk winch inkopplad. Är det en vanlig användarmanual eller en mekhandbok du eftersöker? Oavsett är nog tipset att söka på bilmodell via Google såvida det inte finns nån här som kan skanna in sitt egna exemplar. / Mecki Har du nån koll om samma gäller på en 1986 LJ70 2.4TD ? Alltså finns det uttaget på dom också, eller år det specifikt just 40 serien som har kraftuttaget? Edited February 28, 2019 by Toder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 3 timmar sedan, Jah säger: På min BJ40 kan man köra både Winch och hjulen samtidigt, vilket är väldigt praktiskt Ja det är ju mer praktiskt. Då finns det ett läge till som jag inte har upptäckt, i vilket läge ställer du alla spakar för att kunna köra winchen och hjulen samtidigt ? Vilken årsmodell har du och vilken växel och fördelningslåda är det ? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 2 timmar sedan, Toder säger: Har du nån koll om samma gäller på en 1986 LJ70 2.4TD ? Alltså finns det uttaget på dom också, eller år det specifikt just 40 serien som har kraftuttaget? Jag känner tyvärr dåligt till 70-serien men det finns andra här som kan den modelserien betydligt bättre bla. @Rylander / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toder Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 24 minuter sedan, Mecki säger: Jag känner tyvärr dåligt till 70-serien men det finns andra här som kan den modelserien betydligt bättre bla. @Rylander / Mecki Nu har ju jag elektrisk winch, men vore kul att kunna driva en hydralpump eller något till t.ex vedklyvning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 På min 40a är det lika, jag driva både hjul och Mekanisk vinsch samtligt, på min tidigare 75a gick det inte (hade bara spaken men ingen vinsch).. när jag drog i PTOn så hade jag ingen drivning på hjulen.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted February 28, 2019 Report Share Posted February 28, 2019 2 timmar sedan, Mecki säger: Ja det är ju mer praktiskt. Då finns det ett läge till som jag inte har upptäckt, i vilket läge ställer du alla spakar för att kunna köra winchen och hjulen samtidigt ? Vilken årsmodell har du och vilken växel och fördelningslåda är det ? / Mecki Har 2 delad alu. från 79. Har för mig att det funkar både på H och L. Bra fart på winchen i H 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted March 1, 2019 Report Share Posted March 1, 2019 Intressant, får testa om jag också kan ha drivning på hjulen och wincha samtidigt för det kunde ju underlätta i många lägen ? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts