Jump to content

Bekymmer regbes lb till pb

Toder

Recommended Posts

Ska eventuellt förvärva en bekants 1986 LJ70, som är lastbilsreggad med 1 passagerare.

jag vill regga om den som pb med baksäte så jag kan ha barnen med mig när man ska glida runt i den. 

Ringde till en lokal besiktningstekniker och han krävde intyg från toyota att den varit personbil förut, vilket är helt rätt, men sen krävde han dessutom en spec på hur bilen såg ut orginal och vilka säten som satt monterade orginal i just den bilen, alltså han ville ha ett papper med en koppling mellan vin numret på bilen och baksätet i bilen, vilket är helt omöjligt för mig att få tag på, pratade med toyota åf och toyota sweden, och dom intygade att det förmodligen va relativt omöjligt att få tag på det, men intyg kunde dom nog ordna. 

så hur ska jag gå till väga? har någon annan regbes från lb till pb och saknat orginalsätet?

sen är bilen importerad från danmark runt 2003, så jag vet inte hur den varit reggad tidigare heller. 

försökte leta fram vem som importerade den, men transportstyrelsen hade inte uppgifter längre bak än 2010, och dom skicka mig vidare till svensk bilprovning som skulle ha import uppgifter samt ursprungskontroll osv, men dom brände alla papper efter 8 år, så där går jag bet. 

känns väldigt tråkigt då det hänger på om jag kan få den pb reggad eller inte. 

Edited by Toder

@Toderjag tror (ej helt säker då det är rätt många år sen jag jobbade med sånt här) att om du kan visa att fordonstypen har eller finns reggad som PB i Sverige så ska du med hänvisning till det kunna få din bil godkänd. Alternativt så får du regga med baksäte och lastförskjutningsskydd bakom baksätet, det blir fortfarande LB men i fält 71 (övrig info) kommer du att ha inskrivet "säte i lastutrymmet" , och så får 3 pax. Förutsatt att lastytan blir tillräckligt stor... 

• Like 2

Hej.

Ring och prata med https://www.fordonsprovarna.se

Dom är fordonsentusiaster som startat bilprovning så dom vet hur man skall tolka regelverken på "rätt" sätt.

Det blir kanske lite väl långt att åka till Göteborg för att besiktiga men dom borde ju kunna svara på om det går och hur du skall gå tillväga vid din omregistrering.

/ Mecki

• Like 4

Jag har ju nyss faktiskt lyckats med att ta in en Finsk lastbilsregistrerad bj40, och fått den registrerad som PB med 5 passagerare i Sverige....

jag gick också till Toyota Sverige och deras ”Homologation manager” vilka tyvärr inte kunde eller ville hjälpa mig.... Dom hänvisade till Finland istället....

Det visade ju sig att Toyota Finland också hade en ”Homologation manager” och därifrån fick jag direkt ett intyg som var för en bil av samma typkod från 1980 och visade att bilenmodellen sålts som Personbil och med 5 passagerare.... intyget var förvisso på Finska men lite Google translate och en inte alltför omöjlig besiktningsman så gick det bra att typa den som PB.....

Så mitt tips är att du eftersöker Toyota Danmark och eftersöker deras Homologation manager och hoppas dom har lika bra ordning på sina register som Finnarna har....

Lycka till 

Edited by adventura
  • Like 4

• 8 months later...

Jag har reggat om precis samma bil som du. Då jag hade orginalsätet och bältena till bilen så såg dom att det ej va hemmabyggt samt så satt lilla lappen kvar på bältena som visade att dom var godkända.. jag monterade allt detta och åkte in utan några bekymmer.

• 2 weeks later...
På 2019-07-26 på 15:15, Larsson säger:

Tjena på er! 

Hämtar en bj42 -82 från Finland inom ett par veckor och vore grymt tacksam för kontaktuppgifter till finske homologation killen! Bilen är lastbilsreggad.

Har det blivit någon 42a från Finland ännu? Fick du någon hjälp av Homologation managern som jag skickade uppgifterna till?

Som för alla småföretagare räcker inte tiden till! Men idag rullar min kompis pensionerade farsa till Finland med 08 färjan från Umeå för att hämta en vit bj42 med rost i plåten men schyst ram.

skall maila om baksätet så fort jag vet att bilen står på släpet, svåraste hindret kvarstår!

Vad säger jag till frun? 

• Like 2
  • Haha 3

3 timmar sedan, Larsson säger:

Som för alla småföretagare räcker inte tiden till! Men idag rullar min kompis pensionerade farsa till Finland med 08 färjan från Umeå för att hämta en vit bj42 med rost i plåten men schyst ram.

skall maila om baksätet så fort jag vet att bilen står på släpet, svåraste hindret kvarstår!

Vad säger jag till frun? 

