Jump to content

HZJ79 dragvikt och import frågor

Josh

Recommended Posts

Hej!

Jag har bestämt att byter företagets Hilux till en HZJ79, (eller GRJ79) har hittad några i europa men få med 50mm dragkrok på.

Går det att montera och besikta med en 50mm dragkrok på en 79? Vart kan man hitta en 50mm dragkrok för en HZJ79 

Går det att registrera bilen att dra hela 3500kg?

Har någon tips på att importera en HZJ från ett annat EU land? 

Tack!

Josh

(engelskman, kan skrivar på engelska om ni inte förstår mig :) )

Hi Josh, 

You can get a tow frame and install a 50 or 60mm ball on it, even if it's built for a 2" ball. Please note that the 50mm ball is only rated 2000kg in Sweden (Europe??) so to reach 3500kg you must have a 60mm ball. Try Google for a Triplex tow hitch , it might be the solution for you. 

• Like 2

Kanske reglerna har ändrats, men det är inte så enkelt att det som står i regbeviset är hela sanningen, draget kan vara begränsande speciellt på helbilsgodkännda fordon. Kolla därför även vad det står på dragets skylt. 

Reglerna har ändrats, tidigare var det max 2000kg på 50mm kula men numera är det 3500kg. Men på äldre bilar med triplex som min -99 så är det 2000kg på 50mm och 3000kg på 60mm kula.

För att återgå till trådskaparens fråga, så är det enklaste du kan göra att hitta en bil med kula som är besiktad och godkänd för 3500kg. Om du ska göra det själv så krävs både tålamod och ännu mera dokument för att göra bliprovningen glad...

• Like 3

Vid registrering av de bilar jag importerat från Tyskland har det varit viktigt att dragkrokens typ-skylt funnits och gärna dokumentation från krok-tillverkaren. På 80an jag hade blev dragvikten 3500kg på 50mm kula och på 90an blev det det 2800kg på 50mm kula. Båda vikterna är respektive max för biltypen.

• Like 2

Tack alla!

Bra tipps Klydd ang dokumentation/skylt på dragkroken.

Felix, är din bil den "gamla model" dvs med runda lampor fram?

Jag kollar mest på den Facelift (?) model, cirka 2012. ha fått ett bra svar från Besiktia:

För att det ska gå smärtfritt att importera en bil från EU-land så krävs det att den är i originalutförande. Vilken släpvagnsvikt den är godkänd för framgår av det utländska registreringsbeviset.

Har nu hittad en HZJ79 med 50mm kula + 3500kg dragvikt i nästan originalutförande i Nederländerna :D Lite dyrt tycker jag men håller tummarna att de är öppet till bud.

• Like 2

Det är också viktigt att bilen inte är registrerad på någon form av undantag. Letade länge efter en hzj105 att importera till Sverige och det verkar som rena lotteriet att få in den i Sverige. Mycket berodde på besiktningsmannens språkkunskaper och tolkningar i slutändan så jag skippade det köpet.

• 4 months later...