Ja just det var ju det också.... känner igen det där... :)

jag gjorde det enkelt för mig, jag berättade att jag bokat biljetter för att hämta en bil någon dag innan jag reste dit, men om hon inte gillade mitt billiga renoveringsobjekt så fanns en annan bil att hämta som kostade 8 gånger så mycket....Sen kom nog aldrig förståelsen eller tillåtelsen... men jag hävdade bestämt att jag har vetorätt när det gäller sånna beslut som min fru inte förstår, vilket tyvärr oftast handlar om sånt ska stå i garaget ?.

Sen är det ju så att 40 seriebilar får man leta med lyckta efter, medans kvinnor ser man ju var dag

(Fritt att tolka den skrivningen, vet inte vad jag menar men det kändes rätt att skriva det ???)

• Haha 2

Ser väl vettig ut så mycket man kan se på en bild.?

Håller på att regga en BJ73 från Frankrike och det är tämligen omöjligt att få den til PB, när den tidigare varit lastbil.
Baksäte utan bälten.  Blir att ta ur och sätta dit ett galler och regga som LB.
Besiktningsmannen menade att typintyg inte räckte, krävde också krocksäkerhetsintyg och annat.
Alltså omöjligt.
Beror kanske lite på vem man får att göra med, men min erfarenhet är att det är för komplicerat.

Tog in en Bj45 Buschtaxi från Finland för några år sedan , den är reggad för 8 passagerare och har inga bälten på bänkarna där bak. 

Bilen var personbilsregistrerad i Finland så då var det inga problem med att personbilsregistrera den även här.

Vill man att passagerarna där bak skall åka lite säkrare finns det nån av firmorna som säljer 40-seriedelar (kommer inte ihåg vilken) som säljer midjebälten man kan eftermontera.

/Mecki

• Like 1

Jag tog in min Bj40 från Finland, där var den registrerad som LB, men jag hävdade bestämt att den skulle gå som PB. För min del krävdes det intyg från ursprungslandet som visade att biltypen varit registrerad som personbil med passagerare. Det fick jag via finska Homologation manager på Toyota Finland. Sen var det klart :). Min 40a är registrerad med 5 passagerare, jag har fällbara baksäten bak efter sidorna utan bälten, och framsäten med bälten.

Ge inte upp allt går att lösa :) 

• Like 3

23 timmar sedan, adventura säger:

Jag tog in min Bj40 från Finland, där var den registrerad som LB, men jag hävdade bestämt att den skulle gå som PB. För min del krävdes det intyg från ursprungslandet som visade att biltypen varit registrerad som personbil med passagerare. Det fick jag via finska Homologation manager på Toyota Finland. Sen var det klart :). Min 40a är registrerad med 5 passagerare, jag har fällbara baksäten bak efter sidorna utan bälten, och framsäten med bälten.

Ge inte upp allt går att lösa :) 

Skulle kanske försökt fått tag på den homologation managern, för här i Sverige verkar det inte vara så enkelt. 

24 minuter sedan, Toder säger:

Skulle kanske försökt fått tag på den homologation managern, för här i Sverige verkar det inte vara så enkelt. 

Jag har gjort några olika försök genom åren på några olika bilar för lite olika ärenden.... Tyvärr så har jag aldrig fått något intyg via Toyota Sverige men däremot när det rört sig om bilar med andra ursprungsländer så har Toyota i de länderna alltid kunna hjälpa mig. Finland nu senast var det enklaste för min del.

30 minuter sedan, Toder säger:

Jag skickade dig ett meddelande för ett tag sedan med kontaktuppgifterna till hon på Toyota Finland som jag hade kontakt med, mycket hjälpsam tjej, jag beskrev helt enkelt att jag köpt en bil från Finland samt chassienummer etc, samt att jag hade fått orginalbaksätena med bilen men att den varit LB reg i Finland och att Svenska registrering krävde ett intyg som påvisade att bilen varit godkänd med fler passagerare än 2 ( satt dubbel säte på högersidan) . Får du inte napp så skicka mig ett meddelande så kanske jag kan hjälpa dig.

• Like 2

1 timme sedan, adventura säger:

Jag skickade dig ett meddelande för ett tag sedan med kontaktuppgifterna till hon på Toyota Finland som jag hade kontakt med, mycket hjälpsam tjej, jag beskrev helt enkelt att jag köpt en bil från Finland samt chassienummer etc, samt att jag hade fått orginalbaksätena med bilen men att den varit LB reg i Finland och att Svenska registrering krävde ett intyg som påvisade att bilen varit godkänd med fler passagerare än 2 ( satt dubbel säte på högersidan) . Får du inte napp så skicka mig ett meddelande så kanske jag kan hjälpa dig.

Min är dock import från Danmark, så kanske skulle prova få kontakt med någon därifrån, tydligen finns gamla regnr kvar i Danmark med min lj70 fortfarande dock står det typ exporterad där